دوشنبه ۱۳ شهریور ۱۳۹۱ - ۱۶:۵۰
۰ نفر

یکی از مشکلات جدی جانبازان موضوع ماده 190 قانون مقررات استخدامی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی مصوب 70.7.21 مجلس شورای‌اسلامی است که تاکنون لاینحل باقی‌مانده و حقوق بسیاری از جانبازان غیرشاغل به واسطه سوء‌برداشت مسئولین از قوانین و مقررات، تضییع شده است.

اما ماجرا چیست؟ماده153 قانون ارتش بیان می‌دارد: حقوق بازنشستگی، حقوق وظیفه و حقوق مستمری عبارت است از وجوهی که حسب مورد به بازنشستگان، جانبازان، معلولین و عائله تحت تکفل پرسنل شهید یا متوفی برابر مقررات مربوط از صندوق بازنشستگی ارتش به طور ماهانه پرداخت می‌شود.

برابر این ماده کلیه پرسنل ارتش شامل کادر ثابت، وظیفه و پیمانی چنانچه جانباز از کار افتاده شوند، حقوق وظیفه و بازنشستگی خود را از سازمان تامین اجتماعی نیروهای مسلح دریافت خواهند کرد. همانند ماده153 ارتش، ماده171 در قانون مقررات استخدامی سپاه پاسداران به تصویب رسید تا کلیه پرسنل جانباز از کار افتاده سپاه شامل کادر ثابت، وظیفه، پیمانی و بسیجی از حقوق وظیفه و بازنشستگی برخوردار شوند، اما یک تفاوت در قانون استخدامی سپاه وجود داشت و آن هم ماده190 این قانون است.

ماده 190 بیان می‌دارد: پرداخت حقوق ماهانه جانبازان غیرشاغل به عهده بنیاد جانبازان انقلاب‌اسلامی است. همین ماده سال‌هاست سبب سرگردانی جانبازان وظیفه و بسیجی سپاه شده است و هیچ دستگاهی مسئولیت پرداخت حقوق آنان را برعهده نمی‌گیرد. تعارض موجود در مواد171 و 190 قانون مقررات استخدامی سپاه موجب شده است که جانبازان وظیفه و بسیجی سال‌ها از حقوق مسلم و قانونی خود محروم باشند وکسی به داد آنان نرسد.

این در حالی است که نهادهای نظارتی در کشور که برای کمترین پرداخت درباره ایثارگران مستندات قانونی ‌درخواست می‌کنند به هیچ وجه پیگیر حق تضییع شده جانبازان که سال‌ها از آن می‌گذرد نیستند. پیگیری مستمر جانبازان درباره حقوق تضییع شده، در نهایت مدیریت وقت بنیاد مستضعفان و جانبازان را بر آن داشت تا این موضوع را به استحضار مقام معظم‌رهبری برساند. در تاریخ80.3.7 رئیس وقت بنیاد طی نامه‌ای نارضایتی و پیگیری مستمر و گسترده جانبازان وظیفه و بسیجی را به استحضار ایشان رساند و از تبعیضی آشکار در مجموعه مقررات ارتش و سپاه حکایت کرد. مقام معظم‌رهبری در تاریخ81.9.13 به ستاد کل نیروهای مسلح دستور دادند بررسی و اظهارنظر شود.

این موضوع به دفعات در دستور کار ستاد کل نیروهای مسلح، هیات دولت و مجلس شورای اسلامی قرارگرفته ولی تاکنون نتیجه‌ای حاصل نشده است. جای این سؤال باقی است که یک موضوع ساده قانونی که با یک استفساریه در مجلس قابل حل است چرا تاکنون بی‌نتیجه مانده است ؟ با عنایت به تاکید مقام معظم رهبری مبنی بر رسیدگی، چرا دستگاه‌های مرتبط در این‌باره کوتاهی می‌کنند؟
تنها نکته اختلاف در قانون ارتش و سپاه در این خصوص محل پرداخت این حقوق است. باتوجه به اینکه در مواد171 و 190 سپاه تعارضی در پرداخت این حقوق توسط سپاه یا بنیاد وجود دارد، آیا شایسته نیست نمایندگان محترم طرح استفساریه‌ای مبنی بر تعیین محل پرداخت این حقوق را در مجلس، بررسی و نظریه نهایی را اعلام کنند تا حقوق تضییع شده جانبازان وظیفه و بسیجی سپاه پس از گذشت بیش از 30سال اعاده شود؟

به هر حال محل پرداخت این حقوق چه سازمان تامین اجتماعی نیروهای مسلح باشد یا بنیاد شهید و امور ایثارگران، باید از طریق خزانه کشور تامین شود و تفاوتی در اصل اجرای قانون نخواهد داشت. البته این قبیل تعارضات و مغایرت‌های قانونی متاسفانه در قوانین و مقررات ما کم نیست ولی با گذشت سال‌ها از قانونگذاری در کشور و حصول تجربه کافی در این زمینه، انتظار می‌رود شاهد هماهنگی بیشتر در مصوبات قانونی باشیم.

کد خبر 183380
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز