دوشنبه ۲۷ شهریور ۱۳۹۱ - ۱۷:۴۳
۰ نفر

پیش‌تر و در مقاله سرنوشت ماده(190) به موضوع ماده (190) قانون مقررات استخدامی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی اشاره کردیم و مغایرت این ماده با ماده (171) قانون سپاه را مطرح کردیم.

 همچنین اشاره کردیم که همانند ماده (171) قانون سپاه، در قانون ارتش ماده(153) وجود دارد، با این تفاوت که ماده(153) از سال‌ها قبل و همزمان با مجروحیت نیروهای ارتش اعم از کادر، پیمانی و وظیفه ضمانت اجرایی داشته و این نیروها پس از تعیین وضعیت در کمیسیون پزشکی ارتش، از حقوق قانونی برخوردار شده‌اند.

اما اجرای مواد(171) و (190) سپاه به‌دلیل آنکه وضعیت پرداخت حقوق و مزایای جانبازان بسیجی در این دو ماده مغایر با یکدیگر به تصویب رسیده، همچنان ضمانت اجرایی پیدا نکرده و متأسفانه سال‌هاست که حقوق جانبازان بسیجی غیرشاغل بلاتکلیف باقی مانده است. پیگیری‌های متعدد آنان از طریق مراجع قانونی و مرتبط نیز تا به حال به جایی نرسیده است؛ هرچند همه نهادهای مرتبط، دولت و مجلس درصدد انجام اقداماتی برآمده‌اند، لکن این اقدامات ابتر مانده و ره به جایی نبرده است. پس از این گزارش سردار شریفی رئیس اداره ایثارگران سپاه طی تماس و ارسال مستنداتی به اقدامات و پیگیری‌های سپاه برای احقاق حقوق جانبازان بسیجی و سرباز وظیفه اشاره داشت‌. سردار شریفی گفت: سپاه پاسداران انقلاب اسلامی برای رفع این تبعیض فعالیت‌هایی در این زمینه داشته است.

نخستین اقدام سپاه پیگیری اصلاح ماده(190) قانون مقررات استخدامی سپاه بود، که به‌رغم تصویب اصلاحیه فوق در معاونت حقوقی ستاد کل نیروهای مسلح و وزارت دفاع و تصویب بار مالی آن در جلسه مشترک با معاونت راهبردی ریاست‌جمهوری و تصویب در کمیسیون اجتماعی دولت، متأسفانه تاکنون لایحه به مجلس جهت انجام سیر مراحل بعدی ارسال نشده است.اقدام بعدی سپاه طرح استفساریه ماده(171) قانون استخدامی سپاه بوده که در جلسه علنی شماره 416 مورخ 91.2.4مجلس شورای اسلامی اعلام وصول شده و جهت بررسی به کمیسیون‌های مربوط ارجاع شده است.

قطعا پاسخ شفاف مجلس به این استفساریه می‌تواند راهگشا باشد و برقراری حقوق وظیفه جانبازان بسیجی و سرباز وظیفه سپاه را تسریع کند. سپاه با پرداخت حقوق توسط سازمان تأمین اجتماعی نیروهای مسلح به این عزیزان موافق است.سومین اقدام در این راستا که سپاه با آن موافق نبوده ( زیرا مشکلی را برای این افراد حل نخواهد کرد) طرح الحاق ماده(153) ارتش به ماده (190) سپاه است که توسط تعدادی از نمایندگان مطرح شده بود.

با عنایت به اینکه شبیه ماده (153) ارتش ماده (171) در قانون مقررات استخدامی سپاه وجود دارد، نیازی به این الحاقیه‌ احساس نمی‌شود و سپاه بهترین گزینه را همان طرح استفساریه می‌داند که با پاسخ مجلس به این استفساریه مشکل جانبازان بسیجی و سرباز وظیفه سپاه حل خواهد شد و آنان هم مانند جانبازان سرباز وظیفه ارتش از حقوق قانونی برخوردار خواهند شد.

برابر بند9 اصل سوم قانون اساسی تبعیضات ناروا باید رفع شود و همه افراد از امکانات عادلانه برخوردار باشند. وجود چنین تبعیضاتی در قوانین کشور و استمرار آن در سال‌های متمادی شایسته نیست و اگر متولیان کار در انتقال این امر به مجلس و ارائه لایحه برای اصلاح آن کوتاهی می‌کنند، بر نمایندگان مجلس است تا با بهره‌گیری از اختیارات قانونی و تسریع در تصویب استفساریه ماده (171) قانون استخدامی سپاه این حق قانونی را برای جانبازان بسیجی و سرباز وظیفه سپاه اعاده کرده و نسبت به جبران گذشته اقدام کنند.

شاید از موانع جدی در تصویب برخی قوانین تأمین منابع مالی آن باشد در حالی که به اذعان سردار شریفی بار مالی آن در جلسه مشترک با معاونت راهبردی ریاست جمهوری به تصویب رسیده و سازمان تأمین اجتماعی نیروهای مسلح آمادگی اجرای آن را اعلام کرده است. با این اوصاف تأخیر در احقاق حقوق قانونی جانبازان بسیجی و سرباز وظیفه سپاه فاقد وجاهت قانونی است و امید است استفساریه توسط نمایندگان به زودی در صحن مجلس طرح و این مشکل برای همیشه رفع شود.

کد خبر 184897
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز