همشهری‌آنلاین: چهارمین جشنواره موسیقی مقاومت با معرفی برگزیدگان به کار خود پایان داد.گروه‌ها و فعالان موسیقی کرمانشاه که میزبانی این جشنواره را عهده دار بودند،بیشترین جوایز را دریافت کردند.

ایسنا نوشت: چهارمین جشنواره موسیقی «مقاومت» شامگاه  جمعه ـ31 شهریورماه ـ در حالی به پایان رسید که کرمانشاهی‌ها بیشترین جوایز را به خود اختصاص دادند.

هیات داوران در بخش گروه نوازی کلاسیک ایرانی گروه بیداد به سرپرستی مسعود معزی از کرمانشاه را حائز رتبه سوم، گروه ردیف به سرپرستی محمد صانعی از کاشان را حائز رتبه دوم و گروه خیام به سرپرستی سامان یزدانی‌پور از کرمانشاه را حائز رتبه اول دانستند.

سامان یزدانی‌پور در این بخش به عنوان بهترین آهنگساز معرفی شد، رضا ریزه وندی از کرمانشاه و دانیال معمارنژاد از کاشان به صورت مشترک عنوان بهترین خواننده را دریافت کردند.

در بخش گروه نوازی موسیقی نواحی گروه نینوا از سوسنگرد و گروه بیدل دهلوی به سرپرستی غلامعلی پورعطایی مشترکا سوم شدند.

عاشیق‌های دده قورقورد به سرپرستی کوثرعلی شهبازی از تهران و گروه گلشن به سرپرستی حسن رضایی کاشمر مشترکا دوم شدند.

در این بخش هیات داوران گروه مقام چیلر به سرپرستی غفور امانیان و خوانندگی طواق سعادتی و گروه آنامیس از میناب را مشترکا اول اعلام کردند.

 

پیش از اعلام اسامی برگزیدگان ،آفتابی ـ مدیر اداره کل ارشاد کرمانشاه ـ به روند برگزاری این دوره از جشنواره و هنرمندان شرکت کننده و نیز تاثیر جشنواره مقاومت میان گروههای موسیقی استان اشاره کرد.

سپس، گروه موسیقی «سوز و ساز» به خوانندگی مهدی نظری به روی صحنه رفت و تصنیف «چشم بیمار»، «محرم راز»، «رنگ بیات ترک» و یک ساز و آواز را اجرا کردند.

در ادامه این مراسم حمید شاه آبادی ـ معاون هنری ارشاد ـ گفت: امیدوارم چهارمین جشنواره موسیقی مقاومت رضایت شما را تامین کرده باشد و قدم جدی را به سمت موسیقی مقاومت پیش برده باشیم. همچنین، از تمام کسانی که در این پدیده بزرگ هنری نقش داشته‌اند، قدردانی می‌کنم.

وی در ادامه سخنانش گفت: مفهوم مقاومت، مفهوم بزرگی است و افتخارات بزرگی در دوران دفاع مقدس انجام شده که ما آن وقایع را اوج مقاومت می‌دانیم و بنابراین هنرهایی را که با مفهوم مقاومت عجین شده است را معرفی می‌کنیم.

وی افزود: برای اینکه ادعا کنیم جشنواره پنجم بسیار پربارتر برگزار شود باید درنظر داشته باشیم که آسیب شناسی این گونه موسیقی یکی از مهمترین دغدغه‌ها است و نباید اجازه دهیم موسیقی مقاومت دچار کاستی و انحرافات شود.

شاه آبادی با اشاره به این نکته که جشنواره موسیقی مقاومت فرصت تحلیل این موسیقی را می دهد، توضیح داد: در دفاع مقدس اوج موسیقی مقاومت را تجربه کردیم، موسیقی در آن دوره بازتاب فراوانی داشت؛ اولین ویژگی آن حال و هوای دفاع و جنگ بود که هر روز در گوشه و کنار کشور شهیدی بر دوش حمل می شد. بنابراین هنرمندان ما متاثر از این حال و هوا آثاری را خلق کردند که با شنیدن آن گویی قطعه ای از آن زمان را برایمان جاودانه می دانند.

او ادامه داد: تجربه آن لحظه خاطره‌ها را برای ما زنده می‌کند و باعث حیات مجدد آن لحظه‌های ناب می‌شود. بنابراین حال و هوای دفاع مقدس یک ضلع از این ویژگی‌ها را تشکیل می‌دهد.

معاون هنری ارشاد، هنرمندان را ویژگی بعدی تاثیر گذار بودن موسیقی مقاومت در دوران دفاع مقدس دانست و افزود: هنرمندان با آلات موسیقی در جبهه جنگ حضور پیدا کرده و در آن صحنه‌ها می‌نواختند .فراموش نکنیم چنین موسیقی‌هایی را که با معنویت و ابدیت پیوند خورده‌اند در واقع رکن دوم موسیقی مقاومت را هنرمندان تشکیل می‌دادند.

شاه آبادی در بخش دیگری از سخنانش گفت: امروز وقتی به موضوع مقاومت نگاه می‌کنیم، متوجه می‌شویم که این حوزه نیازمند نگاه نو و دقیق‌تری است. مرکز موسیقی صدا و سیما و دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نگاه خاصی به این جشنواره دارند و اگر می‌خواهیم این جشنواره به این 5 روز ختم نشود، باید بررسی کنیم تا متوجه شویم که در زمان های دیگر چگونه می‌توان قطعات فاخری در این زمینه خلق کرد.

او با تاکید بر این نکته که در راستای این جشنواره باید جلساتی برای آسیب شناسی داشته باشیم اظهار کرد:باید فرصت‌های این چنینی را برای هنرمندان به وجود آوریم تا آنها هم بتوانند هنر خود را عرضه کنند و امروز که به ساحت مقدس پیامبر اکرم(ص) هتاکی شده است، بزرگترین لحظه نبرد پیش روی ماست. بنابراین جا دارد با خلق آثار موسیقیایی این چنینی پا به این عرصه‌ها بگذاریم.

شاه آبادی تاکید کرد : آثاری که در عرصه موسیقی مقاومت خلق می‌شوند نیازمند یک همکاری همه جانبه هستند که این موسیقی را در قله قرار می‌دهد. اگر دقت کنید در گذشته تمام موسیقی‌ها حرفی برای گفتن داشتند اما امروز فقط با لفظ بازی می‌کنیم .

او معتقد است: کسانی که عزم شان راسخ است و می‌خواهند تدبیری جدی داشته باشند باید برای احیا موسیقی مقاومت در کشور تلاش کنند تا موسیقی که پیام‌آور ارزش‌ها بود و زنگ بیداری را در دلها می‌نواخت برنامه‌ریزی کنند و تدبیری داشته باشند تا در جهان امروز که زبان مقاومت زبان توده‌هاست از ابزار هنر برای تحقق مقاومت مبتنی بر ارزشها بهره بگیریم.

 در بخش دیگری از این مراسم غلامعلی پورعطایی نوازنده دوتار خراسان بخشی از موسیقی تربت جام را نواخت و سپس نماهنگی از هنرمندان فعال در عرصه مقاومت پخش و با حضور شاه آبادی، میرزمانی، گلریز، آفتابی و معاون استاندار از مقام هنری مهرداد اوستا ، احمد عزیزی، حسین اسرافیلی، مهدی نظری، کامبیز روشن روان، مجید انتظامی و محسن طاهری تجلیل شد.

در ادامه مراسم اختتامیه چهارمین جشنواره موسیقی مقاومت، محمد گلریز دبیر این دوره با قرائت بیانات مقام معظم رهبری در دیدار با اصحاب فرهنگ و هنر در سال 80 در سخنانی مطرح کرد: چهارمین ستاد جشنواره موسیقی مقاومت در تاریخ 4 اردیبهشت امسال شروع به کار کرد و طی جلسات متعدد با هدایت معاون محترم امور هنری، مرکز موسیقی و ... تصمیماتی به اجرا درآمد.

تجدید میثاق با بنیانگذار انقلاب اسلامی و حاضر شدن در مرقد مطهر ایشان و سایر شهدای عرصه هنر بویژه شهید آوینی و قطعه هنرمندان نیز برگزار شد.

گلریز در ادامه به روند برگزاری این دوره اشاره کرد و گفت: در تاریخ 28 تا 31 شهریورماه 12 گروه سنتی و محلی که از بین بیش از 50 گروه به تایید هیات انتخاب برگزیده شده بودند به اجرای برنامه پرداختند که ضمن قدردانی از این میان به گروه‌های برتر جوایز نفیسی اهدا می‌شود.

وی در پایان صحبتهای خود خاطر نشان کرد: امیدوارم با حمایت مسئولان عزیز از گروه‌های منتخب جهت احیا موسیقی مقاومت، دفاع مقدس و تداوم آن استفاده شود.

پس از اجرای گروه موسیقی خیام به سرپرستی سامان یزدانی‌پور، برگزیدگان چهارمین جشنواره موسیقی معرفی شدند.

 

 

کد خبر 185384
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز