چهارشنبه ۱۵ شهریور ۱۳۹۱ - ۰۴:۴۹
۰ نفر

گروه ادب و هنر: جشنواره موسیقی مقاومت وارد چهارمین سال زندگی خود شده‌است اما این جشنواره نوپا در هر دوره با شکل و شمایلی جدید برگزار می‌شود.

جشنواره موسیقی

این جشنواره در دوره اول به‌صورت رقابتی برگزار شد، در دوره دوم بدون انتشار فراخوان در شکل محدود برگزار شد؛ در دوره سوم با حضور یک گروه لبنانی با عنوان جشنواره بین‌المللی کار خود را ادامه داد و در چهارمین دوره خود به شکل رقابتی و البته ملی از از 27تا 31شهریور در تهران و کرمانشاه برگزار می‌شود. در نشست خبری این جشنواره که با حضور سیدمحمد میرزمانی(مدیرکل دفتر موسیقی)، محمد گلریز(دبیر این جشنواره) و علی ترابی(رئیس انجمن موسیقی ایران و مدیر اجرایی جشنواره) در تالار وحدت برگزار شد، میرزمانی درباره بین‌المللی بودن جشنواره با توجه به ضعف تنها گروه بین‌المللی شرکت‌کننده در سومین جشنواره موسیقی مقاومت گفت: ما همواره با موضوعات و مشکلات مختلفی برای برگزاری بخش بین‌الملل جشنواره‌های موسیقی مواجه هستیم که تحت‌تأثیر مسائل بین‌المللی قرار دارد. این در حالی است که کشورهایی که به‌نحوی با موضوع مقاومت درگیر هستند نیز از موسیقی خوبی در این حوزه بهره نمی‌برند.

او در ادامه گفت: اگر قرار است بخش بین‌الملل در جشنواره‌ای گنجانده شود باید تمام ابعاد آن جشنواره بین‌المللی باشد نه اینکه بخشی به جشنواره اضافه شده و کاری بی‌کیفیت در آن ارائه شود. یکی از معضلات این جشنواره محدود بودن موضوعی آن است و گروه‌های خارجی سرشناس در زمینه مقاومت آثاری از خود ارائه نکرده‌اند و به غیراز ایران بیشتر کشورهایی در این زمینه فعال هستند که از نظر بنیه موسیقایی، قوی نیستند. میرزمانی تأکید کرد که این دوره رقابتی و ملی برگزار می‌شود و اگر در سال‌های بعد گروه‌های خوب خارجی معرفی شوند قطعا از آنها استفاده خواهد شد.

در اولین دوره جشنواره موسیقی مقاومت 275 اثر رای شرکت در جشنواره ارائه شده بود. بعد از گذشت چهار دوره، امسال تعداد گروه‌های متقاضی به 50 گروه رسیده‌است. از سوی دیگر از دوره اول مدیرکل دفتر موسیقی وقت و دبیر جشنواره اعلام کردند که از گروه‌های شرکت‌کننده حمایت خواهند کرد و اجرای عمومی را وعده دادند. تشکیل دبیرخانه دائمی و پایگاهی برای موسیقی مقاومت از وعده‌هایی بود که انجام نشد. میرزمانی در این‌باره گفت: وقتی ما عنوان می‌کنیم که می‌خواهیم دبیرخانه دائمی داشته باشیم دیگر نمی‌توانیم خودمان هم دنبال کار را بگیریم؛ این مسئولان استان برگزار‌کننده جشنواره هستند که می‌بایست این موضوع را پیگیری کرده و درخواست خود را برای انجام چنین کاری بدهند. با این حال میرزمانی حضور 50گروه را مثبت خواند: خیلی مهم است که 50گروه در زمانی که جنگ نیست و کشور در صلح است، در حوزه موسیقی مقاومت فعالیت می‌کنند.

در چهارمین جشنواره موسیقی مقاومت از مجید انتظامی، کامبیز روشن‌روان (موسیقی‌دان) و مهدی نظری (خواننده)‌، مرحوم مهرداد اوستا، حسین اسرافیلی و احمد عزیزی (شاعر)، حاج محسن طاهری (مداح) و نیز تعدادی از هنرمندان دیگر تجلیل می‌شود.

کد خبر 183567

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز