گروه بین‌الملل: درحالی‌که بسیاری از کشورهای جهان همچنان شاهد اعتراض‌های مسلمانان به ساخت یک فیلم موهن درباره پیامبر اسلام(ص) در آمریکاست، یک هفته‌نامه فرانسوی اقدام به انتشار کاریکاتورهای توهین‌آمیز به حضرت محمد(ص) کرد تا کشورهای غربی موج جدیدی از اهانت به مسلمانان را آغاز کنند.

خارجی

با وجود ادامه تظاهرات مسلمانان علیه فیلمی ساخته شده در آمریکا، روز گذشته هفته نامه «شارلی ابدو» بار دیگر با تکرار توهین سال گذشته خود، اقدام به چاپ کاریکاتورهایی موهن به پیامبر اسلام کرد. در نوامبر سال ۲۰۱۱ هم این نشریه طنز فرانسوی، کاریکاتوری توهین آمیز نسبت به مقدسات اسلامی را به چاپ رسانده بود که باعث تظاهرات و راهپیمایی مسلمانان فرانسه شد.

گزارش‌ها نشان می‌دهد که با چاپ این کاریکاتورها از صبح روز گذشته سایت اینترنتی این مجله از دسترس خارج شده است. به‌دنبال توهین جدید این مجله به مقدسات اسلامی روز گذشته نیروهای پلیس ضد‌شورش با نگرانی از خشم مسلمانان در اطراف ساختمان این نشریه مستقر شدند.

یکشنبه گذشته نیروهای امنیتی فرانسه ۱۵۰ نفر از معترضان به فیلم موهن به پیامبر اسلام را در نزدیکی سفارت آمریکا در پاریس دستگیر کردند و اکنون مقام‌های این کشور با چاپ کاریکاتورهای توهین‌آمیز توسط یک نشریه این کشور نگران اعتراض‌های گسترده‌تر هستند. لورن فابیوس، وزیر امور خارجه فرانسه که در قاهره به سر می‌برد با اعلام نگرانی خود از چاپ این کاریکاتورها روز گذشته تأکید کرد که با هر نوع دامن زدن و تحریک در این شرایط سخت مخالف است.

وزیر امور خارجه فرانسه همچنین اعلام کرده که به‌خاطر نگرانی از واکنش‌ مسلمانان، سفارتخانه‌ها، کنسولگری‌ها، مراکز فرهنگی و مدرسه‌های فرانسه در ۲۰ کشور جهان در روز جمعه تعطیل خواهند بود. مقام‌های فرانسوی نگران تظاهرات گسترده مسلمان پس از مراسم نمازجمعه این هفته در کشورهای مختلف هستند. دولت پاکستان با نامگذاری روز جمعه این هفته به نام «روز ابراز ارادت به پیامبر اسلام» این روز را تعطیل رسمی اعلام کرده است.

مقام‌های دولت فرانسه همچنین اعلام کرده‌اند که تدابیر امنیتی را در سفارتخانه‌های این کشور افزایش داده‌اند.این در حالی است که ژان مارک آیرو، نخست‌وزیر فرانسه در گفت‌وگو با شبکه رادیویی آر‌تی‌ال اعلام کرده است که مسلمانان برای برگزاری تظاهرات در روز شنبه از سوی پلیس این کشور مجوز دریافت نخواهند کرد. وی گفت: دلیلی وجود ندارد ما اجازه دهیم مسئله و تنشی که به فرانسه ارتباط ندارد به کشور کشیده شود. نخست‌وزیر فرانسه با رد درخواست مجوز تظاهرات مسلمانان اعلام کرد درک می‌کند که این کاریکاتورها برای عده‌ای برخورنده باشد، اما دولت فرانسه «یک دولت لائیک» است.

به گزارش بی‌بی‌سی، نخست‌وزیر فرانسه همچنین اعلام کرد: آزادی بیان یکی از اصول فرانسه مانند سکولاریسم و احترام به عقاید مذهبی است. در بیانیه وزارت امور خارجه فرانسه آمده است که به همین‌خاطر است که نخست‌وزیر مخالفت خود را با هر نوع زیاده‌روی اعلام کرده است. این در حالی است که وزیر کشور فرانسه روز گذشته حق آزادی بیان را حقی مقدس در این کشور خواند.

اولاند: جنگی میان اسلام و غرب وجود ندارد

با وجود چاپ کاریکاتورهای موهن توسط مجله فرانسوی شارلی ابدو، فرانسوا اولاند، رئیس‌جمهور فرانسه اعلام کرد که میان غرب و اسلام هیچ جنگی وجود ندارد. وی با اعلام اینکه نه‌تنها تمدن اسلام، بلکه چندین تمدن‌ دیگر هم وجود دارند که تمامی آنها مقدس هستند، گفت: تمدن‌ها مانند گروه‌ها نیستند که برخی از آنها بتوانند دیگری را نادیده بگیرند. باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا هم از رهبران کشورهای اسلامی خواسته است که به تضمین امنیت شهروندان آمریکایی در کشورهایشان کمک کنند.

اوباما در گفت‌وگو با شبکه سی بی‌اس گفت: پیامی که به جهان اسلام می‌فرستیم این است که از شما انتظار داریم امنیت شهروندانمان را حفظ کنید. سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا هم روز گذشته با تأیید خبر تعطیلی کنسولگری‌های این کشور در پاکستان، خواهان افزایش تدابیر امنیتی برای حفاظت از کنسولگری‌های این کشور در شهرهای «لاهور»، «کراچی» و «پیشاور» شد.

بررسی توهین به مقدسات اسلامی در سازمان همکاری اسلامی

اکمل‌الدین احسان اوغلو، دبیرکل سازمان همکاری‌ اسلامی اعلام کرد که این سازمان هفته آینده با برگزاری نشستی، مسئله توهین به مسلمانان را بررسی خواهد کرد. وی با اشاره به اینکه نشست هفته آینده در سطح وزرای امور خارجه کشورهای عضو در نیویورک برگزار می‌شود، تأکید کرد که در این نشست ضمن بررسی این مسئله، راه‌های رسیدن به طرحی که مانع گسترش اقدامات تحریک برانگیز علیه مسلمانان شود،مورد بررسی کشورهای عضو قرار خواهد گرفت.

اوغلو گفت: از زمان انتشار فیلم موهن علیه مقدسات مسلمانان فعالیت‌های دیپلماتیک گسترده‌ای از سوی کشورهای مسلمان و سازمان همکاری‌های اسلامی آغاز شده و تماس‌هایی در سطوح عالی با مقامات مختلف جهان در این خصوص انجام شده تا عکس‌العمل واحدی از سوی کشورهای مسلمان صورت بگیرد.

دستور بازداشت کشیش افراط‌گرا

دادستان کل مصر حکم بازداشت کشیش افراط‌گرای آمریکایی و هفت قبطی مصری را برای محاکمه شدن آنها در دادگاهی به‌خاطر انتشار فیلم موهن به پیامبر اکرم(ص) و توهین به مقدسات اسلامی صادر کرد. به گزارش ایسنا، دفتر دادستان کل مصر نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد که این هشت نفر که شامل نقولا باسیلی، کارگردان فیلم موهن به مقدسات اسلام و پیامبر(ص) هم می‌شود، به اتهام مخدوش کردن اتحاد ملی، توهین و هتاکی به اسلام و اشاعه اطلاعات نادرست متهم شده‌‌اند و درصورت اثبات اتهاماتشان به اعدام محکوم می‌شوند. در این حکم همچنین نام تری جونز، کشیش افراط‌گرای آمریکایی مستقر در فلوریدا که گفته شده با این کارگردان در ارتباط است و از فیلم وی استقبال کرده است، دیده می‌شود.

کد خبر 185164
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مجامع‌ جهانی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز