همشهری آنلاین: مسلمانان جهان روز جمعه در دهمین روز از اعتراضات پیاپی به فیلم موهن علیه پیامبر رحمت (ص) و اقدام اهانت آمیز مجله فرانسوی، کشورهای مختلف جهان را به صحنه اجتماعات و تظاهرات ضد امریکایی - صهیونیستی تبدیل کردند.

ادامه اعتراضات ضد آمریکایی در مناطق مختلف جهان

به گزارش واحد مرکزی خبر به نقل از خبرگزاری فرانسه، پلیس آلمان از برگزاری تظاهرات در چند شهر این کشور علیه فیلم موهن امریکایی خبر داد و اعلام کرد : در اعتراض به پخش فیلم ضد اسلامی ، روز جمعه و روزهای آینده در شماری از شهرهای آلمان تظاهراتی برگزار می شود.

بر اساس این گزارش، شهرهای فریبورگ، هانوفر و کوکسهاون از جمله شهرهایی است که شاهد برگزاری تظاهرات علیه فیلم موهن خواهند بود.

همچنین به گزارش دیگر منابع خبری ، مسلمان در کشورهای اروپایی از جمله فرانسه نیز اعلام کرده اند بودند که روز جمعه در محکومیت این اقدام و همچنین چاپ کاریکاتور توهین آمیز در نشریه ای فرانسوی تظاهرات می کنند.

این در حالی است دولت های برخی از کشورها از جمله فرانسه برپایی هرگونه تظاهرات در اعتراض به فیلم موهن امریکایی وکاریکاتور نشریه فرانسوی را ممنوع اعلام کرده اند.

موج تظاهرات اعتراض آمیز علیه توهین به مقدسات اسلامی دیروز نیز در کشورهای مختلف ادامه داشت.

درسریلانکا معترضان به فیلم توهین آمیز درباره پیامبر گرامی اسلام، عکس باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا و پرچم این کشور به آتش کشیدند. در افغانستان نیز صدها تن از دانشجویان علیه کاریکاتورهای موهن یک نشریه فرانسوی و نیز فیلم آمریکایی - صهیونیستی ضد اسلامی تظاهرات کردند.

شمار زیادی از شهروندان پاکستانی هم با برگزاری تظاهرات گسترده در شهرهای کراچی و راولپندی ضمن ابراز وفاداری به پیامبر اعظم(ص) و سر دادن شعارهای لبیک یا رسول الله و مرگ برآمریکا، پرچم های این کشور و رژیم صهیونیستی را به آتش کشیدند.

مسیحیان پاکستانی هم در شهر کراچی همراه مسلمانان این کشور در اعتراض به فیلم موهن علیه ساحت مقدس پیامبر اکرم (ص) تظاهرات کردند. شماری از مردم عربستان نیز با وجود آنکه رژیم آل سعود اعتراض به فیلم آمریکایی صهیونیستی موهن به ساحت حضرت محمد (ص) را ممنوع کرده است در شهر ریاض تظاهرات کردند و خواستاراخراج سفیر آمریکا از ریاض شدند.

شهروندان عراقی نیز با برگزاری تظاهرات گسترده در شهرکربلای معلی با سر دادن شعار لبیک یا رسول الله(ص) خواهان قطع روابط با آمریکا شدند.

مردم شهر غازی آنتپ در جنوب ترکیه هم با برگزاری تظاهراتی با سردادن شعار مرگ بر آمریکا و مرگ بر اسرائیل، هتک حرمت به مقدسات اسلامی را محکوم کردند.

مردم پاکستان نیز به تظاهرات خود در اعتراض به ساخت فیلم موهن آمریکایی و کاریکاتورهای فرانسوی علیه پیامبر اسلام(ص) ادامه می دهند. مسلمانان شهر پیشاور امروز در اعتراضهای ضدغربی خود ، چند سینما را در این شهر به آتش کشیدند.

همچنین هزاران مالزیایی روز جمعه در اعتراض به ساخت و پخش فیلم موهن و ضداسلامی در کوالالامپور، پایتخت مالزی تظاهرات مسالمت آمیز برگزار کردند.

نجیب رزاق، نخست وزیر مالزی این فیلم را محکوم و به شدت موهن به اسلام توصیف کرد.

 

واحد مرکزی خبر به نقل از شبکه تلویزیونی پرس تی وی گزارش داد، مردم مصر در ادامه اعتراضات روزهای گذشته در برابر سفارت فرانسه در قاهره تظاهرات کردند.

 

شماری از اعضای اتحادیه دانشجویان مسلمانِ تایلند نیز روز  جمعه مقابل سفارت آمریکا در کشورشان تجمع کردند و از واشنگتن خواستند تا همه دست اندرکاران ساخت این فیلم ضد اسلامی را مجازات کند. دانشجویان معترض، به رغم تدابیر شدید امنیتی، نامه سرگشاده ای را به سفیر آمریکا در بانکوک تحویل دادند. آنها همچنین فیلم ضد اسلامی ساخته شده در آمریکا را محکوم کردند و از مقامات این کشور خواستند تا همه عوامل ساخت و توزیع فیلم را مجازات کند.

سراسر پاکستان هم روز جمعه شاهد یکی از بزرگترین تظاهرات ضد آمریکایی در تاریخ این کشور بود . مردم در بیش از 100 شهر کوچک و بزرگ این کشور که از ادامه توهین به مقدسات اسلامی و پیامبر گرامی اسلام به خشم آمده اند به خیابانها آمده علیه اقدامات ضد اسلامی و هتک حرمت به ساخت مقدس پیامبر گرامی اسلام در آمریکا تظاهرات کردند . در سراسر پاکستان امروز از سوی دولت این کشور روز پیامبر اعظم نامگذاری شد . تظاهرات میلیونی مردم پاکستان بعد از نماز جمعه به اوج خود رسید .

ده هزار نفر روز جمعه در بنگلادش در اعتراض به فیلم آمریکایی ضد اسلامی و کاریکاتورهای موهن به پیامبر اسلام تظاهرات کردند. به گزارش خبرگزاری فرانسه از داکا، تظاهر کنندگان با تحصن در برابر مسجد بیت المکرم، عکس باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا را آتش زدند. معترضان همچنین با سردادن شعارهای ضد آمریکایی پرچم فرانسه را آتش زدند.

مسلمانان سری لانکا نیز روز جمعه بعد از نماز عصر در اعتراض به انتشار فیلم موهن ضد اسلامی که در آمریکا ساخته شده است، دست به تظاهرات زدند.
به گزارش خبرگزاری شین هوا ،‌ اتظاهرکنندگان که در ابتدا برای نماز جمعه در مسجد اصلی پایتخت گرد آمده بودند، با سر دادن شعارهای ضد آمریکایی به سوی سفارت آمریکا در کلمبو راهپیمایی کردند.

پلیس ضد شورش و کماندوهای پلیس ویژه سری لانکا با قرار دادن موانع در طول مسیر مانع حرکت تظاهر کنندگان به سوی سفارت آمریکا شدند. تظاهر کنندگان از دولت آمریکا خواستند این فیلم ویدئویی را ممنوع کند در غیر این صورت آنها بعدا سفارت آمریکا را محاصره خواهند کرد.

مردم افغانستان هم امروز پس از برگزاری نماز جمعه در اعتراض به فیلم موهن به ساحت مقدس پیامبر (ص) در کابل تظاهرات کردند. به گزارش خبرگزاری آلمان از کابل، مردم افغانستان در این تظاهرات شعارهایی را علیه آمریکا سر داده بودند. بر اساس این گزارش، این هفته در اعتراض به این فیلم دست کم شش تظاهرات در افغانستان برگزار شده است.

وی گفت این تظاهرات در اعتراض به فیلم ضد اسلامی برگزار شده بود و معترضان اشاره ای به کاریکاتور موهن به ساحت پیامبر (ص) که روز چهارشنبه این هفته در یک مجله فرانسوی به چاپ رسیده، نکردند.


فلسطینیان ساکن بیت المقدس اشغالی نیز برضد فیلم موهن آمریکایی تظاهرات کردند. به گزارش العالم، مسلمانان فلسطینی با برپایی تظاهرات در خیابانهای بیت المقدس ، برضد فیلم موهن آمریکایی شعار دادند. این در حالی بود که نیروهای امنیتی رژیم صهیونیستی، در آماده باش کامل بودند و با تجهیزات امنیتی تظاهرکنندگان را در محاصره خود داشتند.

یمنی ها هم روز جمعه در اعتراض به فیلم ضد اسلامی ساخته شده در امریکا در صنعا پایتخت یمن تظاهرات کردند. تظاهر کنندگان با سردادن شعارهای « مرگ بر آمریکا » و « مرگ بر اسرائیل» پس از برگزاری نماز جمعه، به سمت سفارت آمریکا در صنعا رفتند. ولی نیروهای امنیتی که در ششصد متری سفارتخانه مستقر و به خودروهای زرهی و آب پاش مجهز بودند، مانع از حرکت آنها به طرف سفارت شدند.

در تیراندازی به شرکت کنندگان در تظاهرات در شمال یمن علیه اهانت به اسلام و حضور نظامی آمریکا در این کشور، یک نفر کشته شد و دهها نفر زخمی شدند.

شبکه تلویزیونی بی بی سی گزارش داد، مسلمانان روز جمعه در اعتراض به فیلم موهن آمریکایی، پرچم آمریکا و اسرائیل را در عراق به آتش کشیدند.

شهر بعلبک از بزرگترین شهرهای شرق لبنان نیز امروز صحنه تظاهرات گسترده با مشارکت در اعتراض به فیلم موهن آمریکایی بود. به گزارش شبکه تلویزیونی العالم ، مردم شهر بعلبک به دعوت سید حسن نصرالله دبیر کل حزب الله این تظاهرات را برپا کردند. بیروت و دیگر شهرهای لبنان نیز شاهد تظاهرات مشابه بود. تظاهرکنندگان لبنانی خواستار تحریم آمریکا، محاکمه عوامل تولید کننده این فیلم و جلوگیری از تکرار چنین اقدامات توهین آمیز به اسلام و همه ادیان آسمانی شدند.

دانشجویان ایالت جامو و کشمیر هند نیز در اعتراض به ساخت فیلم موهن به پیامبر اسلام(ص) تظاهرات کردند. به گزارش مونیتورینگ اخبار خارجی واحد مرکزی خبر، صدها دانشجوی مسلمان که از ساخت فیلم اهانت بار علیه پیامبر اسلام(ص) به خشم آمده بودند، روز جمعه در خیابان های پونج در منطقه کشمیر هند راهپیمایی کردند. دانشجویان معترض علیه آمریکا به علت حمله به مذهب اسلام شعار سر دادند. فیلم کوتاه سیزده دقیقه ای با عنوان «بی گناهی مسلمانان» که فیلمبرداری آن در ایالت کالیفرنیا آمریکا صورت گرفته است، رفتار پیامبر اسلام(ص) را زننده جلوه می دهد. انتشار این فیلم بر روی اینترنت، چندین روز تظاهرات ضد آمریکایی را در سراسر دنیا به همراه داشته است و هم اکنون سفارتخانه های غربی در کشورهای اسلامی در حالت آماده باش به سر می برند.

جمع زیادی از مسلمانان ساکن منطقه زینبیه (س) در مراسمی پس از برپائی مراسم نماز جمعه در مصلای امام خمینی (ره) شعار لیبک یا رسول الله سردادند و هتک حرمت مقدسات اسلامی را محکوم کردند. به گزارش واحد مرکزی خبر از دمشق، شرکت کنندگان در این مراسم که به اهتمام دفتر نمایندگی مقام معظم رهبری در سوریه برگزار شد، با ابراز خشم از فیلم ضد اسلامی که در آن به ساحت مقدس پیامبر اکرم(ص) توهین شده، شعارهای مرگ بر آمریکا و مرگ بر اسرائیل سردادند و آنها را عامل این فتنه دانستند.

نمازگزاران در مجاروت مرقد حضرت زینب (س) همچنین شعارهای ما همه سربازان حضرت محمد (ص) هستیم و جانم فدای پیامیر اکرم سردادند و سیاستهای تجاوزکارانه رژیم صهیونیستی و آمریکا را محکوم کردند. آنان تکبیرگویان علیه حامیان آمریکائی و صهیونیستی تهیه فیلم موهن شعار دادند و خواستار مجازات عاملان تهیه کننده و نمایش دهنده این فیلم شرم آور شدند.

کد خبر 185279
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز