جمعه ۳۱ شهریور ۱۳۹۱ - ۱۷:۴۶
۰ نفر

گروه بین‌الملل: ماجرای پخش فیلم توهین‌آمیز به پیامبر اسلام، رفته‌رفته از واکنش‌های اولیه که شامل اعتراض مردمی در ده‌ها کشور جهان و یافتن عوامل پشت پرده آن بود، فراتر رفته و بحثی جدی در محافل مختلف جهان درباره حد و حدود آزادی در رسانه‌ها و تدابیری برای جلوگیری از تکرار این وقایع را آغاز کرده‌است.

یک طرف این بحث افراطیونی هستند که با هر تلاشی برای آرام کردن موج اعتراضی به این فیلم ازجمله حذف موقتی فیلم از سایت یوتیوب مخالفت کرده و آن را مقابله با آزادی بیان به‌عنوان ارزشی در انحصار تمدن غرب می‌دانند. طرف دیگر این بحث این پرسش را مطرح می‌کند که اساسا چه معیاری برای توهین‌آمیز بودن یا نبودن مطالب در رسانه‌های غربی وجود دارد. پرسش مشخص گروه دوم این است که چطور یهودستیزی جرم است اما اسلام‌ستیزی حتی توهین هم به‌حساب نمی‌آید.

گروه اول در پاسخ به گروه دوم می‌گویند که آنچه باعث شده یهودستیزی در غرب جرم تلقی شود و با هراقدامی در این زمینه به شدیدترین شکل برخورد قضایی صورت گیرد، خاطره هولناک هولوکاست است. استدلال دیگر گروه اول این است که در غرب، مقدسات مذهبی مسیحیت هم به طنز گرفته می‌شود. آنها به این ویژگی آزادی بی‌حد رسانه‌ای خود افتخار می‌کنند و آن را نشانه قوت فرهنگشان می‌دانند.

به گفته آنها اگر جلوی انتشار کاریکاتور، طنز و یا فیلمی به بهانه توهین مذهبی یا توهین به افراد یا هر ادعای دیگری گرفته شود، ارزش مهمی از ارزش‌های اولیه و اساسی تمدن غرب آسیب می‌بیند و این آغاز فروپاشی است. با همین استدلال است که یک هفته بعد از انتشار فیلم توهین‌آمیز به پیامبر اسلام با وجود اینکه موج اعتراض‌ها همچنان با شدت اولیه ادامه دارد و 30نفر ازجمله سفیر آمریکا تا‌کنون در این موج کشته شده‌اند، روز چهارشنبه یک نشریه فکاهی فرانسوی اقدام به انتشار کاریکاتورهایی جدید با مضمون توهین‌آمیز علیه اسلام کرد. بعضی در غرب این اقدام غیر انسانی نشریه فرانسوی را قهرمانانه خواندند و آن را ستایش کردند.

همزمان با این تحولات، در انگلیس ـ یکی از کانون‌های اصلی رسانه‌های آزاد غرب ـ خاندان سلطنتی از چندین رسانه‌ در کشورهای فرانسه، ایرلند و ایتالیا به‌خاطر انتشار تصاویر بدون لباس کیت میدلتون( عروس ملکه) شکایت کردند. استدلال آنها در این شکایت، تعرض رسانه‌ها به حریم خصوصی عروس ملکه است. هنوز رأی دادگاه به این شکایت قضایی اعلام نشده است. اما مدافعان آزادی رسانه و افکار عمومی در غرب، اقدام نشریات یادشده در انتشار تصاویر کیت را تجاوز به حریم خصوصی افراد تلقی می‌کنند و موضوع را از این زاویه می‌بینند.

در 12 آوریل امسال، یک جوان مسلمان به نام طارق محنا که یک بوتسوانایی متولد آمریکاست، به‌خاطر نوشتن مطلبی در نشریه دانشجویی در انتقاد از سیاست خارجی آمریکا در خاورمیانه و آسیا که به کشته شدن مسلمانان منجر شده، تحت تعقیب قضایی قرار گرفت. بعدها در پرونده قضایی او راه‌اندازی وب‌سایتی برای انتشار ترجمه انگلیسی بعضی متون مذهبی در تشویق دفاع از خود، سفر به یمن و سخنرانی‌هایی در انتقاد از سیاست خارجی دولت آمریکا به‌عنوان اتهاماتش مطرح و او به همکاری با القاعده محکوم شد.

از همه این موارد جنجالی‌تر، بردلی منینگ سرباز جوان ارتش آمریکاست که از سال 2010 به اتهام انتشار فیلم ویدئویی کشتن غیرنظامیان توسط ارتش آمریکا در عراق و دادن اطلاعات دیگری از این دست به سایت ویکی‌لیکس، در زندان به سر می‌برد. اتهام او همکاری با دشمن است. اما ماهیت کارش همان استفاده از ارزش و اصل آزادی بیان و رسانه در غرب بوده‌است.
مواردی که گفته شد نشان می‌دهد آزادی بیان و رسانه همیشه هم ارزشی غیرقابل نقض در غرب نیست. مهم برای غرب این است که چه‌کسی با چه انگیزه‌ای این آزادی را نقض می‌کند.

کد خبر 185290

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز