جمعه ۳۱ شهریور ۱۳۹۱ - ۱۷:۳۱
۰ نفر

گروه بین‌الملل: اعتراض‌های مسلمانان در محکومیت توهین به مقدسات اسلامی با وجود تلاش‌های کشورهای غربی برای آرام‌کردن اوضاع روز جمعه موج جدید دیگری را تجربه کرد که نشان داد تظاهرات مردمی در این رابطه با ادامه اهانت‌های رسانه‌های غربی به این زودی‌ها آرام نخواهد شد.

اعتراض

در ادامه اعتراض‌ها به ساخت فیلم موهن به پیامبر اسلام(ص) و انتشار کاریکاتورهایی توهین‌آمیز علیه مقدسات اسلامی در یک نشریه فرانسوی روز گذشته شهرهای مختلف پاکستان شاهد تظاهرات گسترده مردمی بود که در برخی موارد به خشونت کشیده شد و کشته شدن حداقل هجده نفرو زخمی‌شدن بیش از صد نفر دیگر را به‌دنبال داشت.

روز جمعه از سوی دولت پاکستان با عنوان «روز ارادت به پیامبر اسلام(ص)» تعطیل رسمی اعلام شده بود. شبکه تلویزیونی الجزیره گزارش داده است که روز پنجشنبه هم معترضان پاکستانی در تلاش برای حمله به سفارت آمریکا در اسلام آباد بودند که نیروهای امنیتی برای مقابله با آنها از گاز اشک‌آور و شلیک تیر جنگی استفاده کردند. با گسترش اعتراض‌ها تلفن‌های همراه در حداقل پانزده شهر مهم پاکستان قطع شده است. دولت آمریکا برای آرام‌کردن مسلمانان پاکستان در روزهای گذشته اقدام به پخش تبلیغ‌هایی از شبکه‌های تلویزیونی این کشور کرده بود که در آن باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا ساخت فیلم موهن به مقدسات اسلامی را محکوم می‌کند.

به آتش‌کشیده‌شدن پرچم آمریکا در عربستان و عراق

مردم عربستان هم در منطقه القطیف با برگزاری تظاهراتی گسترده، اعتراض خود را نسبت به اهانت‌ها به مقدسات اسلامی و پیامبر اسلام(ص) اعلام کرده و پرچم آمریکا و رژیم صهیونیستی را به آتش کشیدند. با وجود تدابیر سخت امنیتی رژیم آل‌سعود، این تظاهرات با شرکت هزاران نفر برگزار شد. به گزارش رویترز، در عراق هم سه هزار نفر از مردم روز گذشته اقدام به برگزاری تظاهرات کردند و پرچم آمریکا و رژیم صهیونیستی را به آتش کشیدند.

در پایتخت سریلانکا هم حداقل دو هزار نفر با برگزاری تظاهرات، عکس‌های اوباما و پرچم آمریکا و فرانسه را آتش زدند. منطقه بقاع لبنان هم روز گذشته شاهد تظاهرات مسلمانان این کشور بود. در منطقه کشمیر هند مقام‌های امنیتی با وضع مقررات منع آمد و شد و قطع تلفن‌های همراه در تلاش برای آرام کردن اعتراض‌ها هستند. در یمن هم صدها نفر از حوثی‌ها، با تجمع در نزدیکی سفارت آمریکا در صنعا علیه ایالات متحده شعار دادند.

این در حالی است که دولت فرانسه روز گذشته با نگرانی از خشم مسلمانان، سفارتخانه‌ها، کنسولگری‌ها و مراکز فرهنگی خود را در ۲۰ کشور جهان تعطیل کرد. به گزارش اشپیگل، وزارت امور خارجه آلمان هم اعلام کرده است که با پیش‌بینی ادامه اعتراض‌های مسلمانان، این کشور سفارتخانه‌های خود را در چندین کشور تعطیل خواهد کرد و تدابیر امنیتی جدی را درنظر خواهد گرفت. روز جمعه سفارتخانه آلمان در خارطوم و سفارتخانه آمریکا در جاکارتا تعطیل شدند.

دولت تونس هم روز گذشته هر نوع تظاهرات در این کشور را ممنوع اعلام کرد. با وجود این یک مجله آلمانی به نام تایتانیک تهدید کرده که در شماره جدید خود در انتهای‌ماه سپتامبر مطالبی موهن علیه پیامبر اسلام(ص) را منتشر خواهد کرد. روز گذشته همچنین دادگاهی در کالیفرنیا شکایت زن بازیگر در فیلم موهن به مقدسات اسلامی را رد کرد. به گزارش رویترز، سیندی لی گارسیا با شکایت از سازنده این فیلم به‌خاطر کلاهبرداری، از شرکت گوگل و سایت یوتیوب خواسته بود انتشار این فیلم را متوقف کنند؛ درخواستی که از سوی قضات رد شد.

کد خبر 185289
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز