گروه بین‌الملل: سخنرانی باراک اوباما رئیس‌جمهور آمریکا در نخستین ساعات شروع به کار نشست مجمع عمومی سازمان ملل در تلاش برای تبرئه دولت خود از ماجرای ساخت و پخش فیلم موهن علیه پیامبر اسلام، نشان داد که امسال نشست مجمع عمومی زیر سایه این موضوع قرار دارد.

سخنرانی‌های سران ومقامات کشورها در دو روز گذشته در این مجمع یک نقطه مشترک داشت و آن محکومیت انتشار این فیلم موهن و اقداماتی مشابه در توهین به اسلام به بهانه آزادی بیان بود. در این میان سرانی همچون دیلما روسف رئیس‌ جمهور برزیل درباره گسترش اسلام‌هراسی در غرب هشدار داده و انتقاد کردند.

او گفت: من به عنوان رئیس‌جمهور کشوری که هزاران مسلمان درآن زندگی می‌کنند نسبت به گسترش اسلام‌هراسی هشدار می‌دهم. روسف در ادامه سخنانش ضمن انتقاد از آمریکا به خاطر 05 سال تحریم کوبا ، از سیاست‌های مالی و پولی واشنگتن هم به‌طور تلویحی انتقاد کرد و این سیاست‌ها را عاملی در جهت بروز بحران مالی واقتصادی کنونی جهان خواند. سران کشورهای افغانستان، یمن، اردن، پاکستان و قطر نیز در سخنرانی‌های خود در مجمع عمومی از انتشار فیلم توهین‌کننده به پیامبر اسلام به‌بهانه دفاع از آزادی بیان انتقاد کرده و این فیلم و اقدامات مشابه در توهین به ادیان به ویژه اسلام را محکوم کردند. سران کشورهای غربی هم در کنار محکوم کردن این فیلم، نوع اعتراض ها به این فیلم در برخی کشورها را نیز محکوم کردند.

آصف علی زرداری، رئیس‌جمهور پاکستان در سخنرانی خود ساخت فیلم موهن علیه مقدسات اسلامی را محکوم کرد و از رهبران جهان خواست که چنین اعمالی را جرم بشمارند. زرداری در ابتدای سخنرانی خود گفت: من به شدیدترین لحن ممکن نفرت‌پراکنی علیه دین و اعتقادات میلیون‌ها مسلمان جهان و پیامبر عزیزمان را محکوم می‌کنم. جامعه جهانی نباید ناظر خاموش چنین اقداماتی باشد زیرا چنین توهین‌هایی صلح و آرامش جهان را هم به خطر می‌اندازد.وی تقاضا کرد که چنین تولیداتی در جهان ممنوع شوند.
حامد کرزی، رئیس‌جمهور افغانستان هم در ابتدای سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل متحد توهین به مقدسات اسلامی را به هر شکلی محکوم کرد و گفت: این نوع اعمال نباید به نام آزادی بیان توجیه شود. رئیس‌جمهور افغانستان از رهبران غربی، سیاستمداران و مطبوعات غرب تقاضا کرد تا اسلام‌هراسی را در کشورهای خود از بین ببرند. وی گفت: مایه نگرانی است که جهان ما هر روز با حوادث خشونت‌بار، تنفر و بی‌عدالتی‌ها مواجه است به‌خصوص اسلام‌هراسی که نگران‌کننده و خطری برای صلح جهان و هم‌زیستی فرهنگ‌ها و تمدن‌هاست.

عبدالله دوم، پادشاه اردن نیز در سخنرانی خود با محکوم‌کردن فیلم موهن به پیامبر اسلام از رهبران جهان خواست که مانع توهین به اسلام شوند. وی گفت: ما تمامی اقداماتی که به بدنامی پیامبر اسلام(ص) منجر شود یا به وی و اسلام یا هر مذهب دیگری برای توجیه خشونت‌ها و اقدامات شیطانی نسبت داده شود، نظیر آنچه این روزها شاهد بودیم را محکوم می‌کنیم. عبدربه منصور هادی، رئیس‌جمهور یمن نیز در سخنرانی خود سوءاستفاده از آزادی بیان و اهانت به مقدسات اسلامی را محکوم کرد. شیخ حمد بن خلیفه آل ثانی، امیر قطر هم در نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد با اشاره به اقدامات موهن به مقدسات اسلامی اعلام کرد: آزادی نباید بهانه‌ای برای توهین به دیگران شود.

محمد مرسی، رئیس‌جمهور مصر هم در در پایان نشست انجمن خیریه‌ای که بیل کلینتون رئیس‌جمهور پیشین آمریکا نظارت آن را برعهده دارد تأکید کرد که آزادی بیان باید با مسئولیت همراه باشد. روز اول نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد هم با سخنرانی رؤسای کشورها با حرف و حدیث‌های مختلفی همراه بود اما بیشتر از همه زیر سایه موضوعات مسئله سوریه،اصلاح ساختار سازمان ملل و ساخت فیلم موهن به مقدسات اسلامی و تبعات آن در اولویت قرار داشت.
براساس رسم مجمع عمومی، نخستین روز نشست آن با سخنرانی بان کی‌مون،دبیر کل سازمان ملل متحد شروع شد. بان کی‌مون با اشاره به بحران سوریه آن را «فاجعه‌ای منطقه‌ای با تبعاتی جهانی» توصیف کرد. وی با اشاره به اینکه شورای امنیت تاکنون نتوانسته به تصمیم واحدی درباره بحران سوریه برسد، از اعضای جامعه بین‌المللی خواست که گسترش خشونت‌ها در سوریه را نادیده نگیرند.

اوباما نقش دولت آمریکا در فیلم موهن را رد کرد

باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا هم در سخنرانی خود با اشاره به تحولات سوریه به‌صورت صریح خواستار سرنگونی رژیم بشار اسد شد. وی با اشاره به اینکه ما از افرادی که در سوریه به‌دنبال اتحاد هستند، حمایت می‌کنیم اعلام کرد: این افراد دنبال کشوری هستند که در آن تمامی مردم در مورد نحوه اداره کشور اظهارنظر کنند. این مسئله‌ای است که مورد حمایت آمریکاست و نتیجه همکاری‌های ما خواهد بود. آمریکا با تحریم‌ها و اعمال فشار به‌دنبال این هدف است.

اوباما همچنین درباره فیلم موهن به مقدسات اسلامی که باعث خشم مسلمانان جهان شده است گفت: انتشار این فیلم نه‌تنها توهینی به مسلمانان بلکه توهینی به آمریکا به‌شمار می‌آید.با این حال او نقش دولت در این فیلم را رد کرد. وی همچنین درباره سؤالات درباره علت جلوگیری نکردن از پخش این فیلم موهن از سوی دولت آمریکا هم گفت: قانون اساسی ما از حق استفاده از آزادی بیان حمایت می‌کند. اینجا در آمریکا نشریه‌های بسیاری مطالب توهین‌آمیز منتشر می‌کنند. اماهیچ سخنی نمی‌تواند توجیه‌کننده اقدام خشونت‌آمیز و بدون فکر مثل کشته‌شدن سفیر آمریکا در لیبی باشد. وی گفت: همه‌ رهبران و همه‌ کشورها باید با خشونت و افراطی‌گری مخالفت کنند. زمان آن فرا رسیده افرادی که نسبت به آمریکا و غرب خشونت به‌کار می‌برند، به حاشیه رانده شوند.

درخواست قطر برای دخالت نظامی در سوریه

درحالی‌که رئیس‌جمهور آمریکا در سخنرانی خود از تحریم برای اعمال فشار بیشتر بر سوریه حرف زد، شیخ حمد بن خلیفه آل ثانی،امیر قطر در سخنرانی خود در شصت و هفتمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد خواستار دخالت نظامی در این کشور شد. وی با اعلام اینکه خشونت‌ها در سوریه به «مرحله‌ای غیرقابل‌قبول» رسیده است گفت: شورای امنیت نتوانست موضع مؤثری درخصوص سوریه اتخاذ کند، برهمین اساس فکر می‌کنم برای خود کشورهای عربی بهتر است براساس وظیفه ملی، انسانی و نظامی در سوریه مداخله کرده و هر آنچه لازم است برای متوقف کردن خونریزی‌ها در سوریه انجام دهند.

درحالی‌که امیر قطر در سخنرانی خود به صراحت خواستار دخالت نظامی کشورهای عربی در سوریه شد، عبدالله دوم، پادشاه اردن بر راه‌حل سیاسی برای بحران سوریه تأکید کرد. پادشاه اردن با تأکید بر لزوم توقف فوری خشونت‌ها و آغاز روند انتقالی در سوریه گفت: هیچ جایگزینی جز راه‌حل سیاسی که خونریزی‌ها را پایان دهد،ثبات و امنیت را بازگرداند و وحدت و کرامت مردم سوریه را حفظ کند، وجود ندارد.

درخواست کم سابقه برای اصلاح شورای امنیت

فرانسوا اولاند،رئیس‌جمهور فرانسه که کشورش عضو دائمی شورای امنیت و دارای حق وتو در این شوراست در سخنرانی خود در اقدامی کم‌سابقه خواستار اصلاح در ساختار شورای امنیت برای مواجهه با مشکلات جهان شد. وی با اعلام اینکه آفریقا باید در شورای امنیت سازمان ملل نماینده‌ای دائمی داشته باشد تأکید کرد که ترکیب کنونی شورای امنیت بهترین بازتاب‌دهنده جایگاه کشورهای جهان نیست و باید با گسترش این شورا، کشورهای دیگری هم به عضویت آن در آیند.

اولاند این اصلاحات را لازمه مقابله جامعه جهانی با مشکلاتش دانست و تأکید کرد که کشورهای عضو این شورا وظیفه دارند در موارد ضروری به فوریت عمل کنند. فرانسوا اولاند همچنین با اشاره به مسئله فلسطین، وضعیت فعلی را یک «بن‌بست» توصیف کرد. گوییدو وستروله، وزیر امور خارجه آلمان هم با اشاره به وضعیت شورای امنیت درباره سوریه اعلام کرد که شورای امنیت سازمان ملل در این رابطه عملا ناکارامد شده است و از بن‌بست به‌وجود آمده در این رکن سازمان ملل به‌خاطر تقابل کشورهای غربی و چین و روسیه ابراز تأسف کرد.

انتقاد تند برزیل از کشورهای ثروتمند

دیلما روسف، رئیس‌جمهور برزیل در سخنرانی خود به‌شدت از کشورهای ثروتمند جهان انتقاد کرد و از کشورهای جهان خواست برای تقویت تلاش‌های بین‌المللی برای بحران اقتصادی متحد شوند. وی اعلام کرد که شکست کشورهای ثروتمند در مقابله با بحران اقتصادی جهان، بر اقتصادهای رو به رشدی چون برزیل تأثیر منفی گذاشته است. او با اشاره به اینکه سیاست‌های مالی سختگیرانه و ریاضتی، بحران را در کشورهای در حال توسعه عمیق‌تر کرده تأکید کرد که این سیاست‌ها موجب عدم‌تعادل در برابری نرخ ارز شده و قدرت صادرات این کشورها را کاهش می‌دهد.

کد خبر 185971
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز