جمعه ۲۴ شهریور ۱۳۹۱ - ۱۸:۴۰
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: در پی افزایش قیمت انرژی و مواد غذایی دراسپانیا شاخص تورم در این کشور، بار دیگر افزایش یافت.

اسپانیا بیکاری

به گزارش اکونیوز موسسه ملی آمار اسپانیا با انتشار گزارشی اعلام کرد: در پی افزایش قیمت انرژی و مواد غذایی در این کشور، تورم در سه ماهه سوم امسال به2/7 درصد رسیده است که نسبت به سه ماهه دوم 0/5 درصد افزایش داشته است.

افزایش تورم در اسپانیا در حالی اعلام شد که دادگاه قانون اساسی آلمان با ادامه کمک دولت مرکل به کشورهای بحران زده حوزه یورو موافقت کرد.

بر اساس آمار دولت اسپانیا، اقتصاد این کشور در سه ماه آوریل و ژوئن از 0.3 درصد نسبت به ماه گذشته به 0.4 درصد کاهش یافته است.

پیش‌بینی می‌شود در صورت معرفی معیارهای جدید ریاضتی در واکنش به کاهش بحران بدهی منطقه یورو، شدت این رکورد اقتصادی به مراتب بدتر شود.

به عقیده تحلیل‌گران در آینده نه چندان دور ضرورت کمک به اسپانیا از سوی اتحادیه اروپا شدت می‌گیرد.

بر اساس آخرین آمار و ارقام منتشر شده تولید ناخالص داخلی اسپانیا در سه ماهه دوم سال 0.4 درصد کاهش داشته است.

اکنون اسپانیا در حال مذاکره برای دریافت کمک مالی 125 میلیارد دلاری برای بانک‌های دچار بحران خود شده است. اسپانیا همچنین علاوه بر بحران مالی اکنون بالا‌ترین نرخ بیکاری را در منطقۀ یورو دارد و موسسۀ اعتبارسنجی «استاندارد اند پورز» رتبۀ اعتباری این کشور را کاهش داده است.

این موسسه اعلام کرده است، دولت اسپانیا نخواهد توانست با اجرای اصلاحات بازار کار، فرصت‌های شغلی مورد نظر خود را ایجاد کند.

استاندارد‌ اند پورز همچنین پیش بینی کرده که رشد اقتصادی اسپانیا در سال میلادی کنونی کاهش خواهد یافت. دولت اسپانیا در ماه فوریه انجام اصلاحات گستردۀ بازار کار را به تصویب رسانده بود که براساس آن اخراج برخی کارمندان آسان تر می‌شد، این اقدام دولت سبب اعتراض شدید مردم به ویژه بسیاری از جوانان بیکار اسپانیا شده است.

 

  • اسپانیا رکوردار بیکاری در جهان

در روزهای گذشته نیز سازمان جهانی کار اعلام کرد: اسپانیا با داشتن نرخ بیکاری 5/24 درصدی، بالاترین نرخ را در این زمینه در میان همه کشورهای جهان در اختیار دارد.

سازمان جهانی کار معتقد است؛ حتی نرخ بیکاری در کشور افریقایی مالی‌ کمتر از اسپانیا است. به گفته سازمان جهانی‌ کار ، به نظر نمی‌‌رسد وضعیت بیکاری در اسپانیا که اکنون پنج میلیون و 700 هزار نفر را در برگرفته است، در آینده نزدیک بهبود یابد.

این سازمان پیش بینی کرده است سال 2015 میلادی نرخ بیکاری در اسپانیا با اندکی کاهش به 4/23 درصد برسد.

معنای این سخن آن است که ظرف دو سال آینده تقریباً موقعیت کاری جدیدی برای اسپانیایی ها ایجاد نخواهد شد.

از سو‌ی‌ دیگر، بیکاری در میان جوانان این کشور جنوب غربی اروپا همچنان بالای 50 درصد باقی خواهد ماند و این در حالی است که به نوشته روزنامه محافظه کار آب ث، حتی در خاورمیانه و شمال آفریقا که یاس و ناامیدی عمومی‌ جوانان آنها منجر به انقلاب‌های عربی‌ شد، آمار‌ها بهتر از اسپانیا است.

کد خبر 184502
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز