تهران به‌عنوان پایتخت جمهوری اسلامی ایران، در سال‌های اخیر شاهد تحولات بسیاری بوده است.

توسعه شبکه حمل‌ونقل عمومی اعم از اتوبوسرانی، مترو و تاکسیرانی، توسعه فضاهای فرهنگی، اجتماعی، تفریحی، فضاهای سبز و... اتفاقاتی است که در چند سال اخیر روی داده‌ تا شهروندان از زندگی در شهری با جمعیت چندمیلیونی آزرده خاطر نشوند. این تحولات، موفقیت‌های بین‌المللی را برای شهرداری تهران به‌دنبال داشته است که البته این موفقیت‌ها به امید خدا تداوم خواهند داشت. اما نمایندگان مردم در خانه ملت نیز به اتفاقاتی که در پایتخت روی می‌دهد توجه دارند و می‌دانند آنچه در پایتخت روی می‌دهد در پیشانی فعالیت‌های نظام جمهوری اسلامی ایران قرار دارد، چه آنکه توسعه و پیشرفت تهران موجب شد میهمانان اجلاس کشورهای عدم‌تعهد به وضوح به پیشرفته بودن و توسعه تهران اشاره کنند. در برگزاری ششمین مجمع شهری جهان در ناپل ایتالیا نیز موفقیت‌های زیادی برای شهرداری تهران کسب شد. در همین زمینه نظرات برخی نمایندگان مجلس را مرور می‌کنیم.

رئیس‌کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس:اقدام مهم شهرداریبرای بازگرداندن نام خلیج‌فارس

رئیس کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس شورای اسلامی با اشاره به موفقیت شهرداری تهران در بازگرداندن نام خلیج‌فارس در مجمع شهری جهان گفت: مدیریت شهری تهران با دیپلماسی بسیار قوی در این عرصه حاضر شد و یکی از مهم‌ترین اتفاقات بین‌المللی ایران را رقم زد. امیر غلامی‌خجسته اظهار داشت: مدیریت شهری تهران با وجود اقدامات بسیار مهمی که داشته است، در شرایطی که هرروز کشورمان با تحریم‌ها و تهدیدهای زیادی مواجه می‌شود فضایی را فراهم کرد نام ایران در کنار کشورهای مطرح جهان قرار بگیرد و افتخارات تهران افتخاری برای کشورمان بیافریند. وی در ادامه خاطرنشان کرد: حذف عنوان فارس از نام خلیج‌فارس خوشحالی برخی کشورها را در پی داشت که با تلاش شهرداری تهران این خوشحالی دیری نپایید و آنچه برای ایران بود به ایران بازگشت لذا این اقدام شهرداری تهران را حرکتی بسیار با اهمیت در سطح سیاسی می‌دانیم. این نماینده مجلس افزود: با وجود تمام توطئه‌ها و دشمنی‌هایی که برخی کشورها برای حذف عنوان فارس از نام خلیج همیشه فارس کرده بودند، رونمایی از اطلس خلیج‌فارس در مجمع جهانی ایتالیا واقعه‌ای بسیار مهم و تاریخی است. خجسته با اشاره به اعطای میزبانی اجلاس جهانی انرژی سازمان ملل به تهران در جریان مجمع ناپل اذعان داشت: خوشبختانه میزبانی اجلاس جهانی انرژی نیز از طریق شهرداری تهران در جریان مجمع جهانی شهرسازی به ایران داده شد و امیدواریم در آذرماه شاهد افتخارآفرینی دیگری در تهران باشیم. وی افزود: مدیریت شهری تهران نه‌تنها در سطح پایتخت بلکه در سطح بین‌الملل نیز عملکرد بسیار خوبی دارد و قطعا در مراحل مختلف می‌تواند نام ایران را در جهان بدرخشاند.

نایب‌رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس: رونمایی از اطلس خلیج‌فارس اتفاقی مهم در عرصه دیپلماتیک

نایب‌رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی موفقیت‌های شهرداری تهران در مجمع شهری جهان در ناپل ایتالیا را به ملت ایران تبریک گفت و اظهار داشت: مدیریت شهری تهران افتخاری برای ایران به‌دست آورد که قابل تقدیر و تحسین است. منصور حقیقت‌پور با بیان این مطلب افزود: رونمایی از اطلس خلیج‌فارس توسط سازمان ملل متحد با همت شهرداری تهران، اتفاق دیپلماسی مهمی است که برخی کشورهای سرکش را ناچار به تمکین از واقعیت‌های تاریخی ساخت. وی در ادامه با بیان اینکه مدیریت شهری تهران دستاوردهای شهری و جهانی زیادی را طی این سال‌ها به دست آورده است، گفت: اتفاقاتی که طی سال‌های اخیر در تهران به وقوع پیوسته آنچنان قابل اهمیت بوده که در سطح جهانی نیز مورد توجه قرار گرفته و حائز رتبه‌های جهانی شده است. این نماینده مجلس تأکید کرد: به شهردار تهران تبریک می‌گویم که کارآمدی و لیاقت خود را در تهران و در جهان به اثبات رسانده و بار دیگر افتخاری برای کشور به‌دست آورده است. حقیقت‌پور همچنین اذعان داشت: علاوه بر نشان‌ها و جوایزی که ایران در این مجمع به‌دست آورده، مهم‌ترین اتفاق را می‌تواند رونمایی از اطلس خلیج‌فارس و ارسال اطلس جدید به کشورهای عضو سازمان ملل متحد بدانیم چراکه بازی‌های سبک و فکاهی برخی کشورهای متخاصم نمی‌تواند واقعیت‌های تاریخی را منکر شود. نماینده مردم اردبیل در مجلس نهم شورای اسلامی عنوان کرد: از سه‌هزار سال پیش نام خلیج‌فارس، همین بوده و اکنون برخی کشورها نباید اینگونه فکر کنند که با چند بازی می‌توانند این نام را تغییر دهند لذا با این اتفاق باید بپذیرند که مجبورند دربرابر این حق ایران تمکین کرده و از ادامه این بازی‌های بچگانه بپرهیزند.

رئیس کمیسیون عمران مجلس:تلاش مدیریت شهری، برای ماندگاری نام خلیج همیشه فارس

رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با اشاره به حضور شهردار تهران در اجلاس مجمع جهانی شهرسازی در ایتالیا گفت: خوشبختانه اتفاقاتی که در حوزه‌های مختلف شهری در تهران رخ داده، در سطح بین‌المللی پایتخت کشور ما را مطرح کرده و به‌عنوان یکی از شرکت‌کنندگان شاخص در مجامع بین‌المللی از مدیریت شهری تهران در این مجمع حضور داشتیم. علی‌اکبر آقایی تصریح کرد: اقدامات شهرداری تهران در حوزه‌های مختلف به‌خصوص عمرانی قابل تقدیر و تحسین است که همین امر باعث شده تهران به‌عنوان پای ثابت مجامع جهانی مطرح باشد و عناوین مهمی را به‌عنوان پایتخت کشورمان نصیب ایران کند. وی در ادامه اذعان داشت: یکی از اتفاقات مهمی که در مجمع جهانی شهرسازی ایتالیا رخ داد، رونمایی از اطلس خلیج‌فارس در غرفه شهرداری تهران بود که سال گذشته یونسکو عنوان فارس را از نام خلیج‌فارس حذف کرده بود و امسال با تلاش مدیریت شهری این عنوان دوباره با نام خلیج‌فارس در جهان شناخته می‌شود. این نماینده مجلس تأکید کرد: برخی دولت‌های استکبارطلب به‌دنبال پوشاندن حقایقی هستند که با پاک کردن نامشان، هویتشان تغییری نخواهد کرد لذا تلاش دشمنان برای حذف عنوان فارس از خلیج‌فارس تنها بر پایه اغراض سیاسی و افزودن به اختلافات منطقه‌ای است. نماینده مردم سلماس در مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: واقعیت این است که وقتی کشورهای منطقه وجود خارجی نداشتند خلیج‌فارس وجود داشت. بنابراین نباید کشورهای منطقه وارد مسائل سیاسی از پیش ساخته شده غرب و صهیونیست شوند و با انکار این واقعیت تلاش در خنثی کردن آن داشته باشند زیرا امکان پذیر نیست. آقایی همچنین اظهار داشت: اقدام شهرداری تهران برای بازگرداندن نام خلیج‌فارس روی اطلس حرکتی اصولی بود که خوشبختانه در این اجلاس صورت گرفت لذا امیدواریم کشورهای منطقه و افرادی که بر پایه مواضع سیاسی با کشور ما عناد و دشمنی دارند از این طریق به اختلافات دامن نزنند که حاصلی در پی نخواهد داشت. وی ادامه داد: خوشبختانه شهرداری تهران رضایت ساکنان پایتخت و دیگر شهرهای کشور را که به پایتخت رفت‌وآمد دارند، فراهم کرده و از این‌رو تهران به‌عنوان پایتختی جهانی در دنیا مطرح شده است لذا مجلس نیز پشتیبانی و حمایت لازم را در همه زمینه‌ها از مدیریت شهری تهران خواهد داشت.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی: کلید موفقیت شهردار تهران اثبات توانمندی در برنامه‌ریزی شهری

عوض حیدرپور با اشاره به برگزاری مجمع شهری جهان در ناپل ایتالیا اظهار داشت: تهران به‌خاطر اثبات توانمندی در مدیریت برنامه‌ریزی شهری موفق به جایزه تجارب موفق شد. عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان این مطلب در ادامه افزود: شهرداری ازجمله سازمان‌های مردمی است که توسط دولت اداره نمی‌شود و یک مدیریت مستقل دارد. این مدیریت مستقل نیز نیازمند یک ابتکار عمل است. اگر کسی که مدیر این مجموعه مستقل می‌شود ابتکار و توانمندی‌اش را به‌کار نگیرد نمی‌تواند مجموعه موفقی داشته باشد و اگر به‌کار گیرد اتفاقات خوبی برای خودش و مدیریتش می‌افتد. وی ادامه داد: اتفاقی که در دریافت نشان شهرهای برتر در تجربیات موفق برای تهران افتاد این بود که شهردار تهران از هوش و توانایی‌اش برای یک مدیریت مستقل استفاده کرد و این می‌تواند الگوی مدیران برای تجربه یک مدیریت موفق باشد. نماینده شهرضا در مجلس نهم شورای اسلامی تأکید کرد: به‌نظر من با توجه به تحولاتی که شهردار تهران در دوره نزدیک به شش ساله مدیریتش طی کرد مهم‌ترین مسئله‌ای که موجب دریافت این نشان شد عمل در راستای مدیریت توسعه شهری بود.

حیدرپور گفت: مهم‌ترین نکته مدیریت قالیباف این است که وی همه مردم را در هر قشری راضی نگه‌داشته است؛ یعنی به همان اندازه که قشر ثروتمند جامعه راضی هستند قشر متوسط و پایین جامعه نیز رضایتمندی دارند، به همان میزان که به پاکیزگی محل زندگی افراد مرفه توجه می‌شود به پاکیزگی سایر مردم در هر طبقه اجتماعی نیز توجه می‌شود و نگه داشتن رضایتمندی افراد در هر طبقه اجتماعی نشان‌دهنده یک مدیریت موفق است.

نایب‌رئیس کمیسیون شورا‌ها در مجلس: قدردانی کمیسیون شوراها از شهردار تهران

در شرایطی که ایران در منطقه برای حفظ جزایر سه‌گانه با دشمنانی مواجه است، مطرح کردن نام خلیج‌فارس که سال‌ها متعلق به ایرانیان بوده است توسط شهرداری تهران قابل تقدیر است. نایب‌رئیس دوم کمیسیون شورا‌ها و امور داخلی با بیان این مطلب اظهار داشت:‌ به‌دلیل کسب موفقیت مدیریت شهری در عرصه بین‌المللی از شهردار تهران در مجلس تقدیر می‌شود. محمد ابراهیم رضایی درباره رونمایی از اطلس خلیج‌فارس، اظهار کرد‌: تلاش شهرداری تهران در این زمینه قابل تقدیر است و از آنجا که در راستای منافع و عزت ملی تلاش می‌شود برای ما ارزشمند است. وی با بیان اینکه شهرداری تهران برای ما این افتخار را کسب کرده است، گفت: ‌در شرایطی که ایران در منطقه برای حفظ جزایر سه‌گانه با دشمنانی مواجه است و در این بین کشور انگلیس شیطنت می‌کند و می‌خواهد تفرقه ایجاد کند مطرح کردن نام خلیج‌فارس که سال‌ها متعلق به ایرانیان بوده است و دشمنان به‌دنبال حذف آن هستند، توسط شهرداری تهران قابل تقدیر است. وی در ارتباط با برتری شهرداری تهران در میدان حضور کلانشهرهای جهان نیز تصریح کرد: یکی از مواردی که موجب خوشحالی است مشاهده کردن تلاش مجاهدانه مدیران است که این روز‌ها در مدیران شهری شهرداری تهران دیده می‌شود و این تلاش باعث افتخار ملی شده است. نایب‌رئیس کمیسیون شورا‌ها و امور داخلی همچنین خاطرنشان کرد: توسعه شهر تهران با سرعت و با مدیریت خوبی که اعمال می‌شود، از دید جهانیان پوشیده نیست و جای تحسین دارد. ما نیز به زحمات بی‌شائبه آنها خسته نباشید می‌گوییم.

رئیس‌کمیسیون برنامه و بودجه مجلس: اقدام خردمندانه شهرداری در تهیه اطلس‌خلیج‌فارس

رئیس‌کمیسیون برنامه و بودجه مجلس موفقیت شهرداری پایتخت در مجمع شهری جهان را به مدیریت شهری تهران تبریک گفت و اظهار داشت: موفقیت‌های به‌دست آمده برای شهرداری تهران در ایتالیا، نتیجه تلاش زیاد مدیران و معاونان و کارکنان این سازمان است. حجت‌الاسلام غلامرضا مصباحی‌مقدم تصریح کرد: شهرداری تهران موفق شد با ارائه خدمات مطلوب، علاوه بر رضایت شهروندان این کلانشهر بزرگ، توجه تمام شهرهای بزرگ دنیا را نیز به‌خود جلب کند و جوایز مهم و ارزشمندی را برای کشورمان به‌دست آورد.

وی در ادامه با اشاره به رونمایی از اطلس خلیج‌فارس و ارائه این اطلس به تمام کشورهای عضو سازمان ملل متحد اذعان داشت: رونمایی از اطلس خلیج‌فارس اتفاق مهمی بود که در این مجمع رخ داد، چه بسا سال گذشته نیز با چند نفر از نمایندگان روحانی سفری به ایتالیا و واتیکان داشتیم که میزبان ما در واتیکان در یک کتابخانه نقشه‌هایی با قدمت 800ساله را به‌عنوان خیرمقدم باز کرده بودند. مصباحی‌مقدم در ادامه گفت: در این نقشه پرشین گلف به‌صورت برجسته مشخص‌شده بود و آنها می‌خواستند نشان دهند این نام تاریخی در نقشه‌های قدیمی جهانگردان و در کتاب‌های معتبر جغرافیایی ثبت شده است. بنابراین مسئله خلیج‌فارس کاملا شفاف و تاریخی است و با اطلسی که در ایتالیا نیز رونمایی شد دست تجاوزگران برای همیشه از این نام و هویت کوتاه خواهد ماند. نماینده مردم تهران ادامه داد: تلاش شهرداری برای رونمایی از اطلس خلیج‌فارس در چنین نشست مهمی کاری خردمندانه بود.

عضو کمیسیون فرهنگی شورای شهر تهران: تهیه و رونمایی از اطلس‌خلیج‌فارس، اتفاقی بزرگ در ابعاد بین‌المللی

عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران، رونمایی از اطلس خلیج‌فارس را اتفاقی بزرگ در ابعاد بین‌المللی خواند و گفت: رونمایی از اطلس خلیج‌فارس در مجمع شهری جهان در ناپل ایتالیا قابل تأمل است چراکه خلیج‌فارس نامی به جای مانده از کهن‌ترین منابع تاریخی و ثبت‌شده در دیرینه‌ترین جغرافیای جهان است. این تاریخ روشن قابل دفاع برای ملت ایران است و بر همگان واجب است که از این نام و عنوان دفاع کنند. احمد مسجد‌جامعی افزود: صیانت از هویت خلیج‌فارس و پاسداشت نام آن در حقیقت معرفی تمدن و فرهنگ سرزمین بزرگ ایران است و اقدام شهرداری در این زمینه قابل تقدیر است. عضو شورای اسلامی شهر تهران همچنین یادآور شد: خلیج‌فارس در همه متون تاریخی و جغرافیایی عربی، خلیج‌فارس و بحر‌فارس نامیده شده و براساس سابقه تاریخی به همین نام معروف و مشهور بوده است و باید از این سند کهن تاریخی با قدرت دفاع کرد. وی همچنین درباره موفقیت‌های کسب شده شهرداری تهران در مجمع شهری جهان در ناپل ایتالیا هم افزود: طی سال‌های اخیر در کلانشهر تهران شاهد ارتقای چشمگیر خدمات شهری هستیم و شهرداری تهران موفق شده با ارائه خدمات متنوع و مطلوب ازجمله توسعه فضاهای تفریحی در شهر و بوستان‌ها شادابی و نشاط را به شهر بازگرداند که این مهم برای مردم نیز کاملا محسوس و رضایت‏بخش بوده است. مسجد جامعی همچنین درباره این مسئله که تهران مرکز بین‌المللی مطالعات آینده‌پژوهی شهرهای آسیا و اقیانوسیه شده است، گفت: بی‌شک چنین اتفاقاتی مانند اجلاس سران می‌تواند زمینه‌ساز انتقال تجربیات و فرصتی برای نشان دادن توانمندی‌های ایران در مجامع بین‌المللی باشد.

رئیس کمیسیون اصل90 مجلس: موفقیت‌های تهران در ایتالیا، نشان‌دهنده عزم جدی مدیریت شهری

رئیس کمیسیون اصل90 مجلس شورای اسلامی، کسب عناوین جهانی تهران در مجمع جهانی شهری ایتالیا را نشان‌دهنده پیشرفت‌ها و ارتقای پایتخت به‌عنوان شهری جهانی دانست و گفت: کسب عناوین جهانی پایتخت کشورمان، موید عزم و اراده جدی و تلاش مضاعف مدیریت شهری تهران است.

محمد علی‌پورمختار تأکید کرد: دستاوردهای شهرداری تهران در مجمع شهری جهان، قابل تقدیر است و نشان‌دهنده ‌شأن و جایگاه پایتخت کشور در سطح جهان است. وی در ادامه با اشاره به رونمایی از اطلس خلیج‌فارس در این مجمع که در ناپل ایتالیا جریان داشت، گفت: حذف عنوان فارس از نام خلیج‌فارس نشان‌دهنده تلاش‌های مغرضانه برخی کشورهاست که به دور از نگاه به واقعیت‌های تاریخی رخ داده بود. این در حالی است که واقعیت‌های تاریخی را نمی‌توان انکار کرد و خلیج‌فارس خلیج همیشه فارس بوده و خواهد بود. این نماینده مجلس همچنین تأکید کرد: کشورهایی که مواضع تند سیاسی با ایران دارند با هماهنگی و رایزنی بعضی کشورهای حوزه خلیج‌فارس درصدد بودند با تغییر نام خلیج‌فارس، چهره واقعیت‌ها را بپوشانند اما با تلاش‌های مدیریت شهری تهران، اطلس خلیج‌فارس از سوی سازمان ملل متحد رونمایی و برای کشورهای عضو ارسال شد تا آنها نیز همین نام را در اطلس جغرافیایی خود ذکر کرده و براساس آن رفتار دیپلماتیک داشته باشند. نماینده مردم بهار و کبودر آهنگ در مجلس نهم شورای اسلامی اضافه کرد: کشورهای مخالف ایران، نه‌تنها به‌دنبال حذف نام خلیج‌فارس هستند بلکه گاهی می‌خواهند نام کشور ایران را نیز از مجامع جهانی حذف می‌کنند اما برگزاری اجلاس سران غیرمتعهدها و حضور مدیریت شهری تهران به‌عنوان پایتخت ایران در مجامع جهانی به جهانیان ثابت کرده است که ایران با اقتدار و توانمندی‌های بسیار در تمام دنیا می‌درخشد.

وی با اشاره به کسب نشان شهر برتر در تجارت موفق به تهران و وین گفت: کسب این عنوان نشان می‌دهد که مدیریت شهری تهران جایگاه پایتخت را در حدی که مورد انتظار مردم کشورمان و جهانیان بوده رسانده است و امروز تهران به‌عنوان الگویی برای سایر شهرهای کشور و دنیا محسوب می‌شود که باید از اقدامات و خدمات این سازمان الگوبرداری شود. رئیس کمیسیون اصل90 مجلس شورای اسلامی در پایان اظهار داشت: بمباران تبلیغات منفی علیه ایران و منزوی نشان دادن کشورمان در این برهه زمانی، نگاه دیگر کشورها را به ایران منفی کرده بود اما برگزاری اجلاس سران غیرمتعهدها و پس از آن حضور موفق شهرداری تهران در مجمع شهری جهان، این تبلیغات را متلاشی کرد که در عین حال برای ما مهم رضایتمندی مردم کشورمان است.

عضو هیأت رئیسه کمیسیون تدوین آیین‌نامه مجلس: تهران،‌یکی از پیشگامان مطرح حوزه شهری در جهان

نماینده مردم قائم‌ شهر در مجلس شورای اسلامی گفت: درحالی‌که تبلیغات منفی و سوء علیه ایران صورت می‌گیرد و کشورمان را کشوری جزیره‌ای، خسته و منزوی معرفی می‌کنند، حضور فعال در مجامع بین‌المللی می‌تواند واقعیت‌ها را آشکار کند و این کار نیز می‌تواندموجب پیشرفت ایران در همه بخش‌ها به‌خصوص حوزه شهری باشد. سید‌هادی‌حسینی با اشاره به کسب نشان شهر برتر در تجارت موفق توسط شهرداری تهران خاطرنشان کرد: اقداماتی که شهرداری تهران انجام داد در جهان نیز مورد توجه قرار گرفته و این عنوان به تهران و وین داده شد تا محل کسب اطلاعات شهری برای دیگر شهرهای بزرگ دنیا باشند که قابل تقدیر است. وی افزود: حضور در چنین مجامع مهمی، فرصتی را برای کشورمان فراهم می‌کند تا حرف‌هایمان را در دنیا بزنیم و توانمندی‌های خود را به جهانیان ثابت کنیم. ضمن اینکه شهرداری تهران به‌عنوان مرکز ایران، مسئولیت اداره پایتخت را بر‌عهده دارد و اکنون در حوزه شهری یکی از پیشگامان مطرح در جهان به‌حساب می‌آید. این نماینده مجلس با اشاره به میزبانی تهران برای اجلاس جهانی انرژی که در اواخر آذرماه برگزار خواهد شد، گفت: سازمان ملل متحد به‌خاطر حضور فعال شهرداری تهران، میزبانی این اجلاس را به تهران داد که خود فرصت دیگری است تا جهانیان از طریق پایتخت کشورمان به توانمندی‌های ایرانیان ایمان بیاورند.

حسینی گفت: همانگونه که مهمانان اجلاس سران غیرمتعهدها از زیبایی‌های تهران اظهار شگفتی کرده بودند، قطعا میهمانان اجلاس جهانی انرژی نیز با چشم خود بسیاری از واقعیت‌ها را خواهند دید و باورشان نسبت به ایران تقویت می‌شود، بنابراین تهران را پیام‌رسان خوبی برای ملت ایران در سطح دنیا می‌دانیم. عضو هیأت رئیسه کمیسیون تدوین آیین‌نامه مجلس نهم شورای اسلامی درباره رونمایی از اطلس خلیج‌فارس در مجمع شهری جهان نیز گفت: یکی دیگر از اتفاقات بسیار مهم حضور شهرداری تهران در ایتالیا، رونمایی از اطلس خلیج همیشه فارس بود. با وجود توطئه‌هایی که صورت گرفته بود تا نام خلیج‌فارس تغییر کند، شهرداری تهران موفق شد این عنوان را در اطلس سازمان ملل تثبیت کند که جای تقدیر زیادی دارد.

عضو هیأت رئیسه شورای اسلامی شهر تهران: لزوم قدردانی از توانمندی دیپلماسی شهری

عضو هیأت رئیسه شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به اقدام مدیریت شهری تهران در رونمایی از اطلس خلیج‌فارس و ثبت رسمی نام خلیج‌فارس در آن گفت: با این اقدام، دیپلماسی شهری از دیپلماسی سیاسی قوی‌تر عمل کرد و اتفاقی بزرگ در بعد بین‌المللی برای ایران رقم خورد.

علیرضا دبیر گفت: خلیج‌فارس جزئی از هویت، تاریخ و فرهنگ ملت ایران است. بر این اساس نام خلیج‌فارس سندی ماندگار از هویت پرشکوه و نماد چند هزارساله ایران عزیز است و این یک حقیقت محرز و غیرقابل کتمان است.وی افزود: خلیج‌فارس در طول تاریخ همواره از اهمیت ویژه‌ای در سیاست‌های منطقه‌ای و بین‌المللی برخوردار بوده و در این مقطع نظر به برخی شیطنت‌های صورت گرفته توسط برخی کشورهای حاشیه‌ای، حرکت مدیریت شهری در رونمایی از اطلس خلیج‌فارس اقدامی ارزشمند بود به‌خصوص آنکه به‌خاطر بیاوریم سال گذشته در مجمع جهانی شهرسازی یونسکو، عنوان فارس با برخی اقدامات از نام خلیج‌فارس حذف شده بود.

دبیر تصریح کرد: با این اقدام به‌موقع، فضایی فراهم شد تا نام خلیج‌فارس که ریشه در فرهنگ و تمدن ما دارد در یک نهاد مرجع بین‌المللی دیگر ثبت شود و ما امید داریم که چنین اقداماتی برای همه کسانی که در این زمینه کم‌کاری‌هایی داشته‌اند، سرلوحه قرار گیرد.

عضو هیأت رئیسه شورای شهر تهران ادامه داد: به گمان من نهادهای شهری که به‌طور مستقیم از انتخاب مردم حاصل می‌شوند، می‌توانند این چنین در جوامع بین‌المللی تأثیرگذار باشند. توجه داشته باشیم که نهادهایی چون شهرداری‌ها و شوراها به واسطه آنکه محصول رأی مستقیم مردمند و نتیجه انتصاب به شمار نمی‌روند قدرت چانه‌زنی بالایی در مجامع بین‌المللی می‌یابند. با این وصف چنین حرکت‌هایی خود نشان‌دهنده این است که دیپلماسی شهری می‌تواند گاه مؤثرتر از سیاست و سیاسیون عمل کند و بی‌شک می‌توان با درک توان این دیپلماسی در سایر مواضع و موارد هم تأثیر‌گذار و مثمرثمر بود.

دبیر همچنین حرکت‌هایی برای ماندگاری نام خلیج‌فارس را ناشی از یک عزم ملی خواند و افزود: برگزاری مسابقاتی تحت عنوان جام خلیج‌فارس در فوتبال ، اعتراض شدید کاربران اینترنت نسبت به حذف نام خلیج‌فارس در نقشه‌های گوگل و چاپ نام خلیج همیشه فارس روی لباس‌های ورزشکاران در بازی‌های آسیایی گوانجو، المپیک و پاراالمپیک اقداماتی لازم بود که از سوی یا به درخواست مردم به‌وقوع پیوست اما اینک رونمایی از اطلس خلیج‌فارس نشان‌دهنده همگامی مسئولان با مردم در مسیر حفظ و دفاع از هویت خلیج همیشه فارس است. در واقع مدیریت شهری با این اقدام به آن عزم مردمی، قیدی قانونی هم افزود تا سد مستحکمی برابر شیطنت‌های برخی کشورهای کوچک حاشیه‌ای ساخته شود.

عضو هیأت رئیسه شورای شهر تهران همچنین تصریح کرد: با این اوصاف جای بسی خرسندی است که پس از این، ثبت هر شهر و کشوری در اطلس فوق باید از طریق تهران صورت گیرد چرا که شهرداری تهران مکانیزم و قانونی بین‌المللی طراحی کرده تا دیگر هیچ کشوری نتواند بر این نام عزیز و پر‌اهمیت خدشه‌ای وارد سازد.

علیرضا دبیر همچنین اعطای میزبانی اجلاس جهانی انرژی سازمان ملل به تهران در جریان مجمع ناپل در آذرماه را اتفاق مهم دیگری برای ایران در عرصه‌های بین‌المللی خواند و افزود: بی‌شک درصورت برنامه‌ریزی و هدف‌گذاری دقیق، میزبانی اجلاس جهانی انرژی با افتخارات دیگری هم همراه خواهد بود.

کد خبر 184147

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز