گروه بین‌الملل: از زمان آغاز ناآرامی‌های سوریه گزارش‌های مختلفی درباره شورشیان مسلحی که با ارتش سوریه در حال جنگ هستند و حضور نیروهای شبه‌نظامی خارجی و القاعده در این کشور منتشر شده است.

سوریه

خبرگزاری رویترز این بار گزارشی را به نقل از یک جراح فرانسوی که به تازگی از میان جمع شورشیان مسلح بازگشته است منتشر کرده که دید دقیق‌تری از درگیری‌ها در سوریه و طرف مقابل نیروهای ارتش این کشور می‌دهد.

ژاک بیریه، جراح فرانسوی که به‌تازگی پس از دو هفته حضور در شهر حلب به پاریس بازگشته است در گفت و گو با رویترز اعلام کرده تعداد جهادی‌های مسلح در میان شورشیان سوریه به شدت در حال افزایش است و این افراد می‌گویند که می‌خواهند حکومتی افراط‌گرا را در سوریه تشکیل دهند که بخشی از امارت جهانی اسلامی باشد. به گفته این پزشک فرانسوی این افراد تصور می‌کنند در حال انجام «نبردی مقدس» علیه حکومت بشاراسد هستند.

«امارت اسلامی» اصطلاحی است که شبه نظامیان القاعده به‌خصوص در عراق و افغانستان درباره تشکیل حکومت‌های افراط‌گرا استفاده می‌کنند. این پزشک فرانسوی که از بنیانگذاران سازمان خیریه پزشکان بدون مرز است در مصاحبه با رویترز گفت: برخلاف سفرهای قبلی‌ام به شهر حمص و ادلب سوریه، در این سفر، 60درصد از افرادی که معالجه کردم مخالفان مسلح بودند که حداقل نیمی از آنها سوری نبودند. ژاک بیریه اعلام کرده است که در میان این افراط‌گراهای خارجی شبه نظامیان جوان از فرانسه هم وجود داشتند. به گفته وی این افراد خود را پیرو محمد مراح معرفی می‌کردند. محمد مراح افراط‌گرایی است که به نام القاعده در‌ماه مارس هفت نفر را با تیراندازی در شهر تولوز کشت.

ژاک بیریه می‌گوید: در جریان سفرهای قبلی خود در ماه‌های مارس و می‌به سوریه، گزارش‌ها درباره حضور گسترده شبه‌نظامیان خارجی در سوریه و کنترل آنها بر شورشیان مسلح سوری را رد می‌کرده است اما اکنون با مشاهداتش باید در عقایدش تجدید‌نظر کند. رویترز اعلام کرده است که مشاهدات این پزشک فرانسوی گزارش‌های گذشته درباره حضور گسترده جهادی‌های افراط‌گرا در سوریه را قوت می‌بخشد. به گزارش رویترز، برخی از افراد حاضر در سوریه شبه نظامیان حرفه‌ای از عراق، افغانستان، چچن و لیبی هستند که تجربه و مهارت خود را در زمینه جنگ و ساخت بمب به سوریه برده‌اند و این مسئله کشورهای عربی و غربی را نگران کرده است.

حضور شبه نظامیان القاعده در میان شورشیان مسلح سوریه دیگر به‌طور کامل ثابت شده است و حتی مقام‌های اطلاعاتی آمریکا از نبرد آنها علیه ارتش سوریه از ابتدای ناآرامی‌های این کشور مدت‌هاست که آگاه شده‌اند. به گزارش لس‌آنجلس تایمز، مایک راجرز، رئیس کمیته اطلاعات مجلس نمایندگان آمریکا اعلام کرده که گزارش دستگاه‌های اطلاعاتی این کشور نشان می‌دهد که حداقل یک چهارم گروه‌های مسلح شورشی سوریه زیر پرچم القاعده در حال فعالیت هستند.

این در حالی است که شاهدان عینی مانند این پزشک فرانسوی تعداد شبه نظامیان خارجی حاضر در سوریه را بسیار بیشتر از این برآورد می‌کنند. مقام‌های آمریکا به وسیله نیروهای سازمان اطلاعاتی سیا تلاش گسترده‌ای برای رساندن تسلیحات به شورشیان مسلح سوری دارند و معمولا این اقدام را از طریق طرف سومی مانند عربستان و قطر انجام می‌دهند. به‌تازگی اما مقام‌های آمریکایی در گفت‌وگو با واشنگتن‌پست و لس‌آنجلس تایمز اعلام کردند که دولت اوباما نمی‌داند کمک‌های مالی و نظامی این کشور دقیقاً به‌دست چه کسانی می‌رسد!

دعوت مجدد دولت برای مذاکره

دولت سوریه بار دیگر از مخالفان این کشور خواست تا با توقف درگیری‌های مسلحانه، پای میز مذاکره حاضر شوند. جهاد مقدسی، سخنگوی وزارت امور خارجه سوریه در مصاحبه‌ای تلویزیونی تأکید کرد: تسویه‌حساب نه‌تنها از طریق درگیری‌های مسلحانه ممکن نیست بلکه راه تسویه‌حساب حضور بر سر میز مذاکره است.

وی گفت: ما از مخالفان می‌خواهیم که به‌خاطر علاقه و عشقشان به مردم سوریه بر سر میز مذاکره حاضر شوند نه به‌خاطر نظام سیاسی. روز گذشته همچنین میشل عون، رهبر جریان مسیحی آزاد ملی در لبنان هم هشدار داد که تغییر نظام سوریه، لبنان و مسیحیان این کشور را نابود می‌کند.

کد خبر 184086
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز