گروه بین‌الملل: درحالی‌که نهادهای بین‌المللی بر ضرورت حمایت از مذاکره طرف‌های درگیر در سوریه تأکید دارند گزارش‌ها از موج جدید حمایت‌های غرب از شورشیان مسلح سوریه خبر می‌دهد.

دیپلماسی

خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش داده است که آمریکا حضور خود در مرزهای سوریه با ترکیه را تقویت می‌کند و مقام‌های این کشور جاسوسان و دیپلمات‌های بیشتری را برای کمک به شورشیان مسلح سوریه به منطقه می‌فرستند. یک مقام دولتی آمریکا که خواست نامش فاش نشود در گفت‌وگو با آسوشیتدپرس تأکید کرد که واشنگتن در تلاش است با اعزام کمک‌های خود سازماندهی سیاسی و نظامی مخالفان را بهبود ببخشد.

این در حالی است که گزارش‌ها نشان می‌دهد مقام‌های فرانسه هم قصد دارند کمک‌های نظامی بیشتری برای شورشیان مسلح سوریه ازجمله تسلیحات ضد‌هوایی ارسال کنند. روزنامه دیلی تلگراف گزارش داده است که دولت فرانسه برای هدف‌قراردادن هواپیماهای سوریه قصد دارد تسلیحات پیشرفته ضد‌هوایی را در اختیار شورشیان مسلح سوریه قرار دهد.

خبرگزاری آسوشیتدپرس هم به نقل از یک دیپلمات فرانسوی گزارش داده که دولت این کشور درنظر دارد کمک‌های خود را به‌طور مستقیم و بدون واسطه به سه منطقه سوریه برای کمک به شورشیان ارسال کند. به گفته این منبع، این مناطق در استان حلب در شمال و استان درعا در جنوب سوریه واقع شده است.

اعلام ارسال تجهیزات ضد‌هوایی برای شورشیان مسلح سوریه در حالی مشخص شده است که گروهی از شورشیان مسلح سوریه موسوم به ارتش آزاد سوریه اعلام کرده‌اند که هواپیماهای مسافربری را در آسمان سوریه هدف قرار خواهند دارد. بسام الدادا یکی از مقام‌های ارتش آزاد سوریه اعلام کرده است که از 10سپتامبر این گروه هواپیماهای مسافربری را به‌عنوان هدفی مشروع مورد حمله قرار خواهد داد. روز گذشته هم انفجاری در مقابل مسجدی در دمشق از سوی شورشیان مسلح هنگام خروج نمازگزاران رخ داد که کشته شدن حداقل پنج نفر و زخمی شدن شماری از شهروندان سوری را به‌دنبال داشت.

فرانسوا اولاند، رئیس‌جمهور فرانسه که برای دیدن بازی‌های پاراالمپیک به لندن سفر کرده پس از دیدار با دیوید کامرون،نخست‌وزیر انگلیس گفت: ما وظیفه داریم به هر نحو که می‌توانیم به مخالفان حکومت سوریه کمک کنیم. در همین حال مقام‌های اتحادیه اروپا هم روز گذشته برای کمک به مخالفان سوریه تشکیل جلسه دادند. در این جلسه وزیران خارجه 27 کشور عضو اتحادیه، کمک به مخالفان را بررسی می‌کنند. این در حالی است که رسانه‌های غربی به نقل از کارشناسان نظامی اعلام کرده‌اند که با وجود کمک‌های تسلیحاتی غرب به شورشیان مسلح سوریه،ارتش این کشور همچنان استوار است. پایگاه مک کلاچی در گزارشی اعلام کرده است که برخلاف تصور کشورهای غربی سازماندهی نظامی دولت سوریه در معرض خطر فروپاشی قرار ندارد.

تأکید بر توقف ارسال تسلیحات

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه در سخنانی ضمن تأکید بر اینکه غرب باید موضعش را درباره سوریه تغییر دهد، گفت: ما از ضرورت ایجاد تغییرات در سوریه آگاهیم اما این به‌معنای آن نیست که تغییرات خونین باشد. وی گفت: امروز برخی می‌خواهند با به کارگیری اعضای القاعده و امثال آنها به اهداف خود در سوریه جامه عمل بپوشانند .

شبه‌نظامیان پاکستان در راه سوریه

گزارش‌ها نشان می‌دهد که شبه‌نظامیان عرب و طالبان برای پیوستن به مخالفان سوری و جنگ علیه نظام سوریه از پاکستان خارج می‌شوند. به گزارش روزنامه تایمز،مزدوران بیگانه به همراه طالبان در پاکستان از مناطق قبیله‌ای در این کشور خارج می‌شوند و برخی از آنها به سوریه می‌روند تا به شورشیان سوری ملحق شوند.

کد خبر 183771
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز