آیدا ابوترابی: حتی جیمز باند و بتمن و خیلی دیگر از قهرمان‏های داستان‏ها با آن توانایی‏های عجیب و غریبشان از این که در آزمایشگاه جان واترز باشند، خوشحال خواهند شد.

هفته‌نامه‌ی همشهری دوچرخه شماره‌ی665

 چرا که در این‌جا نوعی قطعه‏ی عجیب و غریب تولید می‏شود که تا به حال سابقه نداشته است. «پوست الکتریکی».این قطعه کوچک‏تر از یک تمبر است و آن قدر نازک و ظریف به پوست بدن می‏چسبد که به راحتی کسی متوجه‏ آن نمی‏شود. چیزی مثل یک خالکوبی ظریف. اما این پوست الکتریکی چه چیزی را ضبط و کنترل می‏کند؟

اگر این قطعه روی پیشانی چسبانده شود، امواج مغزی روی آن ثبت می‏شود. روی مچ دست، فشار خون و حرکت ماهیچه‏ها را ضبط می‏کند و اگر روی گلو چسبانده شود، مانند یک میکروفون مخفی تمام صداها و مکالمات را ضبط خواهد کرد. یکی از کاربردهای جالب این دستگاه ضبط مکالمات، بدون باز کردن دهان است، به طوری که با نصب آن روی گلو، می‏توان با ضبط حرکات ظریفی که هنگام صحبت کردن به وجود می‏آید، متوجه‏ مکالمات شد؛ در واقع یک نوع پیام‌رسانی در سکوت، بدون این که شخص کاملاً دهانش را باز کند. گفته می‏شود این روش برای غواصان و مأموران مخفی خیلی جالب خواهد بود. به نظر عجیب می‏رسد، نه؟

اما این وسیله با هدف جاسوسی و کمک به مأموران مخفی ساخته نشده است. به کمک این پوست الکترونیکی می‏توان جان بسیاری از مردم را نجات داد. این وسیله برای بیماران مفید است چرا که می‏تواند نشانه‏های حیاتی بدن را بررسی و مشکلات موجود در بدن را دنبال کند. جایگزینی بسیار مناسب و دقیق برای تجهیزات سنگین پزشکی در بیمارستان‏ها.

این قطعه‏ ضخامتی حدود نصف یک کاغذ معمولی را دارد اما درست مانند پوست طبیعی بدن، خاصیت ارتجاعی دارد و در صورت کشیده شدن هم‌چنان می‎تواند به فعالیتش ادامه دهد. مثلاً اگر دهان را باد کنیم، کشیده شدن این برچسب پوستی خللی به کار آن وارد نمی‏کند. اگر دقیق به آن نگاه کنید، چیزی شبیه یک مدار الکتریکی مینیاتوری در آن خواهید دید. این قطعه از سیلیکون ساخته شده است و حس‌گرهای بسیار ریزی در آن وجود دارند که با روش پیچیده‏ای، اطلاعات را ضبط و منتقل می‌کنند.

کد خبر 184060
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز