همشهری آنلاین: علی اکبر صالحی وزیر خارجه در جلسه غلیرعلنی مجلس توضیحاتی در خصوص علل تعطیلی سفارت کانادا در ایران و همچنین نتایج اجلاس مکه و اجلاس جنبش عدم تعهد در تهران داد و به نقل از رئیس سازمان صدا و سیما اعلام کرد که مسئولان سیما به دلیل ترجمه اشتباه سخنان مرسی توبیخ شدند.

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از مهر، نمایندگان مجلس شورای اسلامی روز یکشنبه حدود یک ساعت جلسه غیرعلنی برای استماع گزارش علی اکبر صالحی وزیر امور خارجه درباره برگزاری اجلاس تهران و نحوه حضور هیات جمهوری اسلامی ایران در اجلاس مکه تشکل دادند.

بر اساس این گزارش، صالحی در خصوص ایراد نمایندگان مجلس به ترجمه سخنان محمد مرسی رئیس جمهور مصر در مراسم افتتاحیه اجلاس تهران گفت: رئیس سازمان صدا و سیما در گزارشی عنوان کرده که تنها یکی از شبکه‌ها در ترجمه دارای اشکال بوده که البته مسئولان آن شبکه مورد توبیخ قرار گرفتند اما سایر شبکه‌ها کار ترجمه را به درستی انجام دادند.

وزیر امور خارجه همچنین در این جلسه در خصوص تعطیلی سفارت کانادا نیز گفت: کشور کانادا در سیاست خارجی تحت تاثیر تحرکات صهیونیست‌ها است و خط مشی آنها را دنبال می‌کند و از طرفی تلاش می‌کند تا روابط خود را با این رژیم زیاد کند، رضایتمندی آنها را جلب کند و این اقدام در راستای منافع رژیم صهیونیستی است.

هم اکنون جلسه رسمی و علنی مجلس در جریان برگزاری است و نخستین دستور کار آن ارائه گزارش از سوی وزیر امور خارجه درباره اجلاس جنبش عدم تعهد است.

سنگ اندازی کانادا برای حضور سران عضو جنبش عدم تعهد در تهران

بر طبق این گزارش، وزیر امور خارجه با اشاره به تلاش کشورهای غربی برای عدم برگزاری اجلاس عدم تعهد در تهران گفت: وزیر امور خارجه کانادا در نامه‌ای به دبیرکل سازمان ملل خواستار عدم شرکت وی در این اجلاس شده بود و همچنین رایزنی‌های گسترده‌ای را با اعضای جنبش برای عدم شرکت در اجلاس عدم تعهد در تهران داشت.

وی با اشاره به فضای خصمانه بین‌المللی علیه برگزاری این اجلاس گفت: منفی بافی‌هایی برای عدم برگزاری اجلاس و یا شرکت حداقلی سران عضو در این اجلاس از سوی کشورهای غربی انجام شد که در این ارتباط تلاش وزیر امور خارجه کانادا و ارسال نامه وی به دبیر کل سازمان ملل برای عدم شرکت در اجلاس ایران بسیار صریح بود که علیرغم این تلاش‌ها دبیرکل سازمان ملل در اجلاس شرکت کرد.

صالحی ادامه داد: کشور کانادا علاوه بر این با کشورهای دیگر نیز برای ترغیب به عدم شرکت در این اجلاس تماس گرفته بود که علیرغم این تلاش‌ها اجلاس تهران از نظر کمی و کیفی در سطح بسیار خوبی برگزار شد.

وی با تاکید بر اینکه اجلاس تهران از بعد شرکت سران و تعداد آن نسبت به 15 اجلاس گذشته در سطح بالاتری قرار داشت، گفت: محتوای سخنرانی‌های سران و وزیران امور خارجه از 15 اجلاس گذشته بسیار پربارتر و شعار اجلاس مبنی بر صالح پایدار در سایه مدیریت مشترک جهانی بسیار پویا بود.

وزیر امور خارجه با اشاره به بررسی اسناد در سه سطح کارشناسان، وزرای امور خارجه و سران گفت: بیانیه بسیار خوبی در تهران به تصویب رسید که شامل چند فصل مهم بود. در فصل اول چند جانبه‌گرایی و حل و فصل صلح‌آمیز مناقشات کشورهای عضو و عدم دخالت دیگر کشورها در امور داخلی آنها مورد بررسی قرار گرفت که بر اساس این بند به موضوع سوریه و لزوم عدم دخالت کشورهای خارجی در مسایل داخلی این کشور به عنوان یکی از اعضا پرداختیم. فصل دوم نیز در خصوص موضوعات منطقه‌ای لبنان، فلسطین و سومالی بود.

تشکیل دبیرخانه موقت نم در تهران

وی اظهار داشت: مقرر شد دبیرخانه موقتی در تهران تشکیل شود تا از امروز این دبیرخانه توسعه یافته و مسئولی برای آن تعیین ‌کنیم.

صالحی در خصوص وظایف ایران به عنوان ریاست جنبش گفت: مواضع منطقه‌ای، زیرمنطقه‌ای و جهانی باید دایماً در رایزنی با کشورهای عضو بررسی شود و در راستای اخذ مواضع آنها تلاش کنیم.

وی تاکید کرد: در زمانی که ایران رئیس جنبش عدم تعهد است نمی‌تواند مواضع کشور خود را به عنوان مواضع جنبش عدم تعهد بیان کند. باید به گونه‌ای عمل کنیم که مصوبات جنبش نسبت به موضوعات جهانی با اجماع اعضا جلو رود.

ورود «قدس شریف» به ادبیات غیرمتعهدها

وزیر امور خارجه در خصوص یکی از توفیقات بیانیه این اجلاس گفت: همیشه در بیانیه اجلاس عدم تعهد قدس شرقی به عنوان پایتخت فلسطین درج می‌شد اما در اجلاس تهران برای اولین بار قدس شریف و فلسطین را به صورت کامل آوردیم.

تشکیل کارگروه ویژه بررسی مسائل فلسطین

وی ادامه داد: در کمیته فلسطین که 15 کشور عضو آن هستند و ریاست آن بر عهده ریاست جنبش است برای اولین بار بر خلاف رویه سنتی، بر اساس مصوبه کمیته مقرر شد کارگروه ویژه‌ای 5 موضوع فلسطین را به صورت عملیاتی بررسی کند که مطالعه رفتارهای غیرقانونی اسرائیل و نحوه مقابله عملیاتی با آن و چگونگی ایجاد وحدت میان گروه‌های فلسطینی از مهمترین موضوعات این کارگروه است.

کد خبر 183985
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز