شنبه ۱۸ شهریور ۱۳۹۱ - ۱۵:۰۷
۰ نفر

گروه بورس: رئیس سازمان بورس و اوراق بهاداراز راه‌اندازی بورس انرژی ایران به‌عنوان چهارمین بورس رسمی کشور تا دو ‌ماه آینده خبر داد.

بورس

به گزارش همشهری، علی صالح‌آبادی رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در نخستین نشست خبری خود در سال 91که به مناسبت هفته دولت برگزار شد، گفت: مراحل اولیه راه‌اندازی بورس انرژی انجام شده و براساس اعلام شرکت بورس انرژی امیدواریم تا دو ‌ماه آینده فعالیت این بورس به‌صورت رسمی آغاز شود.

وی با بیان اینکه فعالیت این بورس با معاملات برق آغاز می‌شود، افزود: همچنین دستورالعمل پذیرش کالا، معاملات و تسویه در این حوزه تهیه شده ودر کمیته تدوین مقررات سازمان بورس در حال نهایی شدن است.به گفته وی، نرم‌افزار معاملات و تسویه معاملات بورس انرژی هم آماده‌شده و تست‌های لازم انجام شده است. به این ترتیب مشکل خاصی در حوزه نرم‌افزار بورس انرژی وجود ندارد.

ارائه تسهیلات بانکی

صالح‌آبادی همچنین از ارائه تسهیلات بانکی به شرکت‌های پذیرفته شده در بورس و فرابورس خبر داد و گفت: خوشبختانه تفاهم‌های انجام‌شده در حضور رئیس‌جمهور در شورای پول و اعتبار به تصویب رسید و برای اجرا نیز به بانک‌ها ابلاغ شد. او توضیح داد: بر این اساس شرکت‌های پذیرفته شده در بورس و فرابورس می‌توانند از بانک‌ها تسهیلات دریافت کنند و بانک‌ها تا 20درصد سرمایه پایه را به ذی‌نفع تسهیلات ارائه دهند. به این ترتیب شرکت‌ها می‌توانند به بانک‌ها مراجعه کرده و از این مزیت استفاده کنند. رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار افزود: هم‌اکنون شرکت‌های فعال در بورس یا فرابورس در قالب این تفاهم و ابلاغیه بانکی می‌توانند با مراجعه به بانک‌ها 20درصد سرمایه پایه خود را تسهیلات دریافت کنند.

استفاده از منابع صندوق توسعه ملی

صالح آبادی همچنین با بیان اینکه براساس تفاهم انجام شده با صندوق توسعه ملی شرکت‌های پذیرفته شده در بورس و فرابورس از این پس می‌توانند از منابع صندوق توسعه ملی استفاده کنند، گفت: براساس تفاهمی که با صندوق توسعه ملی انجام شده است شرکت‌های پذیرفته‌شده در بورس و فرابورس می‌توانند از طریق بانک‌های عامل متقاضی استفاده از منابع صندوق توسعه ملی شوند ودر اولویت قرار بگیرند. او ادامه داد: همچنین سهام شرکت‌هایی که در بورس یا فرابورس معامله می‌شود می‌تواند به‌عنوان وثیقه برای اشخاص حقیقی و حقوقی در زمان دریافت تسهیلات از سیستم بانکی مورد استفاده قرار گیرد و این بخشنامه نیز به بانک‌ها برای اجرا ابلاغ شده است.

کنترل‌های داخلی شرکت‌ها

صالح آبادی همچنین از تصویب دستورالعمل جدید کنترل‌های داخلی شرکت‌ها خبر داد و گفت: دستورالعمل کنترل‌های داخلی در سازمان بورس به تصویب رسیده و قرار است در شرکت‌های پذیرفته‌شده در بورس و فرابورس این کنترل‌ها اعمال شود. وی با بیان اینکه به شرکت‌های پذیرفته شده در بورس تا اردیبهشت 92فرصت داده‌شده است که بتوانند کنترل داخلی را مستقر کنند، افزود: ضرورت واهمیت استفاده ازاین دستورالعمل محرز است تا در شرکت‌ها شفافیت حاکم باشد.

زیرا این موضوع همواره مورد تأکید سهامداران و مسئولان بوده و به حمایت بیشتر از حقوق سرمایه‌گذاران منجر می‌شود. او تصریح کرد: طبق این دستورالعمل حسابرسان مکلف شده‌اند تا استقرار کنترل‌های داخلی را به سازمان بورس و مجمع منعکس کنند به این ترتیب در کنار گزارش‌هایی که شرکت‌ها ارائه می‌دهند، گزارشی به‌عنوان گزارش جدید حسابرسی منعکس خواهد شد و سهامداران درجریان کنترل داخلی در شرکت‌ها قرار می‌گیرند.

کد خبر 183919
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز