دوشنبه ۲۰ شهریور ۱۳۹۱ - ۱۴:۴۵
۰ نفر

گروه بورس: مسئولان سازمان بورس تشکیل بورس ارز را منوط به اظهارنظر بانک مرکزی می‌دانند اما سکوت بانک مرکزی مانع از راه‌اندازی این بورس شده است؛ مضاف بر اینکه کارشناسان نظر دیگری درباره راه‌اندازی بورس ارز دارند.

بورس

به گزارش همشهری، قیمت دلار، یورو، پوند، لیر، درهم و بسیاری از ارز‌های دیگر از روز پنجشنبه به شدت افزایش یافته است. این در حالی است که بانک مرکزی سیاست خود را درباره افزایش قیمت ارز اعلام نکرده است و مشخص نیست قیمت ارز و به‌ویژه دلار تا کجا افزایش خواهد یافت.

مدت‌هاست بحث بر سر تشکیل بورس ارز برای ایجاد تعادل در بازار مطرح است اما سکوت مسئولان بانک مرکزی در این‌باره مانع از تأسیس بورس ارز شده است. علی صالح‌آبادی رئیس سازمان بورس چند روز پیش در وزارت اقتصاد صراحتا اعلام کرد که بانک مرکزی باید در این زمینه اطلاع‌رسانی کرده و هر چه زود‌تر تصمیم‌گیری کند. دیروز هم سیدعلی حسینی معاون وی در گفت‌وگو با همشهری هرگونه اطلاع‌رسانی در این‌باره را به بانک مرکزی محول کرد و از هرگونه اظهارنظری در این‌باره خودداری کرد.

در شرایطی که تأسیس بورس ارز که از راهکار‌های کنترل بازار شناخته شده، با تعویق مواجه شده است اما کارشناسان قویا معتقدند تأسیس بورس ارز هیچ دردی از بازار ارز و سونامی قیمت‌ها دوا نمی‌کند.

بورس ارز مؤثر نیست

در همین رابطه احمد میر مطهری دبیرکل اسبق بورس تهران در گفت‌وگو با همشهری در پاسخ به این پرسش که آیا تأسیس بورس ارز می‌تواند به کاهش التهاب در بازار ارز کمک کند، گفت: خیر، برای ایجاد هرگونه تغییر در وضعیت ارز باید سیاست‌های ارزی مطمئنی وجود داشته باشد.

وی با بیان اینکه برداشت‌های بانک مرکزی و وزارت اقتصاد از سیاست‌های ارزی متفاوت است، گفت: بورس ارز در شرایط فعلی اقتصاد نمی‌تواند کمکی به بازار ارز کند، شاید اگر شرایط اقتصادی کشور ملایم‌تر بود بورس ارز می‌توانست موفق‌تر عمل کند اما در شرایطی که ارزش پول ملی کشور مدام در حال نزول است، تشکیل بورس ارز بد‌ترین انتخاب ممکن است.

میرمطهری درباره دلایل افزایش قیمت دلار آمریکا در بازار گفت: بانک مرکزی و وزارت اقتصاد هیچ‌گونه توضیحی در مورد افزایش قیمت ارز و تغییراتی که در چند روز اخیر به‌وجود آمده است ارائه نکرده‌اند. حتی بانک مرکزی سیاست‌هایش را در مورد این تغییرات اعلام نمی‌کند و این بیانگر آن است که رفتار بانک مرکزی تأیید شرایط موجود است.

وی با اشاره به اینکه هیچ دلیل اقتصادی خاصی برای افزایش قیمت ارز در شرایط کنونی نمی‌توان پیدا کرد تأکید کرد: بانک مرکزی تاکنون اعلام نکرده است که با توجه به تغییراتی که در بازار ارز به وقوع پیوسته سیاست‌هایش در مقابل وارد‌کنندگان و صادر‌کنندگان چیست و این یعنی اینکه رفتار بانک مرکزی تأییدی است بر شرایط فعلی بازار ارز.

اثر موقت بورس ارز

حسین اسدی نیا کارشناس بازار سرمایه هم درباره تشکیل بورس ارز و دلایل رشد قیمت ارز به همشهری گفت: ایده و نام بورس ارز شاید در کوتاه‌مدت بتواند تأثیر مقطعی در بازار داشته باشد اما در بلندمدت هیچ اثر خاصی ندارد. به گفته وی برای کنترل بازار ارز باید راهکارهای اساسی‌تری درنظر گرفته شود که مربوط به پایه‌های اصلی اقتصاد است؛ مانند کنترل تورم. اسدی نیا افزود:قبل از هر چیز باید تورم کنترل شود تا کمتر از ارزش پول ملی کاسته شود و اگر تورم کنترل شود تا حدود خیلی زیادی قیمت ارز هم کنترل می‌شود. در عین حال باید به بازار‌های سرمایه‌گذاری دیگر نظیر بورس توجه بیشتری شود.

وی درباره افزایش قیمت دلار گفت: طلا و دلار در ایران شاخص ترس هستند و هر زمان که ترس از کاهش ارزش پول بیشتر می‌شود قیمت این محصولات رشد می‌کند اما باید درنظر گرفت که سیاست‌های بانک مرکزی هم نشان می‌دهد که این بانک مشکلی با افزایش قیمت ارز ندارد.

اسدی نیا با بیان اینکه غول نقدینگی در حال افزایش قیمت ارز است، گفت: آنچه قیمت ارز را مدام رشد می‌دهد، غول نقدینگی است چرا که این نقدینگی سرگردان به‌دلیل کاهش ارزش پول ملی دچار ترس شده و برای حفظ ارزش پول به بازار‌های مختلف هجوم می‌آورد.
این کارشناس بازار سرمایه درباره افزایش شدید قیمت دلار در چند روز گذشته گفت:

نکته دیگری که وجود دارد صحبت‌های رئیس‌جمهور درباره ناکافی بودن ذخایر ارزی و همچنین اعلام کردن عدد سه هزار تومان بود که تأثیر زیادی بر رشد ناگهانی قیمت دلار در بازار داشت چرا که مردم عادی اثر پذیری زیادی از سخنان مقام اول اجرایی کشور دارند، بنابر این مبدأ افزایش قیمت ارز سخنان رئیس‌جمهور بود.

کد خبر 184225
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز