یکشنبه ۱۹ شهریور ۱۳۹۱ - ۱۵:۰۳
۰ نفر

گروه بورس: همزمان با رشد قیمت سکه طلا وارز در بازار آزاد، شاخص بورس تهران در معاملات روز گذشته به‌شدت نزول کرد.

بورس

به گزارش همشهری، از روز پنجشنبه تب طلا و ارز بار دیگر در اقتصاد ایران بالا گرفت و بخش زیادی از نقدینگی موجود در کشور به سمت این بازار‌ها حرکت کرد. این اتفاق درست زمانی رخ داد که شاخص بورس تهران داشت جان تازه‌ای می‌گرفت و از ابتدای شهریور تا‌کنون شش درصد رشد کرده بود، اما این رشد چندان دوام نیافت و با کوچ نقدینگی از بورس تهران به بازار‌های طلا و ارز شاخص بورس تهران دیروز 222واحد فروریخت.

در عین حال ارزش معاملات بورس تهران که به مرز 80میلیارد تومان رسیده بود به 55میلیارد تومان کاهش یافت. اما با وجود نزول شاخص بورس تهران، قیمت سکه طلا و ارز در طول چند روز گذشته مدام افزایش یافت به‌طوری که قیمت هر دلار آمریکا که در روز پنجشنبه به قیمت دوهزارو162تومان دادوستد می‌شد تا ساعت 15دیروز به دوهزارو 430تومان رسید. قیمت یورو نیز از روز پنجشنبه تا دیروز 350تومان افزایش یافت و از دو هزارو750تومان به سه هزارو 100تومان رسید.

قیمت هر سکه بهار آزادی نیز در پایان معالات روز گذشته در بازار تهران به 930هزار تومان رسید؛ این در حالی است که قیمت هر سکه بهارآزادی در معاملات آتی بورس کالا برای تحویل در آذر‌ماه دیروز حتی به 995هزار تومان هم رسید. به‌نظر می‌رسد سیاست‌های دولت در این زمینه کارساز نبوده و همچنان نقدینگی موجود در کشور که گفته می‌شود به 375هزار میلیارد تومان رسیده است در بازار‌های غیرشفافی نظیر طلا و ارز حرکت می‌کند و به سمت بازار‌های مولدی مانند بورس که موتور محرک اقتصاد است حرکت نمی‌کند.

دولت و بانک مرکزی از نیمه دوم سال گذشته با طرح‌های مختلف سعی کرده‌اند تا قیمت ارز را در بازار کنترل کنند اما نه فشار بر فروشندگان ارز و نه حذف ارز مسافرتی، هیچ‌یک نتوانسته مانع از افزایش قیمت ارز در بازار شود. این در حالی است که برنامه تشکیل بورس ارز که مدت‌ها با مخالفت بانک مرکزی به در بسته خورده بود به تازگی با همت سازمان بورس به مراحل نهایی خود نزدیک شد اما بار دیگر با تعلل بانک مرکزی برای تشکیل بورس ارز تشکیل این بورس با تأخیر مواجه شده است.

کد خبر 184066
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز