گروه بورس: همزمان با رأی اعضای هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی به تعویق در اجرای طرح تشکیل بورس ارز، تشکیل این بازار جدید به محل اختلاف تازه‌ای بین مسئولان دولتی و بخش خصوصی تبدیل شد.

بورس

 به گزارش همشهری، همزمان با ارائه این درخواست اعضای اتاق بازرگانی، محمد پاریزی، معاون وزیر اقتصاد، در یک نشست خبری از آغاز به‌کار بورس ارز در نیمه دوم شهریور‌ماه خبر داد. پاریزی ادامه داد: ارز کالایی استراتژیک است و نمی‌توانیم آن را حراج کنیم زیرا باعث رانت می‌شود و اکنون هم نرخ ارز توسط چند نفر در داخل و خارج تعیین می‌شود. او با اعلام اینکه قرار نیست با تشکیل بورس، ارز فقط در بورس خرید و فروش شود، گفت:

متأسفانه در حال حاضر تعیین نرخ ارز در بازار آزاد و توسط چند نفر در داخل و خارج کشور صورت می‌گیرد. پاریزی با اشاره به اقدامات و برنامه‌های وزارت اقتصاد برای ساماندهی بازار ارز گفت:‌ از ماه‌های پایانی سال 89 بازار ارز از تعادل خارج شده و یک بازار آزاد ارز شکل گرفته و هر روز نرخ بازار ارز با نرخ مرجع فاصله بیشتری می‌گیرد. او ادامه داد:

باید به نظام شناور مدیریت شده ارز برگردیم. نباید بیش از این نسبت به ارزان فروشی ارز و شکل‌گیری رانت بی‌تفاوت باشیم و اگر منافعی از ارز به‌دست می‌آید باید به جامعه برگردد. او گفت:‌ با تشکیل بورس ارز فقط گواهی‌های سپرده ارزی در بورس عرضه خواهد شد؛ به بانک مرکزی هم اجازه داده شده که خود بازار را مدیریت کند و اگر لازم شد نسبت به خرید و فروش ارز نیز اقدام خواهد کرد. بنابراین قیمت پایه ارز در بورس کشف می‌شود و پس از آن، اگر بانک مرکزی تشخیص داد نرخ ارز را تغییر می‌دهد.

تغییر سیاست تعرفه‌ای با بورس ارز

در تحولی دیگر دیروز معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت هم از تغییر سیاست تعرفه‌ای همزمان با تاسیس بورس ارز در روزهای آینده خبر داد. حمید صافدل در نشستی خبری با خبرنگاران گفت: اگر این بورس تاسیس شود با الزامات مدنظر بانک مرکزی، سازمان بورس و گپ و گفتی که میان بخش خصوصی و سازمان توسعه تجارت شکل گرفته است، به‌طور قطع نیاز به تغییر در سیاست‌های تعرفه‌ای وجود دارد.

مخالفت اتاق بازرگانی با بورس ارز

از طرف دیگر، دیروز موضوع تاسیس بورس ارز به بحث داغ جلسه صبح هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تبدیل شد. در این جلسه، برخی از اعضای اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران برای بررسی‌های بیشتر خواستار تعویق در تاسیس بورس ارز شدند که مسئولان دولتی‌ حاضر در جلسه در مخالفت با این بحث موضع‌گیری کردند. اسدالله عسگراولادی، عضو پرنفوذ هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی هم خواستار توقف طرح تاسیس بورس ارز با توجه به شرایط فعلی کشور شد. در ادامه جلسه یحیی آل‌اسحاق، رئیس اتاق بازرگانی تهران پیشنهاد تعویق یک ماهه در تاسیس بورس ارز را ارائه کرد و این درخواست را به رأی گذاشت. در نهایت درخواست تعویق به تصویب هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی رسید.

کد خبر 183518
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز