همشهری آنلاین: محققان موفق شدند با تزریق سلول‌های بنیادی به افراد معلول از ناحیه ستون فقرات، تجربه حس را دوباره به آنها بازگردانند

معلولان می‌توانند دوباره حس و گرما را تجربه کنند

به گزارش خبرگزاری مهر،‌ دانشمندان می‌گویند پس از آنکه دو نفر از سه بیمارشان پس از دریافت بافت مغزی جنینی اهدا شده، به درمان پاسخ دادند، بسیار هیجان زده و تشویق شده‌اند.

این عمل در بیمارستان دانشگاه بالگریست در زوریخ سوئیس انجام شده است.

آنها در این شیوه بین چهار و هشت ماه پس از آسیب دیدگی به نخاع هر بیمار حدود 20 میلیون سلول بینادی عصبی به طور مستقیم تزریق کردند.

پیش از درمان هیچ یک از این بیماران از قفسه سینه به پایین هیچ حسی نداشتند. درست سه ماه پس از درمان دو نفر از این بیماران توانستند نوعی حس را در وجود خود گزارش کنند.

این دو شش ماه پس از تزریق توانستند حس و گرما را بین قفسه سینه و ناف داشته باشند. اما بیمار سوم هیچ بهبودی حاصل نکرد.

استفن هون معاون شرکت سلول‌های بنیادی در نوارک در کالیفرنیا که ارائه کننده این درمان است، اظهار داشت: سلول‌های بنیادی می‌تواند به احیای عایق میلین اعصاب آسیب دیده کمک کند و ارتباط سیگنال‌های مغزی را بهبود دهد یا اینکه التهاب را برای اعصاب موجود کاهش دهد.

این دانش پژوهان می‌گویند باید داده‌های بیشتری در مورد کارایی این شیوه جمع آوری کنیم اما تا همین مرحله نیز بسیار تشویق شده‌ایم.

هون گفت: این شرکت قصد دارد این بیماران را طی سال‌های آینده همچنان تحت نظر داشته باشد تا ادامه حس را در آنها بررسی کند. این شرکت همچنین انجام این آزمایش را بر روی 9 بیمار دیگر که آسیب دیدگی‌های نخاعی کمتری دارند در برنامه دارد.

کد خبر 183913
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز