گروه بورس: دبیر کل انجمن حسابداران خبره ایران اعلام کرد: اگرگزارش‌های حسابرسی شرکت‌های ایرانی تا سه سال آینده متناسب با استاندارد‌های بین‌المللی نشود فعالیت شرکت‌های ایرانی در عرصه بین‌المللی مختل می‌شود.

محمد منیری در گفت‌وگو با همشهری اعلام کرد: استانداردهای حسابرسی و زبان گزارشگری مالی در تمام دنیا در حال یکی شدن است و تمام شرکت‌های دنیا باید تا سه سال آینده گزارش‌های مالی و حسابرسی خود را براساس یک زبان واحد بین‌المللی به نام IFRS ارائه کنند. بر همین اساس اگر شرکت‌های ایرانی به‌زودی سیستم‌های گزارشگری مالی خود را تغییر ندهند در قرارداد‌های بین‌المللی خود با مشکلات زیادی مواجه می‌شوند.

وی افزود: مثلا فرض کنید که شرکت ملی نفت ایران قصد دارد که یک قرارداد بین‌المللی منعقد کند که این قرارداد نیاز به‌صورت‌های مالی این شرکت دارد بنابر این اگر این صورت‌های مالی متناسب با زبان بین‌المللی گزارشگری مالی نباشد مورد قبول واقع نمی‌شود و مردود است.

وی افزود: سیستم گزارشگری مالی IFRS از سوی فدراسیون بین‌المللی حسابداران خبره طراحی شده و به‌زودی همه شرکت‌ها ملزم به ارائه گزارش‌های مالی خود با این روش هستند و چنانچه شرکتی گزارش‌های مالی خود را به این روش ارائه نکند با مشکلات زیادی مواجه خواهد شد.

به گفته وی انجمن حسابداران خبره ایران در تلاش است با کمک بورس تهران و همچنین سازمان حسابرسی راهکارهای استاندارد‌سازی‌ گزارش‌های مالی شرکت‌های ایرانی را به اجرا دربیاورد. به همین منظور همایش استاندارد‌های گزارشگری مالی بین‌المللی IFRS از سوی انجمن حسابداران خبره ایران و با همکاری سازمان حسابرسی و سازمان بورس و اوراق بهادار 26و 27شهریور‌ماه امسال در محل پژوهشگاه نیرو ایران برپا می‌شود.

کد خبر 183517
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز