همشهری آنلاین: منوچهر متکی وزیر امور خارجه گفت: شورای امنیت نباید جایگاه خود را از طریق استفاده ار روش‌های غیر قانونی و تحت فشار برخی از اعضا به مخاطره بیاندازد.

متکی که اظهارات وی در گفتگو با خبرنگاران نشریه آلمانی اشپیگل همچنین در پاسخ به سؤالی در زمینه تهدیدهای نظامی آمریکا علیه ایران نیز گفت: آمریکا قادر نیست یک بحران دیگر را به پرداخت ‌کنندگان مالیات در این کشور تحمیل کند و از سوی دیگر هم ما از ابتدا خود را برای حل مساله از طریق مذاکره و هم از طریق منازعه آماده کرده ایم.

وزیر امور خارجه ایران اضافه کرد: ما از جنگ متنفر هستیم و طبیعی است که گزینه اول برای ما بهتر است، اما ما مقاومت را به عنوان وظیفه خود می دانیم.

وی گفت: جمهوری اسلامی ایران معتقد است که مذاکره بهترین شیوه برای حل مسایل است و البته ابتدا هم باید زمینه برای مذاکرات جدید فراهم شود که به اعتقاد ما بازگرداندن پرونده هسته‌ای ایران از شورای امنیت سازمان ملل به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از جمله این زمینه‌ها است.

متکی همچنین درباره موضع ایران در قبال تحولات عراق نیز گفت: پیام دیدار ما در بغداد با مقامات واشنگتن این بود که برای خروج از بحران راه های سیاسی و دیپلماسی وجود دارد اما تقویت نیروهای نظامی باعث بهبود اوضاع نمی‌شود.

وی اضافه کرد: دیدار بغداد مفید و تبادل نظر در این نشست بسیار سازنده و پرثمر بود و هیچکس در مورد دیگری بد صحبت نکرد. ما آماده‌ایم اشتباهات گذشته را فراموش کنیم زیرا همه طرف‌ها باید برای پایان دادن به درد و رنج مردم عراق همکاری کنند.

متکی همچنین در جواب سووالی درباره منافع ایران در عراق نیز اظهار داشت: ما هیچ علاقه‌ای به تجزیه عراق به یک منطقه شمال کردنشین، یک منطقه مرکز سنی‌نشین و یک منطقه جنوب شیعه‌نشین نداریم زیرا چنین اقدامی وضع در این کشور را وخیم تر خواهد کرد و از همین رو از تلاش‌های دولت عراق برای ایجاد وحدت در این کشور حمایت می‌کنیم.

خبرنگاران اشپیگل از متکی سووال کردند آیا تهران به خاطر اقدام آمریکا در سرنگونی دشمنانی همانند صدام و طالبان نباید سپاسگذار واشنگتن باشد ؟ متکی در پاسخ گفت: آمریکایی‌ها به ما و دیگران گوش ندادند و هم اکنون بهای آن را پرداخت می‌کنند. ما به آمریکا هشدار دادیم که با میلیاردها دلار خود صدام و طالبان را مجهز نکند.

وزیر امور خارجه ایران افزود: آمریکا با ساقط کردن طالبان و صدام در حقیقت اشتباهات گذشته خود را تصحیح کرد و ما امیدواریم که آمریکا اشتباه دیگری مرتکب نشود.

از متکی سؤال شد که چرا ایران حق موجودیت اسراییل را برسمیت نمی شناسد؟
وی در پاسخ گفت: ما رژیم صهیونیستی در فلسطین را غیرمشروع می‌دانیم و همچنین این دیدگاه که معتقد است یک ملت بدون کشور به یک کشور بدون ملت رسیده هم اشتباه است زیرا بازماندگان یهودی جنگ جهانی یک ملت بدون کشور نبودند بلکه اروپایی بودند.

متکی افزود به همین دلیل اقدامات گروههای فلسطینی نظیر حماس و حزب الله از دیدگاه ما نه تنها اقدامی تروریستی محسوب نمی‌شوند، بلکه مقاومت در برابر اشغالگران نیز است.

وزیر امور خارجه ایران افزود: اگر ما به حوادث و جریانات در منطقه خاورمیانه تنها از دیدگاه آمریکا نگاه کنیم اشتباه فاحشی مرتکب شده ایم زیرا آمریکا به اندازه کافی در این منطقه خطا و اشتباه مرتکب شده است و بازگذاشتن دست رژیم صهیونیستی برای تجاوز نیز یکی از همین این اشتباهات است.

متکی در پاسخ به اینکه "آیا حضور سربازان آلمانی در افغانستان و سواحل لبنان می‌تواند بر مناسبات آلمان با ایران تاثیری بگذارد؟" گفت: سربازان آلمانی به درخواست دولت لبنان به سواحل این کشور اعزام شده اند و ما به این تصمیم دولت لبنان احترام می‌گذاریم.

وزیر امور خارجه ایران افزود: من به همراه "فرانک والتر اشتاین مایر" وزیر امور خارجه آلمان امیدوارم که مردم افغانستان نیز آلمانی‌ها را به عنوان امدادگران برای بازسازی و نه نیروی نظامی ببینند.

متکی گفت: ما در عین حال در مورد روند کنونی در افغانستان بسیار نگران هستیم و به دوستان آلمانی خود نیز هشدار داده‌ایم که وضعیت می‌تواند از کنترل خارج شود.

کد خبر 18323

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز