مهدی دل‌روشن: شرق یا غرب؛مسئله این است ‌نخستین اجلاس سران در بلگراد تشکیل شد.

 تأکید کنفرانس بیشتر بر رفع اختلافات از طریق صلح و همکاری بین‌المللی بود. اکثر شرکت‌کنندگان را کشورهای تازه استقلال‌یافته با خاطرات تلخ از استعمار غرب تشکیل می‌دادند. به همین دلیل نسبت به غرب بدبین بوده و بیشتر به شرق تمایل داشتند.

غیرمتعهدها

دومین اجلاس سران در قاهره، پایتخت مصر تشکیل شد.
هدف اصلی کنفرانس، بررسی بحران‌های جهانی و چگونگی یافتن راهی جهت تأمین و استقرار صلح بود.

تأسف از فاصله فقیر و غنی!

با آنکه قرار بود کنفرانس سران عدم تعهد هر سه‌سال یکبار تشکیل شود اما به علت اوضاع و احوال جهان، سومین کنفرانس، شش سال بعد از اجلاس دوم تشکیل شد. در این اجلاس، از افزایش شکاف میان کشورهای غنی و فقیر اظهار تأسف شد.

مقابله با مواد مخدر و آپارتاید!

مصوبات چهارمین کنفرانس در زمینه مسائل سیاسی از جمله تبعیض نژادی در آفریقای جنوبی، رودزیا، کامبوج و کره، همچنین حقوق دریاها و مواد مخدر بود.

تغییر در ساختار جنبش

در پنجمین اجلاس،اختلاف نظرهایی که از قبل وجود داشت، در این کنفرانس شکل روشن‌تری به خود گرفت و به طور کلی کشورهای شرکت‌کننده به دو گروه تندرو یا مترقی و میانه رو یا معتدل تقسیم شدند. در این اجلاس بر سر تصاحب کرسی‌های دفتر هماهنگی جنبش عدم تعهد که تعداد آن از 17 عضو به 25عضو افزایش یافته بود رقابت شدیدی درگرفت.

تکمیل عضویت ایران در جنبش

در طی برگزاری ششمین کنفرانس سران در هاوانا، مراحل نهایی عضویت ایران در جنبش پایان یافت و ما به طور رسمی به عضویت جنبش عدم تعهد درآمدیم. در جریان این کنفرانس مسائل مهمی چون پیشنهاد اخراج مصر از جنبش (به‌خاطر امضای قرارداد صلح کمپ‌دیوید با اسرائیل)، عضویت کامبوج و اقتصاد بین‌الملل مورد بحث قرار گرفت.

تغییر میزبان به درخواست ایران

لغو برگزاری هفتمین اجلاس سران در بغداد به‌دلیل تجاوز نظامی عراق به ایران و انتقال این اجلاس به دهلی نو از مهم‌ترین رویدادهای جنبش به حساب می‌آید.دستور کار هفتمین اجلاس، دستیابی به صلح و امنیت، خلع‌سلاح، همزیستی مسالمت‌آمیز، اوضاع جنوب آفریقا، فلسطین، لبنان، خاورمیانه، کامبوج، افغانستان، کره و جنگ ایران و عراق بود.

ایران، باز هم تاثیرگذار

یکی از بحث‌انگیزترین موضوعات مطرح‌شده در اجلاس هشتم،‌مساله جنگ ایران و عراق بود. هیات جمهوری اسلامی ایران در این اجلاس با موفقیت توانست از تصویب بیانیه‌ای که به ابتکار کشورهای عرب حامی عراق تنطیم شده و خواستار توقف بدون قید و شرط جنگ بود جلوگیری کند.

پایان جنگ سرد، آغاز تفاوت ها

برگزاری اجلاس نهم با پایان جنگ سرد مصادف شد.با توجه به وضعیت جدید،اعضا در خصوص ادامه کار جنبش،دچار اختلاف شدند؛ عده‌ای معتقد بودند، جنبش فلسفه وجودی خود را از دست داده، لذا پیشنهاد تغییر نام یا ادغام آن با گروه 77 را مطرح کردند درحالی که جمع کثیری از اعضا، معتقد بودند جنبش هنوز برای تحقق اهداف خود راه درازی در پیش دارد.

تبدیل چالش به فرصت...

موضوع اجلاس دهم، تغییر نظام حاکم بر جهان بود. نتیجه گفت وگوها حاکی از آن بود که جنبش نه تنها موفق به حفظ هویت خویش شده بلکه آماده رویارویی با چالش‌های جدید شده است.دیگرموضوعات مطرح شده،عبارت بودنداز:استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای و همکاری بین‌المللی برای توسعه اقتصادی.

در پی سازمان ملل جدید...

در طول اجلاس یازدهم، مسائل متعددی مورد بررسی قرار گرفت که اهم آنها عبارت‌اند از: تجدید ساختار سازمان ملل، خاتمه دوران جنگ سرد و مشکلات اقتصادی و اجتماعی موجود در جهان سوم، خلع سلاح و امنیت بین‌المللی، همکاری بین المللی برای توسعه و ضرورت برخورد مناسب جنبش با تحولات بین‌المللی.

گفت‌وگوی تمدن‌ها

موضوعاتی که در دوازدهمین اجلاس مورد تصویب قرار گرفت، اینها بودند: نقش جنبش عدم تعهد، گفت‌وگوی تمدن‌ها، تجدید ساختار سازمان ملل، وضعیت مالی سازمان ملل،‌ تروریسم، بدهی‌های خارجی، محیط زیست و توسعه، علوم و تکنولوژی، همکاری‌های جنوب - جنوب.

بدهی های خارجی و تروریسم...

اجلاس سیزدهم، نخستین کنفرانس پس از حوادث تروریستی 11 سپتامبر در نیویورک بود و لذا تروریسم به یکی از مباحث عمده تبدیل شد. از سوی دیگر اجلاس کوالالامپور کمتر از یک ماه قبل از حمله آمریکا به عراق برگزار شد.بطور طبیعی مسئله عراق از اصلی‌ترین موضوعات اجلاس بود.

حمایت از برنامه هسته ای ایران

صدور بیانیه جداگانه در ارتباط با فعالیت‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران مهم‌ترین موضوعات مطروحه در اجلاس چهاردهم بود.

انتقاد شدید از تحریم ها ...

در پایان پانزدهمین اجلاس، هفت سند شامل سند نهایی‌ اجلاس، اعلامیه سران شرم الشیخ،اعلامیه روز بین المللی نلسون ماندلا-18 ژوئیه، اعلامیه ضرورت پایان بخشیدن به تحریم های اقتصادی آمریکا علیه کوبا، اعلامیه فلسطین، طرح عمل جنبش عدم تعهد(2012-2009)و گزارش گزارشگر اجلاس به تصویب رسید.

کد خبر 183008

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز