رهبر معظم انقلاب در دیدار رئیس‌جمهور ترکمنستان: دوستی و همکاری، سیاست جمهوری اسلامی در قبال همسایگان است.

رهبری

رهبر معظم انقلاب اسلامی عصر روز پنجشنبه در دیدار رئیس‌جمهور ترکمنستان، «دوستی و همکاری» را سیاست جمهوری اسلامی ایران درقبال همسایگان خواندند.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با استقبال از گسترش مناسبات افزودند: ظرفیت‌های متنوع و گسترده دوکشور، مسیر گسترش همکاری‌ها را هموار کرده است. رهبر انقلاب با ابراز خرسندی از پیشرفت‌های ترکمنستان افزودند: منافع مشترک در مسائل مختلف ازجمله دریای خزر می‌تواند مبنای توسعه هرچه بیشتر روابط قرار گیرد.

آقای بردی محمداف نیز در این دیدار با ابلاغ سلام‌های گرم ملت ترکمنستان گفت: با افتخار همه تلاش خود را برای گسترش هرچه بیشتر مناسبات با همسایه بزرگ خود به‌کار خواهیم گرفت.

رئیس‌جمهور ترکمنستان اجلاس جنبش عدم‌تعهد در تهران را بسیار مهم خواند و گفت: بدون تردید نتایج این اجلاس در روند پیشرفت کشورهای عضو، تأثیر مثبتی خواهد داشت.

در دیدار رئیس‌جمهور تاجیکستان مطرح شد
تأکید رهبر معظم انقلاب بر تعمیق مناسبات براساس زبان و فرهنگ مشترک

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای عصر روز پنجشنبه در دیدار با رئیس‌جمهور تاجیکستان، زبان و فرهنگ ریشه‌دار، عمیق و مشترک ملت‌های منطقه را زمینه مساعدی برای گسترش و تعمیق مناسبات دو و چندجانبه و ساختن آینده‌ای بهتر دانستند. ایشان با استقبال از گسترش روابط در زمینه‌های مختلف خاطرنشان کردند: تکریم سنت‌ها، عقاید و آداب مردم، باعث جذب حمایت مستحکم آنها می‌شود و هر دولتی با اتکای به این حمایت، می‌تواند در مقابل عوامل مزاحم خارجی، پایداری کند.

آقای امام علی رحمان نیز در این دیدار با تشریح زمینه‌های مختلف همکاری دوجانبه خواستار گسترش هرچه بیشتر مناسبات اقتصادی - سیاسی و فرهنگی شد. رئیس‌جمهور تاجیکستان با قدردانی از برگزاری پرکیفیت اجلاس سران جنبش عدم‌تعهد گفت: سخنرانی جنابعالی در افتتاحیه اجلاس مهم سران، زمینه‌ساز پویایی و تأثیرگذاری این جنبش خواهد شد. آقای رحمان با اشاره به برخی تلاش‌های بیگانگان برای ایجاد ناامنی و عقب نگهداشتن کشورهای منطقه افزود: با کمک یکدیگر در مقابل این طرح‌ها می‌ایستیم.

رهبر معظم انقلاب در دیدار رئیس‌جمهور لبنان تأکید کردند
همدلی و مقاومت؛ راه ناکام‌کردن تحرکات و توطئه دشمنان

رهبر انقلاب اسلامی عصر روز پنجشنبه در دیدار رئیس‌جمهور لبنان، این کشور را، دارای اهمیت و حساسیت ویژه در منطقه خواندند و افزودند: برخی بیگانگان سعی می‌کنند مشکلات بعضی کشورهای منطقه را به لبنان سرایت دهند که همکاری و همدلی گروه‌ها و طوایف لبنانی و تکیه بر ارزش مهم مقاومت می‌تواند این تحرکات را ناکام بگذارد.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، لبنان را کشوری مهم و حساس در منطقه دانستند و افزودند: رهبران و شخصیت‌های لبنانی توانسته‌اند تجربه خوبی از خود نشان دهند و با پایداری در برابر اختلاف‌افکنی مذهبی و طایفه‌ای و حمایت از مقاومت، بسیاری از مشکلات را حل کنند.

ایشان گفت‌وگوهای میهنی در لبنان را سیاست صحیحی برشمردند و افزودند: برخی در داخل و خارج لبنان، نقشه‌هایی در سر می‌پرورانند اما شما، نخست‌وزیر، و رئیس مجلس مسائل را به‌خوبی اداره می‌کنید که این هم‌جهتی را باید حفظ کرد. ایشان با تأکید بر مخالفت با هرگونه دخالت خارجی در سوریه افزودند: تنها راه‌حل مسئله سوریه، جلوگیری از ارسال سلاح برای گروه‌های بی‌مسئولیت است.

در این دیدار آقای میشل سلیمان رئیس‌جمهور لبنان ضمن قدردانی از برگزاری بسیار خوب و قوی اجلاس سران عدم‌تعهد در تهران و تأکید بر لزوم گسترش بیش از پیش روابط ایران و لبنان، اظهار امیدواری کرد: این نشست و ریاست‌جمهوری اسلامی ایران بر جنبش عدم‌تعهد نتایج عملی مثبتی در موضوعات مختلف ازجمله فلسطین داشته باشد. رئیس‌جمهور لبنان همچنین با بیان توضیحاتی درخصوص اوضاع لبنان و گفت‌وگوهای راهبردی دفاعی گفت: ما معتقدیم لبنان همچنان به مقاومت نیاز دارد و دولت لبنان مصمم است با ایجاد زمینه گفت‌وگو و مفاهمه و همکاری، از سرایت هرگونه تنش خارجی به داخل لبنان جلوگیری کند. آقای میشل سلیمان همچنین با اشاره به مسائل سوریه، افزود: لبنان مخالف هرگونه مداخله خارجی در سوریه است و تأکید دارد مسائل سوریه باید از طریق گفت‌وگو حل شود.

رهبر معظم انقلاب در دیدار رئیس‌جمهور زیمبابوه:
قدرت واقعی در تقویت اراده ملی و پیشرفت‌های علمی است نه سلاح اتمی

رئیس‌جمهور زیمبابوه اعلام کرد: ریاست ایران بر جنبش عدم‌تعهد، خبر بسیار خوبی است که به چهار دلیل باعث امیدواری کشورهای عدالتخواه، آزادی‌خواه و استقلال‌طلب شده است.

آقای موگابه که عصر روز پنجشنبه به دیدار رهبر معظم انقلاب اسلامی رفته بود سخنرانی ایشان در جلسه افتتاحیه را، عالی، آموزنده و دارای نکات فلسفی عمیق و تحرک‌آفرین خواند و گفت: ما بسیار خوشحالیم که ریاست جنبش به کشوری سپرده شده که کارنامه درخشانی در مبارزه با قدرت‌های استکباری غرب دارد.

رئیس‌جمهور زیمبابوه، برخورداری جمهوری اسلامی ایران از فلسفه‌ای انقلابی، پرهیز ایران از تکیه بر حرف و شعار و تأکید بر اقدام عملی را از دیگر دلایل خرسندی فراوان کشورهای آزادی‌خواه جهان از ریاست ایران بر جنبش عدم‌تعهد خواند و گفت: این موقعیت، فرصت خوبی برای گسترش بیشتر روابط دوجانبه نیز به‌شمار می‌رود. آقای موگابه با انتقاد شدید از دروغ‌های بزرگ غربی‌ها درباره دفاع از حقوق بشر، قانون و دمکراسی افزود: پیشینه آمریکا، انگلیس و فرانسه و رفتار دوگانه آنها در قبال تحولات منطقه خاورمیانه نشان می‌دهد غربی‌ها فقط به‌دنبال منابع نفتی هستند.

رئیس‌جمهور زیمبابوه عملکرد غرب در سوریه را نشان‌دهنده نقشه‌چینی آنها برای تضعیف جمهوری اسلامی ارزیابی کرد و افزود: بسیار مضحک است که غربی‌ها، ایران را به تلاش برای دستیابی به سلاح هسته‌ای متهم می‌کنند. رهبر انقلاب اسلامی پس از شنیدن سخنان رئیس‌جمهور زیمبابوه با تجلیل از استمرار روحیه انقلابی ایشان خاطرنشان کردند: حدود ۲۵ سال قبل که در اجلاس عدم‌تعهد در هراره شرکت کرده بودم شما با همین روحیه انقلابی، تأکید کردید بقیه اعضای جنبش عدم‌تعهد فقط حرف می‌زنند و تنها جمهوری اسلامی ایران است که عمل می‌کند و اکنون فرصتی است تا با همکاری یکدیگر، همه اعضای جنبش را به اقدام عملی دعوت و هدایت کنیم. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای همچنین با استقبال از توسعه مناسبات خاطرنشان کردند: ما قدرت واقعی را در تقویت اراده ملی و پیشرفت‌های علمی - اجتماعی می‌دانیم نه سلاح اتمی.

تأکید رهبر انقلاب در دیدار نخست‌وزیر بنگلادش
ضرورت همکاری کشورهای اسلامی و استفاده از ظرفیت‌های مشترک

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی صبح دیروز در دیدار خانم شیخ حسینه واجد نخست‌وزیر بنگلادش و هیأت همراه، با اشاره به سابقه فرهنگی و کهن ایران و بنگلادش و رایج بودن زبان فارسی در گذشته دور در بنگلادش، تأکید کردند: ارتباطات عمیق فرهنگی، زمینه بسیار مناسبی برای همکاری‌های سیاسی، بین‌المللی، اقتصادی و اجتماعی است. ایشان با اشاره به جایگاه تأثیرگذار بنگلادش در سازمان کنفرانس اسلامی، جنبش عدم‌تعهد و گروه D8، افزودند: همکاری‌های کشورهای اسلامی و استفاده از ظرفیت‌های یکدیگر، قطعاً در جهت منافع ملت‌های مسلمان و قدرت روزافزون آنها خواهد بود.

رهبر انقلاب اسلامی تنها راه مقابله با سیاست‌های قدرت‌های زورگو را نزدیکی و همکاری کشورهای مستقل و اسلامی دانستند و خاطرنشان کردند: ‌اگر این اتحاد و همکاری به‌صورت جدی وجود داشت، اکنون نباید شاهد مسائل تأسف‌بار در سوریه و بحرین می‌بودیم.

خانم شیخ حسینه واجد، نخست‌وزیر بنگلادش نیز در این دیدار با تأیید سخنان رهبر انقلاب اسلامی گفت: کشورهای اسلامی و کشورهای مستقل باید با بسیج امکانات و ظرفیت‌های خود مانع از تصمیم‌گیری قدرت‌ها برای دیگر کشورها شوند. وی همچنین تأکید کرد: بنگلادش خواهان گسترش روابط خود با ایران در زمینه‌های مختلف به‌ویژه در بخش‌های اقتصادی و تجاری است.

هشدار رهبر انقلاب در دیدار معاون اول رئیس‌جمهور اندونزی
توطئه خطرناک برخی قدرت‌ها برای ایجاد اختلافات قومی و مذهبی در کشورهای اسلامی

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر انقلاب اسلامی در دیدار آقای بودیانو معاون رئیس‌جمهور اندونزی و هیأت همراه، با اشاره به آرمان‌های اصلی جنبش عدم‌تعهد و ظرفیت‌ها و امکانات بسیار بالای کشورهای عضو این جنبش تأکید کردند: هدف اصلی بنیانگذاران جنبش عدم‌تعهد، تشکیل یک نهاد تشریفاتی نبوده است بلکه آنها به‌دنبال یک جنبش تأثیرگذار و زنده بودند و باید این هدف اکنون احیا شود.

ایشان افزودند: کشورهای عضو جنبش عدم‌تعهد ازجمله کشورهایی همچون اندونزی که از بنیانگذاران آن هستند، باید با همکاری یکدیگر و بالفعل کردن ظرفیت‌ها، در مسائل مهم بین‌المللی و منطقه‌ای حضور تأثیرگذار و نقش‌آفرینی داشته باشند. رهبر انقلاب اسلامی استفاده از تجربیات و پیشرفت‌های کشورهای عضو جنبش عدم‌تعهد را یکی دیگر از زمینه‌های قابل اجرا در جنبش دانستند و خاطرنشان کردند: البته پیشرفت‌های کشورهای مستقل و اسلامی دشمنانی دارد که باید مراقب نقشه‌ها و توطئه‌های آنها بود.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، ایجاد اختلاف و درگیری مذهبی به‌ویژه میان شیعه و سنی را یکی از توطئه‌های خطرناک خواندند و افزودند: اینگونه اقدامات با حمایت برخی قدرت‌ها و به‌وسیله عناصری مزدور انجام می‌شود و نمونه‌های آن اکنون در افغانستان و پاکستان است. ایشان خاطرنشان کردند: القاعده و طالبان با حمایت همپیمانان آمریکا در منطقه به‌وجود آمدند و آمریکا نیز به بهانه مقابله با آنها، کشورهایی نظیر پاکستان و افغانستان را بمباران می‌کند ولی هدف اصلی، سلطه بر این کشورهاست. رهبر انقلاب اسلامی با هشدار درخصوص مراقبت از وقوع توطئه خطرناک جنگ قومی و مذهبی در اندونزی، مصر و لیبی برلزوم همکاری بیش از پیش کشورهای اسلامی تأکید کردند.

در این دیدار آقای بودیانو معاون رئیس‌جمهور اندونزی ضمن ابراز خرسندی از برگزاری بسیار خوب اجلاس غیرمتعهدها در تهران، زمینه همکاری‌های اقتصادی ایران و اندونزی را بسیار زیاد ارزیابی کرد و گفت: در مذاکرات انجام شده در تهران، مقرر شد بخش خصوصی و تجار دو کشور فعال‌تر شوند و راه‌های گسترش همکاری‌های اقتصادی را بررسی کنند. وی همچنین ظرفیت‌های کشورهای عضو جنبش عدم‌تعهد را برای نقش آفرینی بیشتر و تأثیرگذارتر در مسائل بین‌المللی مهم خواند و درخصوص تنوع قومی و مذهبی در اندونزی گفت: دولت اندونزی همواره به‌دنبال ایجاد زمینه مناسب برای همزیستی مسالمت‌آمیز و یکپارچگی قومیت‌ها و مذاهب گوناگون در این کشور بوده است. معاون رئیس‌جمهور اندونزی همچنین با اشاره به تخصص خود در زمینه اقتصاد، خطاب به رهبر انقلاب اسلامی افزود: من دیدگاه‌های جنابعالی را درخصوص اقتصاد مقاومتی مطالعه کرده‌ام و این دیدگاه‌ها بسیار جالب و جدید است.

در دیدار نخست‌وزیر عراق مطرح شد
تأکید رهبر انقلاب بر ضرورت استفاده از ظرفیت اتحادیه عرب و جنبش عدم‌تعهد برای نقش‌آفرینی جدی در مسائل منطقه‌ای

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر انقلاب اسلامی در دیدار آقای نوری مالکی، نخست‌وزیر عراق و هیأت همراه با اشاره به مسائل منطقه ازجمله اوضاع سوریه و بحرین تأکید کردند: جمهوری اسلامی ایران به‌عنوان رئیس جنبش عدم‌تعهد و عراق به‌عنوان رئیس اتحادیه عرب، ‌می‌توانند از ظرفیت این نهادها برای تأثیرگذاری جدی و صحیح در مسائل منطقه‌ای استفاده و نقش ایفا کنند. ایشان افزودند:‌ جنبش غیرمتعهدها باید با ورود سیاسی در موضوع سوریه، ابتکار عمل را به‌دست گیرد و به وضعیت کنونی پایان دهد.

رهبر انقلاب اسلامی با اشاره به تبلیغات سوء دشمنان برای القای جنگ شیعه و سنی در سوریه، خاطرنشان کردند: واقعیت قضایای سوریه، یک جنگ نیابتی با دولت سوریه از طرف برخی دولت‌ها به سردمداری آمریکا و برخی قدرت‌های دیگر و با هدف تأمین منافع رژیم صهیونیستی و ضربه زدن به مقاومت در منطقه است.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای افزودند: در این میان، مردم سوریه، وجه‌المصالحه و قربانی این توطئه شده‌اند که این وضعیت باید هرچه زودتر متوقف شود.

ایشان همچنین با اشاره به مسائل عراق، تأکید کردند: جمهوری اسلامی ایران، پیشرفت و اقتدار عراق را به نفع خود می‌داند و معتقد است که روابط دو کشور می‌تواند یک الگو و نمونه در منطقه باشد.

رهبر انقلاب اسلامی با اظهار خرسندی از همکاری و اتحاد گروه‌های داخلی عراق افزودند: کشورهای منطقه و همچنین همه گروه‌ها و جریان‌های داخل عراق باید بدانند که آمریکایی‌ها شریک قابل اطمینانی نیستند و هر زمانی که لازم بدانند، قطعاً تمام قول و قرارهای خود را زیرپا خواهند گذاشت و خیانت خواهند کرد.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای تأکید کردند: تنها دولتی که آمریکا برای آن شریک قابل اطمینانی است، رژیم جعلی و غاصب صهیونیستی است.

آقای نوری مالکی، نخست‌وزیر عراق در این دیدار، ضمن بیان توضیحاتی از وضعیت داخلی عراق گفت: به لطف خداوند عراق توانسته است از بسیاری از مشکلات عبور کند و در مسیر بازسازی و پیشرفت قرار گیرد و در این مسیر احتیاج به تجربیات جمهوری اسلامی ایران دارد.

وی با اظهار نگرانی شدید از وضعیت سوریه و دخالت‌های بیگانگان و گسترش القاعده و جریان‌های تندرو در این کشور و تأثیر آن در کشور همسایه سوریه گفت: جنبش عدم‌تعهد باید ابتکار عمل را در حل مسئله سوریه به‌دست بگیرد.

رهبر معظم انقلاب در دیدار نخست‌وزیر سوریه:
ارسال پول و سلاح برای مخالفان سیاست‌های دولت‌های اروپایی شرایط مشابه سوریه را در این کشورها ایجاد خواهد کرد

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی دیروز همچنین در دیدار نخست‌وزیر سوریه وهیأت همراه، عامل اصلی و پشت پرده قضایای دردآور سوریه را آمریکا و رژیم صهیونیستی دانستند و تأکید کردند: جنبش عدم‌تعهد قطعاً بیش از آمریکا، ناتو و برخی کشورهای اروپایی، حق ورود سیاسی به مسائل سوریه را دارد.

ایشان ادامه وضعیت کنونی سوریه و کشتار مردم این کشور را غیرقابل‌قبول خواندند و افزودند: مقصر اصلی در قضایای سوریه کسانی هستند که زمینه ارسال سیل گونه سلاح به داخل سوریه و حمایت مالی از گروه‌های بی‌مسئولیت را به‌وجود آورده‌اند.

رهبر انقلاب اسلامی،‌دادن سلاح به گروه‌های مخالف در هرکشوری و حمایت مالی و تبلیغاتی از آنها را زمینه ساز به‌وجودآمدن شرایطی همچون سوریه دانستند و تأکید کردند: اگر امروز به مخالفان سیاست‌های دولت‌های اروپایی نیز که اقدام به برپایی تظاهرات می‌کنند، پول و سلاح داده شود، قطعاً وضعیت کنونی سوریه در این کشورها نیز به‌وجود خواهد آمد.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با تأکید بر اینکه دولت سوریه، در قضایای کنونی مورد ظلم واقع شده است، افزودند: دولت سوریه باید ضمن گرفتن هرگونه بهانه از مخالفان و بهانه‌جویان و ادامه اصلاحات سیاسی، واقعیت شرایط و پشت پرده توطئه در سوریه را برای افکار عمومی ملت‌های عرب تشریح و افشا کند.

در این دیدار آقای وائل نادر الحلقی، نخست‌وزیر سوریه ضمن قدردانی از مواضع جمهوری اسلامی ایران و ابلاغ سلام آقای بشار اسد رئیس‌جمهور سوریه، گزارشی از آخرین وضعیت این کشور ارائه کرد. آقای الحلقی با تأکید بر لزوم فعال‌شدن جنبش عدم‌تعهد در موضوع سوریه گفت: دولت سوریه مصمم به مقابله با گروه‌های تروریستی و پاکسازی مناطق مختلف از این گروه‌ها و همزمان ادامه اصلاحات سیاسی و گفت‌وگوهای ملی است.

کد خبر 182996

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز