همشهری‌آنلاین: روسای جمهور کشورهای زیمبابوه، لبنان، تاجیکستان و ترکمنستان عصر پنجشنبه 9 شهریور با مقام معظم رهبری دیدار کردند

مشرح این دیدارها به نقل از خبرگزاری فارس به قرار زیر است:

سیاست جمهوری اسلامی ایران «دوستی و همکاری» با همسایگان است

رهبر معظم انقلاب در دیدار با «بردی محمداف» رئیس جمهور ترکمنستان، «دوستی و همکاری» را سیاست جمهوری اسلامی ایران در قبال همسایگان خواندند.

ایشان با استقبال از گسترش مناسبات، افزودند: ظرفیت‌های متنوع و گسترده دو کشور، مسیر گسترش همکاری‌ها را هموار کرده است.

رهبر معظم انقلاب با ابراز خرسندی از پیشرفت‌های ترکمنستان تصریح کردند: منافع مشترک در مسائل مختلف از جمله دریای خزر، می‌تواند مبنای توسعه هر چه بیشتر روابط قرار گیرد.

بردی محمداف رئیس جمهور ترکمنستان نیز در این دیدار با ابلاغ سلام‌های گرم ملت کشورش اظهار داشت: با افتخار همه تلاش خود را برای گسترش هرچه بیشتر مناسبات با همسایه بزرگ خود به کار خواهیم گرفت.

وی برگزاری اجلاس جنبش عدم تعهد در تهران را بسیار مهم خواند و تأکید کرد: بدون تردید نتایج این اجلاس در روند پیشرفت کشورهای عضو، تأثیر مثبتی خواهد داشت.

فرهنگ مشترک زمینه گسترش مناسبات دو جانبه است

بر اساس این گزارش «امام علی رحمان» رئیس‌جمهور تاجیکستان نیز عصر امروز(پنجشنبه) با رهبر معظم انقلاب دیدار کرد.

حضرت آیت‌ الله خامنه‌ای در دیدار با رئیس جمهور تاجیکستان، زبان و فرهنگ ریشه دار، عمیق و مشترک ملتهای منطقه را زمینه مساعدی برای گسترش و تعمیق مناسبات دو و چند جانبه و ساختن آینده ای بهتر دانستند.

ایشان با استقبال از گسترش روابط در زمینه های مختلف خاطرنشان کردند: تکریم سنتها، عقاید و آداب مردم، باعث جذب حمایت مستحکم آنها می شود و هر دولتی با اتکای به این حمایت، ‌می تواند در مقابل عوامل مزاحم خارجی، پایداری کند.

«امام علی رحمان»نیز در این دیدار با تشریح زمینه های مختلف همکاری دو جانبه خواستار گسترش هرچه بیشتر مناسبات اقتصادی - سیاسی و فرهنگی شد.

رئیس جمهور تاجیکستان با قدردانی از برگزاری پرکیفیت اجلاس سران جنبش عدم تعهد گفت: سخنرانی جنابعالی در افتتاحیه اجلاس مهم سران، زمینه ساز پویایی و تأثیرگذاری این جنبش خواهد شد.

رحمان با اشاره به برخی تلاشهای بیگانگان برای ایجاد ناامنی و عقب نگه داشتن کشورهای منطقه افزود: با کمک یکدیگر در مقابل این طرحها می ایستیم.

قدرت واقعی در اراده ملی و پیشرفت علمی است نه سلاح اتمی

بنابراین گزارش «رابرت موگابه» رئیس‌جمهور زیمبابوه، نیز عصر امروز (پنج شنبه)با رهبر معظم انقلاب دیدار کرد.

رئیس جمهور زیمبابوه اعلام کرد ریاست ایران بر جنبش عدم تعهد، خبر بسیار خوبی است که به 4 دلیل باعث امیدواری کشورهای عدالتخواه، آزادی خواه و استقلال طلب شده است.

موگابه که عصر امروز(پنجشنبه) به دیدار رهبر معظم انقلاب اسلامی رفته بود سخنرانی ایشان در جلسه افتتاحیه را، عالی، آموزنده دارای نکات فلسفی عمیق و تحرک آفرین خواند و گفت: ما بسیار خوشحالیم که ریاست جنبش به کشوری سپرده شده که کارنامه درخشانی در مبارزه با قدرتهای استکباری غرب دارد.

رئیس جمهور زیمبابوه، برخورداری جمهوری اسلامی ایران از فلسفه ای انقلابی، پرهیز ایران از تکیه بر حرف و شعار و تأکید بر اقدام عملی را از دیگر دلایل خرسندی فراوان کشورهای آزادی خواه جهان از ریاست ایران بر جنبش عدم تعهد خواند و گفت: این موقعیت، فرصت خوبی برای گسترش بیشتر روابط دو جانبه نیز به شمار می رود.

موگابه با انتقاد شدید از دروغ های بزرگ غربی ها درباره دفاع از حقوق بشر، قانون و دموکراسی افزود: پیشینه امریکا، انگلیس و فرانسه و رفتار دوگانه آنها در قبال تحولات منطقه خاورمیانه نشان می دهد غربی ها فقط به دنبال منابع نفتی هستند.

رئیس جمهور زیمبابوه عملکرد غرب در سوریه را نشان دهنده نقشه چینی آنها برای تضعیف جمهوری اسلامی ارزیابی کرد و افزود: بسیار مضحک است که غربی ها، ایران را به تلاش برای دستیابی به سلاح هسته ای متهم می کنند.

رهبر انقلاب اسلامی پس از شنیدن سخنان رئیس جمهور زیمبابوه با تجلیل از استمرار روحیه انقلابی ایشان خاطرنشان کردند: حدود 25 سال قبل که در اجلاس عدم تعهد در هراره شرکت کرده بودم شما با همین روحیه انقلابی، تأکید کردید بقیه اعضای جنبش عدم تعهد فقط حرف می‌زنند و تنها جمهوری اسلامی ایران است که عمل می‌کند و اکنون فرصتی است تا با همکاری یکدیگر، همه اعضای جنبش را به اقدام عملی دعوت و هدایت کنیم.

حضرت آیت الله خامنه‌ای همچنین با استقبال از توسعه مناسبات خاطرنشان کردند: ما قدرت واقعی را در تقویت اراده ملی و پیشرفتهای علمی - اجتماعی می دانیم نه سلاح اتمی.

راه حل مسئله سوریه، جلوگیری از ارسال سلاح برای گروه‌های بی‌مسئولیت است

«میشل سلیمان» رئیس‌جمهور لبنان نیز عصر امروز (پنج شنبه)با مقام معظم رهبری دیدار کرد.

حضرت آیت‌الله ‌خامنه‌ای رهبر انقلاب اسلامی،در دیدار رئیس جمهور لبنان، این کشور را، دارای اهمیت و حساسیت ویژه در منطقه خواندند و افزودند: برخی بیگانگان سعی می‌کنند مشکلات بعضی کشورهای منطقه را به لبنان سرایت دهند که همکاری و همدلی گروه‌ها و طوایف لبنانی و تکیه بر ارزش مهم مقاومت می توانند این تحرکات را ناکام بگذارد.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، لبنان را کشوری مهم و حساس در منطقه دانستند و افزودند: رهبران و شخصیت‌های لبنانی توانسته‌اند تجربه خوبی از خود نشان دهند و با پایداری در برابر اختلاف‌افکنی مذهبی و طائفه‌ای و حمایت از مقاومت، بسیاری از مشکلات را حل کنند.

ایشان گفت‌وگوهای میهنی در لبنان را سیاست صحیحی برشمردند و افزودند: برخی در داخل و خارج لبنان، نقشه‌هایی در سر می پرورانند اما شما، نخست‌وزیر، و رئیس مجلس مسائل را بخوبی اداره می‌کنید که این هم‌جهتی را باید حفظ کرد.

ایشان با تأکید بر مخالفت با هرگونه دخالت خارجی در سوریه افزودند: تنها راه حل مسئله سوریه، جلوگیری از ارسال سلاح برای گروه‌های بی‌مسئولیت است.

در این دیدار آقای میشل سلیمان رئیس جمهور لبنان ضمن قدردانی از برگزاری بسیار خوب و قوی اجلاس سران عدم تعهد در تهران و تأکید بر لزوم گسترش بیش از پیش روابط ایران و لبنان، اظهار امیدواری کرد: این نشست و ریاست جمهوری اسلامی ایران بر جنبش عدم تعهد نتایج عملی مثبتی در موضوعات مختلف از جمله فلسطین داشته باشد.

رئیس جمهور لبنان همچنین با بیان توضیحاتی درخصوص اوضاع لبنان و گفتگوهای راهبردی دفاعی گفت: ما معتقدیم لبنان همچنان به مقاومت نیاز دارد و دولت لبنان مصمم است با ایجاد زمینه گفتگو و مفاهمه و همکاری، از سرایت هرگونه تنش خارجی به داخل لبنان جلوگیری کند.

میشل سلیمان همچنین با اشاره به مسائل سوریه، افزود: لبنان مخالف هرگونه مداخله خارجی در سوریه است و تأکید دارد مسائل سوریه باید از طریق گفت‌وگو حل شود.

کد خبر 182914
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار امام و رهبری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز