دوشنبه ۲۹ خرداد ۱۳۸۵ - ۱۱:۱۴
۰ نفر

مقام معظم رهبری امروز در دیدار با مسئولان و کارگزاران نظام به تبیین شاخص‌های اصولگرایی پرداختند.

به گزارش سایت رسمی رهبر انقلاب  حضرت آیت الله خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب اسلامی، صبح امروز (دوشنبه 29 خرداد) در دیدار مسؤولان و کارگزاران نظام اسلامی با تذکر مسائل اخلاقی و معنوی و تبیین دقیق مسئله شکر در تفکر اسلامی، در سخنانی بسیار مهم به تحلیل اوضاع کشور و تبیین شاخص‌های اصولگرایی پرداختند و تأکید کردند: ملت و مسؤولان ایران با اتحاد و ایمان و «هوشیاری و عقل و علم» مشکلات موجود را حل و قله‌های رفیع پیشرفت و عزت را یکی پس از دیگری فتح خواهند کرد.

حضرت آیت الله خامنه‌ای «خوش بینی و بدبینی افراطی» را باعث گمراه شدن در تحلیل اوضاع کشور دانستند و با اشاره به واقعیات موجود در عرصه‌های مختلف داخلی و خارجی خاطرنشان کردند: تراکم موفقیت‌های بزرگ و پی‌درپی جزو برجسته‌ترین نقاط مثبت کشور و نظام است.

رهبر انقلاب اسلامی وجود روح امید و نشاط در مردم، روی کار بودن دولتی مصمم و پرکار، جایگاه عزتمند جمهوری اسلامی در عرصه بین‌المللی، پیشرفتهای علمی، توسعه زیر ساخت‌های کشور، آرامش سیاسی موجود، ناکامی دشمن در ایجاد اختلافات مذهبی، قومی و صنفی و هماهنگی و همدلی قوای سه‌گانه را از دیگر نقاط مثبت کنونی برشمردند و افزودند: در مقابل فهرست طولانی موفقیت‌ها و نقاط مثبت، نیازهای فوری، خلأها و مشکلاتی وجود دارد که باید برای رفع آنها، تدبیر کرد و کار و تلاش مضاعف انجام داد.

ایشان، ایجاد اشتغال، مهار کردن تورم، رسیدگی به مناطق محروم، مبارزه جدی با فساد، تأمین کامل امنیت سرمایه گذاری، تثبیت مدبرانه جایگاه بین‌المللی نظام و پیرایش چهره فرهنگی کشور را جزو نیازهایی دانستند که «دولت و مجلس اصولگرا» و دیگر دستگاه‌ها باید با پافشاری بر اصول، برنامه‌ریزی صحیح و تلاش بی‌وقفه، در جهت حل آنها گام‌های محکم و پی‌درپی بردارند.

حضرت آیت الله خامنه‌ای، اداره ارکان مهم کشور را با مدیریتِ تفکر اصولی اسلام و یا به تعبیر رایج با «اصولگرایی»، از نعمت‌های بزرگ پروردگار خواندند و افزودند: اصولگرایی نحله یا جریانی در مقابل دیگر جریان‌های رایج سیاسی نیست و تقسیم‌بندی گروه‌ها به اصولگرا و اصلاح‌طلب و یا اسامی دیگر تقسیم‌بندی صحیحی نیست چرا که هرکس و هر جریانی که به مبانی انقلاب علاقه‌مند و پایبند و هر نامی که داشته باشد جزو اصولگرایان است.

رهبر معظم انقلاب با بیان هشت شاخص مهم اصولگرایی، خاطرنشان کردند: مهمترین شاخص اصولگرایی، ایمان و «هویت اسلامی و انقلاب» است.

ایشان در همین زمینه افزودند: دولت و دستگاه‌های مختلف فرهنگی، باید پایه‌های ایمانی روشن بینانه و استوار و به دور از «خرافه و سست اندیشی» را در ذهن نسل‌های جوان و رو به رشد تقویت کنند و ایمان به «دین، انقلاب، نظام، مردم، استقلال کشور، وحدت ملی و آینده روشن» را در دل و ذهن مردم مستحکم سازند.

حضرت آیت الله خامنه‌ای با استناد به آیه قرآنی «جادلهم بالتی هی احسن» بر لزوم استفاده از بهترین روش‌ها در بحث با طرفداران دیدگاه‌های مختلف، تأکید کردند و افزودند: ایمانی که جزو شاخص‌های مهم اصولگرایی است به هیچ وجه و با هیچ سخن و اقدامی، آتش تعصب‌های فرقه‌ای را دامن نمی‌زند.

ایشان در همین بحث افزودند: باید با نوآوری دینی و استخراج روش‌مند افکار و ایده‌های جدید از گنجینه منابع اسلامی، هویت اسلامی را به دور از هرگونه خرافه و انحراف، به ملت‌ها و اندیشمندان مسلمان عرضه کرد و با برافراشتن پرچم برادری امت اسلامی و گسترش فضیلت‌های اخلاقی، جریان اصولگرایی را درجهان اسلام تقویت نمود.

حضرت آیت الله خامنه‌ای، با انتقاد شدید از تفکر منحرفی که در افغانستان حضور داشت و در شبکه تروریستی در عراق فعالیت می‌کند افزودند: این افراد همه را خارج از اسلام می‌دانند و چهره‌ای خشن و اخم آلود از دین اسلام ارایه می‌کنند. اما اسلام حقیقی که ایران با افکار روشن، نو و بدیع امام(ره) پرچم آن را برافراشته است، کام ملت‌ها را شیرین می‌سازد وایمان و هویت واقعی اسلامی و انقلابی را به آنان عرضه می‌کند.

رهبر انقلاب اسلامی در تبیین دیگر شاخصه‌های مهم اصولگرایی به عدالت اشاره کردند و افزودند: رشد اقتصادی باید همپای عدالت پیش برود و تفکری که ابتدا در پی توسعه و رشد اقتصادی و سپس اجرای عدالت است تفکری منطقی نیست.

ایشان کم کردن فاصله طبقاتی، ایجاد فرصت‌های برابر، تشویق درستکاری، مهار کردن متجاوزان به ثروت‌های ملی، مبارزه واقعی با فساد و ویژه خواری، رواج عدالت در بدنه حاکمیت و عزل و نصب‌ها و توجه به مناطق محروم را از ابعاد عدالت دانستند و خطاب به مسؤولان تأکید کردند: اجرای عدالت نیازمند قاطعیت و کنار گذاشتن تعارفات، ارتباط با مردم، ساده زیستی و مردمی بودن و خودسازی و تهذیب نفس است.

حضرت آیت الله خامنه‌ای حفظ استقلال همه جانبه کشور را به عنوان یکی دیگر از شاخص‌های اصولگرایی مطرح کردند و افزودند: هر جریان و تفکری که به دنبال رهایی از اختاپوس تحمیل شده فرهنگ غربی نیست و به استقلال سیاسی- اقتصادی کشور و ملت بی‌توجه است جزو اصولگرایان محسوب نمی‌شود.

حضرت آیت الله خامنه‌ای تقویت خودباوری و اعتماد به نفس در همه زمینه‌ها را دیگر شاخص اصولگرایی خواندند و افزودند: باید با خودباختگی مزمنی که ده‌ها سال بر این ملت تحمیل شد مبارزه کرد.

ایشان جهاد علمی را نیز جزو مبانی اصولگرایی برشمردند و با ابراز خرسندی از توجه و خواست دانشجویان و جوانان برای ایجاد و تقویت نهضت تولید علم افزودند: این گونه خواسته‌ها لازم اما ناکافی است و ما باید با حرکت به سمت کارهای بزرگ و روی آوردن به عرصه‌های جدید بر ثروت علمی بشر بیفزاییم و جوان ایرانی با تکیه بر استعداد و اعتماد به نفس، قادر است این کارهای بزرگ را انجام دهد به شرط آنکه دولت زمینه مساعد را فراهم آورد.

رهبر انقلاب اسلامی تثبیت و تعمیم آزادی و آزاداندیشی را دیگر شاخص اصولگرایی دانستند و افزودند: آزادی از بزرگترین نعمات الهی است که آزاداندیشی از شعبه‌های اصلی آن است و بدون آزاداندیشی رشد علمی، فکری و فلسفی امکان پذیر نیست.

ایشان با تأکید بر آزادی فکر و نظر افزودند: در حوزه‌های علمیه، دانشگاه‌ها و محیط‌های فرهنگی و مطبوعاتی نباید با کسانی که حرف تازه‌ای را مطرح می‌کنند با جنجال برخورد کرد بلکه باید میدان را برای پرورش فکر و اندیشه باز گذاشت.

حضرت آیت الله خامنه‌ای با اشاره به لزوم مرزبندی میان آزادی واقعی و تلاش‌هایی که دشمن تحت عنوان آزادی انجام می‌دهد خاطرنشان کردند: نباید دست دشمن را برای انتشار گازهای سمی فکری و براندازی خاموش بازگذاشت اما این مسئله ربطی به لزوم آزادی و آزاداندیشی ندارد.

حضرت آیت الله خامنه‌ای اصلاحات را به مفهوم صحیح آن جزو مبانی اصولگرایی برشمردند و افزودند: اصلاحات اصولگرایانه و اصولگرایی مصلحانه در هم تنیده هستند و با اصلاحات آمریکایی واصلاحات رضاخانی که در واقع افسادات هستند و نه اصلاحات، کاملاً متفاوتند.

ایشان قانون اساسی را معیار اصلاحات خواندند و افزودند: اصلاحات باید ضابطه‌مند و مبتنی بر ارزش‌ها و معیارهای اسلامی و ایرانی باشد.

رهبر انقلاب اسلامی تصحیح «روش‌ها، هدف‌های مرحله‌ای و تصمیم‌گیری‌ها» را جزو اصلاحات ضروری خواندند و افزودند: اصلاحات حقیقی با ساختارشکنی و مبارزه با قانون اساسی و اسلام کاملاً مخالف و متفاوت است.


رهبر انقلاب اسلامی شکوفایی اقتصادی کشور و رسیدگی به زندگی مردم را به عنوان هشتمین شاخص مهم اصولگرایی مطرح کردند و افزودند: حمایت از سرمایه‌گذاری، مقابله با بیکاری، کارآفرینی و تولید، مبارزه جدی با قاچاق و فساد، «ثبات و شفافیت و انسجام مقررات اقتصادی، بازاریابی جهانی، استفاده صحیح از نفت و توجه همزمان به برنامه‌های راهبردی کشور از جمله مسائلی است که باید مورد توجه جدی قرار داشته باشد.


ایشان ضعف‌های درونی و توطئه‌های بیرونی را منشأ بروز برخی چالش‌ها خواندند و افزودند: نباید کوچکترین تردید کرد که امروز مهمترین چالش‌های بیرونی نظام از ضدیت آمریکا با ملت ایران سرچشمه می‌گیرد.

رهبر معظم انقلاب، منطقه خاورمیانه را برای نظام سلطه و دولت آمریکا بسیار با اهمیت خواندند و افزودند: در این منطقه بسیار مهم، ملت ایران با برپایی نظام جمهوری اسلامی به مقابله با مبانی ظالمانه آمریکا برخاسته و با این کار خود اصطلاحاً لج آمریکا را درآورده است.

ایشان با اشاره به ناکامی آمریکا در «براندازی سختِ» نظام اسلامی از طریق تحمیل جنگ و تحریم اقتصادی و نیز ناموفق بودن دولت آمریکا در «براندازی نرمِ» نظام از طریق تهاجم فرهنگی افزودند: پس از این نیز توطئه‌های دیگری در راه خواهد بود اما ملت و مسؤولان با اتحاد، ایمان، عقل، تدبیر و با استفاده از فرصت‌ها و هوشیاری در مقابل دشمن، کشور و نظام را در مقابل همه توطئه‌ها مصونیت می‌بخشند و قله‌های پیشرفت و تعالی را یک به یک فتح خواهند کرد.

رهبر انقلاب اسلامی در این دیدار همچنین با اشاره به لزوم توجه مستمر مسؤولان و فعالان عرصه‌های مختلف به خودسازی و معنویات، شکرگزاری صحیح و عملی نعمت‌های بی‌پایان الهی را از بزرگترین وظایف مردم و بویژه مسؤولان برشمردند.

ایشان خاطرنشان کردند: شناخت نعمات الهی و غفلت نکردن از آنها، نعمت را از خدا دانستن، سپاسگزاری پروردگار و استفاده از نعمات به عنوان نردبان رشد و ترقی و تعالی پایه‌های اصلی شکراست که موجب ازدیاد برکات پروردگار می‌شود.

رهبر معظم انقلاب اسلامی، عزت و استقلال ملی، شکوفایی استعدادهای جوانان در پرتو خورشید اسلام و انقلاب، امید و اعتماد به نفس ملی، منابع و ذخائر ارزشمند، فرصت خدمتگزاری به مردم و فضای دینی و معنوی موجود در کشور را از جمله نعمت‌های بی‌شماری دانستند که شکر آنها، به فضل الهی باعث استمرار و افزایش برکات پروردگار خواهد شد.

آقای احمدی نژاد رئیس جمهور در این دیدار با یادآوری اصول دولت نهم مبتنی بر عدالت، مهرورزی، خدمتگزاری و تعالی کشور به جهت‌گیری‌های اصلی دولت در مسائل داخلی اشاره کرد و گفت: حفظ و تقویت وحدت و انسجام ملی، تقویت نشاط و امید مردم به ویژه نسل جوان، گسترش عدالت و توزیع عادلانه فرصت‌ها، تقویت فرهنگ خدمتگزاری در سازمان اداری کشور، دور بودن دستگاه‌های خدمتگزار از دسته‌بندی‌های سیاسی و مسائل حاشیه‌ای، کار و تلاش برای تأمین حقوق ملت، صیانت از فضای عمومی کشور وحریم پاکی و دیانت در جامعه، حمایت از فعالیت‌های سالم و اصیل فرهنگی و هنری مبتنی بر ارزش‌های ملت ایران و تغییر رویکرد نظام آموزشی برای تربیت نیروی انسانی مؤمن، خلاق و کارآمد، مهمترین جهت‌گیری‌های دولت برای ساختن و پیشرفت کشور و سعادت ملت است.

رئیس جمهور با اشاره به تلاش‌های دولت برای رفع مشکل بیکاری، ضرورت بسیج همه امکانات کشور را برای حل این معضل خاطرنشان کرد و افزود: ساماندهی منابع بانکی و هدایت آنها به سوی بنگاه‌های زودبازده در کنار حمایت از بنگاه‌های بزرگ، کاهش نرخ سود بانکی، حمایت از سرمایه‌گذاری بخش خصوصی، محدود کردن سرمایه‌گذاری بخش دولتی و فعال کردن همه ظرفیت‌های عمرانی کشور از جمله اقدامات دولت برای حل مشکل بیکاری است.

آقای احمدی نژاد همچنین ایستادگی بر اصول، و تأکید بر صلح، آرامش و گفتگوی مبتنی بر توحید، عدالت و حفظ کرامت انسانی و دفاع از حقوق ملت را محورهای اصلی سیاست خارجی دولت نهم برشمرد و با اشاره به تحولات پرونده هسته‌ای ایران، تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران همواره خواستار مذاکره و گفتگو از موضعی برابر و عادلانه و بدون پیش شرط بوده است و پیشنهادهای اخیر را یک گام به جلو می‌داند.

رئیس جمهور با تأکید بر اینکه دولت، با اقتدار، تدبیر و صلابت از حقوق ملت دفاع خواهد کرد، افزود: کارشناسان در حال بررسی دقیق پیشنهادهای ارائه شده هستند که پس از بررسی‌های لازم، دیدگاه‌های جمهوری اسلامی ایران به طرف مقابل منتقل خواهد شد.

در پایان این دیدار نماز جماعت ظهر و عصر به امامت حضرت آیت الله خامنه‌ای اقامه شد و سپس حاضران ناهار را میهمان رهبر انقلاب اسلامی بودند.

کد خبر 534
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز