مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در گزارشی با بررسی علل گرانی فراورده‌های دامی در سال 1390 تأکید کرد: دولت در ملاحظات مربوط به منابع تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان، اولویت را به تولیدکنندگان نداده است و در فرایندهای تصمیم‌گیری و تخصیص منابع برای حل معضل گرانی و تنظیم بازار، بخش وسیعی از منابع کشور، صرف اجرای سازوکارهای سهل الوصول ازجمله واردات بی‌رویه محصولات غذایی می‌شود.

تولید لبنیات

به گزارش همشهری، بازوی تحقیقاتی مجلس با تأیید اینکه تولید در بخش کشاورزی ایران، به دلایل گوناگون ایام پرتلاطمی را سپری می‌کند، خاطرنشان کرد: در چنین شرایطی کاملا طبیعی است که تولیدکنندگان و سیاستگذاران برای تشخیص اولویت‌ها و انتخاب جهت‌گیری‌ها در معرض سرگردانی و رفتارهای متناقض قرار بگیرند.

از سوی دیگر شرایط اقتصادی و نوسانات شدید قیمت ارز و عملکرد سیاست‌های اجرایی و تنظیم بازار، سبب می‌شوند که جهت گیری‌های صحیح و کارآمد تولیدکنندگان با طیفی از چالش‌های تصمیم‌گیری در عرصه سیاستگذاری مواجه شوند.

این مرکز تحقیقاتی با تأکید بر اینکه با دستور نمی توان قیمت لبنیات و فراورده های دامی را کاهش داد هشدار داده است: اگر روند بی‌اعتنایی به تولیدکنندگان و سرنوشت آنها استمرار پیدا کند، کشور از نظر اقتصادی احیانا در مسیرهایی غیرقابل بازگشت و مواجهه با طیف گسترده‌ای از بحران‌های اقتصادی اجتماعی به‌ویژه در حوزه تولید محصولات دام و طیور قرار خواهد گرفت و هزینه‌های سنگینی باید برای جبران آن پرداخت شود.

به‌ویژه اینکه نوسانات شدید و دوره‌ای قیمت‌های مواد غذایی، می‌تواند نشانگر سیاست مشخصی برای انحراف افکار عمومی در موضوعات سیاسی و اقتصادی تلقی شود که در آن با ایجاد جو گرانی و آنگاه کنترل قیمت از طریق مستقیم و غیرمستقیم به ایجاد التهاب و سپس کاهش مقطعی آن اقدام می‌شود.

کد خبر 182952
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز