گروه اقتصادی- علی ابراهیمی: با گذشت چند‌ماه از اجرای تفاهمنامه کارخانه‌های لبنی و مسئولان تنظیم بازار برای عرضه لبنیات کم‌چرب به نرخ مصوب سال گذشته، اکنون نه‌تنها قیمت این فراورده کاهش نیافته بلکه لبنیات کم چرب کمیاب و نرخ سایر انواع لبنیات به‌طور روزانه تغییر می‌کند.

دراین‌باره با نعمت‌الله ترکی، معاون برنامه‌ریزی استانداری تهران گفت‌وگو کرده‌ایم.

  • دبیر انجمن صنایع لبنی از آغاز عرضه لبنیات کم چرب از روز گذشته خبر داده، آیا توافق خاصی در این زمینه صورت گرفته است؟

خیر. موضوع تازه‌ای در زمینه تعیین قیمت شیر و لبنیات مطرح نبوده و توافق‌های صورت گرفته در چارچوب همان تفاهمنامه قبلی بوده است.

  • آیا مقرر شده تا شیر خام به‌صورت دو نرخی به اتحادیه‌های لبنی عرضه شود؟

خیر. نرخ شیر خام نیز تغییری نکرده و همان قیمت 750تومان توافق شده در تفاهمنامه است. براساس این تفاهمنامه مقرر شده بود تا 50درصد تولید کارخانه‌های لبنی به تولید شیر و لبنیات کم‌چرب شامل شیر پاستوریزه، ماست و پنیر اختصاص یافته و این سه محصول با نرخ مصوب اسفند‌ماه سال گذشته به مصرف‌کنندگان عرضه شود.

همچنین باید 50درصد بقیه محصولات تولیدی این کارخانه‌ها به فراورده‌های لبنی پرچرب اختصاص یافته و براساس قیمتی که توسط سازمان حمایت تعیین می‌شود به بازار عرضه شود. بر این اساس حتی در محصولات لبنی پر چرب نیز کارخانه‌های لبنی قادر به تعیین خودسرانه قیمت‌ها نخواهند بود.

  • عرضه لبنیات کم چرب به‌شدت کاهش یافته و برخی انواع شیر کم چرب با قیمتی بیش از نرخ مصوب سال گذشته عرضه می‌شود، علت چیست؟

این موضوع تخلف است و هر جا که اطلاعات آن به استانداری‌ها اعلام شود با متخلفین برخورد خواهیم کرد.

  • قیمت‌های افزایش یافته حتی روی بسته‌بندی برخی انواع شیر و لبنیات درج شده است، چرا با این تخلف برخورد نشده است؟

این موضوع را به سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران منعکس می‌کنیم تا پیگیری و با تخلفات احتمالی برخورد شود.

  • اما اتحادیه تعاونی‌های لبنی هرگونه توافق برای کاهش قیمت شیر و لبنیات را رد کرده و تفاهمنامه مذکور را مربوط به انجمن صنفی صنایع لبنی به نمایندگی از کارخانه‌های بزرگ دولتی تولید‌کننده لبنیات قلمداد کرده بود؟

این تفاهمنامه توسط همه تولید‌کنندگان لبنیات امضا شده و همه کارخانه‌ها را شامل می‌شود، بنابراین علاوه بر انجمن صنفی صنایع لبنی کشور سایر تولید‌کنندگان نیز ملزم به اجرای آن هستند. تا پیش از این افزایش نرخ لبنیات در سایه افزایش قیمت شیر خام توجیه می‌شد که پس از تعهد استانداری برای تأمین نهاده‌های ارزان قیمت تولید شیر خام (سویای 900تومانی و ذرت 512تومانی در هر کیلو گرم) به دامداران، مقرر شد تا کارخانه‌های لبنی نیز شیر خام را به نرخ مصوب 750تومانی دریافت کرده و ضوابط قیمت‌گذاری لبنیات را رعایت کنند. آماده هستیم تا نهاده‌های تولید شیر خام را به نرخ مصوب دولتی در اختیار دامداران قرار دهیم.

  • با عرضه نامحدود و ارزان قیمت نهاده‌های تولید آیا نباید قیمت همه فراورده‌های لبنی کاهش یابد؟

شیر مورد نیاز کارخانه‌های لبنی به نرخ 750تومان تأمین می‌شود و بر این اساس باید قیمت انواع شیر، ماست و لبنیات پر چرب و کم‌چرب به نرخ مصوب سال گذشته بازگردد. با توجه به نبود هیچ محدودیتی برای عرضه نهاده‌های تولید به اتحادیه دامداران و تولید‌کنندگان شیر خام جایی برای افزایش قیمت لبنیات باقی نمی‌ماند. با توجه به عرضه ارزان قیمت نهاده‌های تولید باید قیمت انواع فراورده‌های لبنی کاهش یافته و به نرخ مصوب سال گذشته برگردد، در این زمینه تفاوتی برای لبنیات پر چرب یا کم چرب وجود ندارد و باید انواع ماست، شیر، پنیر، دوغ و. . . با قیمت‌های سال گذشته به مردم عرضه شود.

 

کد خبر 181788
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز