یکشنبه ۵ شهریور ۱۳۹۱ - ۱۸:۳۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: یک بررسی بالینی در یونان نشان می‌‌دهد سیگارهای الکترونیکی که به گزینه محبوبی میان سیگاری‌ها برای ترک سیگار بدل شده است، ظاهرا خطری برای قلب ندارند.

به گزارش رویترز پژوهشگران یونانی می‌‌گویند در کارآزمایی بالینی کوچک‌شان سیگارهای الکترونیکی- لوله‌های فلزی باتری‌‌داری که مایع آمیخته‌شده با نیکوتین را به صورت بخار در می‌‌آورند- اثر نابه‌جایی بر کارکرد قلب ایجاد نکرده‌آند.

دکتر کونستانتینوس فارسالینوس از مرکز جراحی قلب اوناسیس در آتن در اجلاس سالانه جامعه کاردیولوژی اروپا گفت: "استفاده از سیگارهای الکترونیکی عادت سالمی نیست، اما این سیگارها گزینه بی‌خطرتری نسبت به سیگارهای توتون محسوب می‌شوند."

""با توجه به خطرات فراوان کشیدن سیگار، داده‌‌های فعلا در دسترس، بیانگر آن است که سیگارهای الکترونیکی زیان بسیار کمتری دارند، و جایگزینی سیگارهای توتون با سیگارهای الکترونیکی ممکن است برای سلامت مفید باشد."

فارسالینوس و گروهش کارکرد قلب 20 سیگاری جوان را پیش و پس از کشیدن سیگار توتون را با کارکرد قلب 22 فردی که سیگار الکترونیکی می‌کشیدند، پیش و پس از هفت دقیقه استفاده از این وسیله، مقایسه کردند.

در حالیکه کسانی که سیگار توتون می‌کشیدند دچار اختلال قابل‌‌توجه کارکرد قلب، از جمله بالا بودن فشار خون و سرعت ضربان قلب، بودند، افرادی که سیگار الکترونیکی می‌کشیدند، فقط دجار اندکی افزایش فشار خون بودند.

این بررسی بالینی در یونان اولین مورد در جهان است که به اثرات قلبی سیگارهای الکترونیکی پرداخته است. یک بررسی کوچک دیگر که در اوائل امسال، آن هم در یونان انجام شد، نشان داد که این وسائل اثر چندانی بر کارکرد ریه ندارند.

فارسینولاس می‌پذیرد که هنوز لازم است بررسی‌های بزرگتری انجام شود تا اثرات درازمدت احتمالی سیگارهای الکترونیکی روشن شود؛ همچنین سایر حاضران در این اجلاس در مونیخ درباره اینکه به این سیگارها را بتوان از لحاظ بهداشتی بی‌خطر دانست، احتیاط به خرج دادند.

دکتر راسل لوپکر از دانشگاه مینه‌سوتا درباره گفت: "روشن است که سیگارهای الکترونیکی از این لحاظ که هزاران ماده شیمایی دیگر به جز نیکوتین، مانند سیگارهای واقعی را ندارند، دارای مزیت هستند."

"به نظر من گرچه نمی‌توان نتیجه‌‌گیری قطعی در این باره کرد، اما شکی وجود ندارد که اگر شخصی را کمتر در معرض ترکیبات شیمایی فعال از لحاظ زیستی قرار دهید، اثرات کمتری بر او ایجاد خواهد شد."

سیگارهای الکترونیکی برای اولین بار در سال 2003 در چین ساخته شدند، اما اکنون در سراسر جهان به فروش می‌رسند و میلیون‌ها نفر آنها را مصرف می‌کنند.

کد خبر 182414
منبع: همشهری آنلاین

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز