همشهری آنلاین: ممنوعیت سیگار کشیدن در مکان‌های عمومی شامل کافه‌ها و رستوران‌های لبنان بر اساس قانونی جدیدی که جریمه‌های سنگینی برای متخلفان در نظر گرفته است، به اجرا در می‌آید.

Hookah

به گزارش خبرگزاری فرانسه در  لبنان، کشوری که "بهشت سیگاری‌ها" شمرده می‌شد، قانونی که در سال گذشته اجرای آن شروع شد، سیگار کشیدن در فرودگاه‌ها، بیمارستان‌ها و مدارس را ممنوع کرده بود اما اکنون این ممنوعیت به سایر مکان‌های عمومی نیز گسترش پیدا می‌کند؛ بر اساس این قانون تبلیغات دخانیات نیز که مسئول گرایش جوانان به سیگار کشیدن دانسته می‌شود، ممنوع می‌شود.

سیگاری‌هایی که در فضاهای عمومی دربسته سیگار روشن کنند، با جریمه 90 دلاری مواجه می‌شوند، و صاحبان رستوران‌ها و کافه‌ها که نسبت به تخلف از این قانون در محیط کارشان چشم‌پوشی کنند از 900 تا 2700 دلار جریمه خواهند شد.

به گفته کارشناسان بهداشتی شمار سیگاری‌‌ها در لبنان یکی از بالاترین رقم‌ها در منطقه را تشکیل می‌دهد و سرطان‌هایی که به طور مستقیم به دخانیات مربوطند در این کشور به سرعت در حال افزایش هستند.

با این وجود درباره اینکه این ممنوعیت جدید در کشوری که کشیدن سیگار، سیگار برگ و قلیان بسیار گسترده و پرطرفدار است، تا چه قابلیت اجرا دارد، مورد بحث بوده است.

اجرای این قانون با ناخشنودی مراجعان به کافه‌‌های بخش مرکزی بیروت، حمرا، مواجه شده است.

سعد فلایفل، در حالیکه روی تختی یک کافه مشغول کشیدن قلیان است، می‌‌گوید: "ما مقدار زیادی مواد زائد آلودکننده و مینی‌بوس‌هایی که دی اکسید کربن را به هوا می‌فرستند، داریم. دولت بهتر است اول به این موضوعات بپردازد، و بعد سیگار کشیدن را ممنوع کند."

سعد مانند بسیار دیگر از شهروندان مقامات را به محروم کردن حق "آرامش پیدا کردن" در کشوری متهم می‌کند که سال‌هاست دچار جنگ و آشوب و مشکلات اقتصادی است.

سعد می‌گوید: "ممنوع کردن سیگار کشیدن یک ایده اروپایی است، اما کشیدن قلیان یک شیوه زندگی در کشور شرقی لبنان است و آنها می‌خواهند ما را از آن محروم کنند."

معترضان می‌‌‌گویند اجرای این قانون در طول مدت کوتاهی باعث تعطیل شدن کافه‌‌ها به خاطر نداشتن مشتری می‌شود.

بر اساس آمار سازمان جهانی بهداشت در سال 2010 حدود 46 درصد مردان لبنانی و 31 درصد زنان لبنانی به طور مرتب سیگار می‌کشند.

قیمت سیگار در لبنان اندکی بیشتر از یک دلار برای هر پاکت است و بسیاری از نوجوانان از عهده خرید آن برمی‌آیند.

اما بیشتر از این که منافع بالقوه بهداشتی این قانون مورد نظر باشد، هزینه‌های بالقوه اقتصادی آن مورد توجه قرار گرفته است.

سر و صدای صاحبان رستوران‌‌ها و کافه‌ها در آمده است و آنها به خصوص در مورد آثار این قانون بر صاحبان کافه‌های قلیان کشی هشدار می‌دهند.

یک صاحب کافه در منطقه حمرا درباره اثرات احتمالی اجرای این قانون می‌گوید: "حدود 80 درصد از مشتریان ما برای قلیان کشیدن به اینجا می‌آیند. در زمستان وقتی تخت‌ها را نمی‌شود بیرون کافه گذاشت، چه کار باید کرد؟"

این قانون جدید در دومین شهر بزرگ لبنان، طرابلس، که اخیرا صحنه جنگ موافقان و مخالفان حکومت سوریه بوده است، با مخالفت روبه رو شده است. یکی از ساکنان این شهر می‌گوید: "لبنان کشور عجیبی است. سیگار کشیدن در آن ممنوع می‌شود، اما آدم‌ربایی مجاز است."

چندین کشور دیگر خاورمیانه نیز قوانین ضددخانیات را به تصویب رسانده‌اند، ام اعمال این قوانین به خاظر گرایش شدید به سیگار کشیدن، به خصوص قلیان کشیدن، اغلب با مشکل روبه رو شده است.

کد خبر 184355
منبع: همشهری آنلاین

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز