پنجشنبه ۸ تیر ۱۳۹۱ - ۲۲:۴۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: یک واکسن ضدنیکوتین ممکن است به سیگاری‌ها امکان دهد در ترک سیگار موفق شوند.

nicotin

به گزارش لایوساینس این واکسن که بر روی موش‌ها آزمایش شده است ژنی را وارد بدن می‌کند که نیکوتین را پیش از رسیدن به مغز متوقف می‌کند، و باعث می‌شود موش‌ها با دریافت صرفا یک دوز از این واکسن برای همه عمرشان دیگر "نشئه" نیکوتین را احساس نکنند.

رونالد کریستال از کالج پزشکی ویل کورنل در نیویورک و سرپرست این پژوهش می‌گوید: "اگر به موش‌ها نیکوتین بدهید، مانند انسان‌ها دچار لرز می‌شود. میزان جنب و جوش آنها کمتر می‌شود، و فشار خون و سرعت ضربان قلب‌شان افت می‌کند. اما هنگامی که این واکسن به موش‌ها زده شده باشد؛ دادن نیکوتین هیچ اثری بر آنها ندارد؛ واکسن مانع از رسیدن نیکوتین به مغز می‌شود."

ژن‌های ضدنیکوتین

این واکسن ضد نیکوتین در واقع نوعی ژن‌درمانی است. این واکسن از یک ویروس بی‌زیان به عنوان یک وسیله ناقل برای انتقال یک ژن به درون سلول‌های کبد موش استفاده می‌کند.

این ژن یک آنتی‌بادی یا پادتن را رمزبندی می‌کند؛ پادتن پروتئینی است که بوسیله دستگاه ایمنی ساخته می‌شود عوامل مهاجم مانند باکتری‌‌ها، ویروس‌ها و سموم را نشان‌دار کرده و از بین می‌برد.

در مورد واکسن ضدنیکوتین، پادتن ایجاد شده نیکوتین را هدف قرار می‌دهد.

در این بررسی بر روی موش‌ها، ژن منتقل شده بوسیله ویروس توانست وارد سلول‌های کبدی شود و به طور فعال شروع به ساختن این پادتن کند. دانشمندان همچنین مشاهده کردند که این پادتن توانست به نیکوتین متصل شود و مانع از رسیدن آن به مغز موش شود؛ هنگامی که این پادتن به نیکوتین متصل می‌شد، موش‌ها دیگر واکنش‌های رفتاری یا فیزیولوژیکی معمول را به تزریق نیکوتین نشان نمی‌دادند.

این ترکیب نیکوتین- پادتن که به طور مداوم بوسیله سلول‌های کبدی به بیرون پمپ می‌شدند، و پس از برداشته شدن از خون سوخت و ساز از بدن دفع می‌شدند.

موش‌های واکسینه‌شده که به آنها مقدار نیکوتین معادل دو سیگار داده می‌شد، علائم معمول کاهش سرعت ضربان قلب و فشار خون در واکنش به نیکوتین را نشان نمی‌داند.

تلاش‌های قبلی برای ایجاد یک واکسن نیکوتین به این علت شکست خورده بود که دستگاه ایمنی واکنش شدیدی نسبت به نیکوتین نشان نمی‌داد- و تاثیر واکسن به این واکنش وابسته است.

عمل پادتن

پژزوهشگران این بررسی را برای 18 هفته ادامه دادند و در همه این مدت میزان‌های بالای پادتن‌ها مشاهده می‌شد. پژوهشگران با توجه به کاربردهای پیشین این ویروس ناقل ژن (که برای انتقال ژن‌های گوناگون به کار رفته است)، معتقدند اثر این واکسن باید برای مدت طولانی و احتمالا در تمام عمر باقی می‌ماند.

کریستال می‌‌گوید: "تا جایی که ما می‌دانیم استفاده از این واکسن در انسان‌ها بی‌خطر است. بر اساس نتایج به دست آمده از سایر بررسی‌ها با این رده از ویروس‌ها، انتظار ما این است که برای همیشه به کارکرد خود ادامه دهد."

این پادتن‌ها میل فرد نیکوتین را از بین نمی‌‌برند، اما ارضای فرد بوسیله سیگار را ناممکن می‌کنند.

این پژوهشگران پیش از اینکه بتوانند این واکسن را روی انسان‌ها آزمایش کنند، باید آزمایش این واکسن را بر روی حیوانات از لحاظ بی‌خطر و موثر بودن ادامه دهند.

گروه تحقیقاتی کریستال با استفاده از تکنیک مشابهی واکسنی بر ضد کوکائین ساخته‌اند که در آزمایش بر روی میمون‌ها و موش‌ها موثر بوده است.

کد خبر 175523

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز