جمعه ۲۷ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۸:۳۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: یافته‌های یک بررسی بزرگ بین‌المللی نشان می‌دهد که دو پنجم مردان در کشورهای در حال توسعه هنوز سیگار می‌کشند و زنان به طور فزاینده‌ای در سنین پایین‌تر شروع به سیگار کشیدن می‌کنند.

به گزارش رویترز این پژوهشگران که نتایج بررسی‌شان در جورنال "لنست" منتشر شده است، با اشاره به این "الگوهای هشداردهنده" مصرف دخانیات در کشورهای در حال توسعه می‌گویند علیرغم سال‌ها اجرای برنامه‌های ضددخانیات در سراسر جهان، در اغلب این کشورها میزان ترک سیگار پایین است.

تفاوت‌های گسترده‌ای در میزان سیگار کشیدن در میان رنان و مردان و کشورهای گوناگون وجود دارد، و همچنین تفاوت‌های عمده‌ای در میزان دسترسی به درمان‌های موثر ضدسیگار وجود دارد.

گری جیووینو از دانشکده بهداشت عمومی در دانشگاه بوفالو در نیویورک و سرپرست این پژوهش می‌گوید: "گرچه حدود 1.1 میلیارد نفر در جهان از سال 2008 به بعد اتخاذ وثرترین سیاست‌های کنترل دخانیات تحت پوشش قرار گرفته‌‌اند، اما 83 درصد جمعیت جهان تحت پوشش دو یا تعداد بیشتری از این سیاست‌ها قرار ندارند."

این سیاست‌های کنترلی شامل مقررارت ممنوع‌کننده سیگار کشیدن در مکان‌های عمومی، اعمال ممنوعیت درباره آگهی‌های دخانیات، و ملزم کردن شرکت‌ها به چاپ هشدارهای بهداشتی به صورت تصاویر ترساننده بر روی پاکت‌های سیگار است.

این یافته‌ها در هنگامی منتشر می‌شود که چند شرکت بزرگ تولیدکننده دخانیات در جهان در شکایت‌شان بر ضد قانونی در استرالیا که آنها را ملزم می‌کند پاکت‌های سیگارشان تولیدی‌شان فاقد نشان تجاری باشد، شکست خوردند.

قوانین استرالیا مبنی بر "بدون نشان" بودن پاکت‌های سیگار در موافقت با توصیه‌های سازمان جهانی بهداشت (WHO) است و چند کشور دیگر از جمله بریتانیا، نیوزیلند، کانادا و هند که قصد دارند اقدامات مشابهی انجام دهند، از نزدیک وضعیت در استرالیا را دنبال می‌کنند.

بر اساس گزارش سازمان جهانی بهداشت دخانیات باعث مرگ نیمی از مصرف‌کنندگانش می‌شود.

این پژوهشگران با استفاده از داده‌های به دست آمده از "بررسی‌های جهانی مصرف دخانیات بزرگسالان" (GATS) که در فاصله سال‌های 2008 تا 2010 انجام شد، به مقایسه الگوهای مصرف دخانیات و ترک سیگار در افراد 15 ساله و بزرگتر در 14 کشور با درآمد پایین و متوسط پرداختند. آنان در عین حال داده‌های مربوط به بریتانیا و آمریکا را نیز وارد این مقایسه کردند.

آنها دریافتند که میزان سیگار کشیدن به طور نامتناسبی در میان مردان بیشتر از زنان است- به طور میانگین 41 درصد در مردان نسبت به 5 درصد در زنان- و گوناگونی گسترده‌ای از لحاظ شیوع سیگار کشیدن میان این کشورها به چشم می‌‌خورد- از 22 درصد در مردان در برزیل تا 60 درصد در مردان در روسیه.

میزان سیگار کشیدن زنان از 0.5 درصد در مصر تا حدود 25 درصد در لهستان متفاوت بود. میزان سیگار کشیدن در میان زنان در بریتانیا و آمریکا نیز بالا بود، به ترتیب 21 و 16 درصد.

این بررسی نشان دتد که حدود 64 درصد مصرف‌کنندگان دخانیات از سیگارهای تولید کارخانه‌ها استفاده می‌کنند، گرچه جویدن برگ توتون و انفیه کردن آن به خصوص در هند و بنگلادش رایج است.

از لحاظ شمار مصرف‌کنندگان دخانیات، چین با 301 میلیون نفر در راس قرار می‌گیرد، و هند با حدود 275 میلیون نفر در رده دوم است. سایر کشورهایی که مورد بررسی بودند شامل بنگلادش، مکزیک، فیلیپین، تایلند، ترکیه، اوکراین، اوروگوئه و ویتنام بودند و. این پژوهشگران می‌گویند افزایش مصرف دخانیات در میان زنان جوان به خصوص مایه نگرانی است.

جفری کوپلان از دانشگاه اموری در آمریکا و جودیت مک‌کی از بنیاد جهانی ریه در هنگ کنگ در یک مقاله تفسیری درباره این بررسی خواستار سرمایه‌گذاری بیشتر در برنامه‌های کنترل دخانیات شده‌اند، و می‌گویند کمبود اعتبارات در این زمینه "غیرعادی" است.

به گفته آنان در کشورهای کم‌درآمد به ازای هر 9100 دلار مالیات دریافت‌شده از دخانیات، فقط 1 دلار صرف کنترل دخانیات می‌شود.

سازمان جهانی بهداشت می‌گوید دخانیات هم اکنون در هر سال 6 میلیون نفر- از جمله بیش از 600000 نفر غیرسیگاری که در معرض دود سیگار محیطی قرار دارند- را می‌کشد.

این سازمان پیش‌بینی می‌کند در صورت ادامه روند فعلی تا سال 2030 شمار مرگ و میر ناشی از دخانیات به 8 میلیون نفر در سال برسد.

کد خبر 181416
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز