دوشنبه ۵ تیر ۱۳۹۱ - ۱۴:۵۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: آیا می‌توان اعتیاد به یک ماده مخدر را با تزریق یک واکسن درمان کرد؟ پژوهشگران اخیرا دو واکسن ضد اعتیاد کوکائین تولید کرده‌اند که به گفته آنها می‌تواند این داروی به شدت اعتیادآور را پیش از رسیدن به مغز مهار کند.

vaccination

به گزارش لایو ساینس این واکسن‌ها توانسته‌اند در میمون‌ها و موش‌هایی که به آنها کوکائین تزریق شده است، به طور موفقیت آمیزی مانع اعتیاد شوند.

هر دوی این واکسن‌ها بوسیله گروهی از دانشمندان به سرپرستی رونالد کریستال، پژوهشگر کالج پزشکی ویل کورنل در نیویورک تولید شده‌اند. این واکسن‌ها ممکن است به اولین داروها در نسل جدید درمان‌های ضداعتیاد بدل شوند که از بدن خود افراد برای مقابله با اعتیاد استفاده می‌کنند.

کریستال می‌گوید: "اعتیاد به کوکائین یک مشکل عمده اجتماعی است. کوکائین که یک ماده اعتیادآور گران‌قیمت است باعث تغییراتی در رفتار می‌شود. جلوگیری از اعتیاد به این ماده بسیار مشکل است. اگر ما بتوانیم به طور موفقیت‌آمیزی یک واکسن ضدکوکائین تولید کنیم، به پیشرفت اجتماعی بسیار مثبتی دست می‌یابیم."

این و اکسن‌ها هنوز در مرحله آزمایشگاهی است و هنوز برای انسان‌‌ها در دسترس قرار نگرفته باشند، اما به گفته کریستال ممکن است در چند سال آینده در دسترس قرار گیرد. دانشمندان در این تحقیقات از آنتی‌بادی‌ها (پادتن‌ها) استفاده می‌کنند- پروتئین‌های دستگاه ایمنی که به مولکول‌های بالقوه خطرناک متصل می‌شوند و آنها را نشان‌دار می‌کنند تا سلول‌های سفید خون آنها را شکار کنند. آنتی‌بادی‌های ساخته شده ضد یک مولکول شبیه به کوکائین می‌تواند بدن را از این ماده پاک کند.

این واکسن‌های به اصطلاح "فعال" از پروتئین‌های ویروسی بی‌ضرر استفاده می‌کنند تا بدن را به یک مولکول شبیه کوکائین معرفی کنند. دستگاه ایمنی بدن این ترکیب ویروس- مولکول را به عنوان یک عامل تهدیدکننده شناسایی می‌کند و آنتی‌بادی‌های ضدکوکائین تولید می‌کند.

در هر دوی این واکسن‌ها که یکی در موش‌ها و یکی در میمون‌ها مورد آزمایش قرار گرفته‌اند، آنتی‌بادی‌های تولیدشده آنقدر سریع عمل می‌کنند که مانع واردشدن کوکائین به مغز شوند. خواص اعتیادآور کوکائین و اثرات روانشناختی ناشی از آن با ورودش به مغز تولید می‌شود.

کریستال می‌گوید: "اگر این واکسن در انسان‌ها هم موثر باشد، مانع از رسیدن کوکائین به مغز می‌شود و افراد چیزی را احساس نخواهند کرد."

این پژوهشگران هنوز در حال آزمایش کردن سمیت این واکسن‌ها در حیوانات هستند تا بتوانند به سوی آزمایش انسانی آنها حرکت کنند. آنها امیدوارند که کارآزمایی با این واکسن‌ فعال را در انسان‌ها در طول یک سال آینده آغاز کنند.

کد خبر 175083

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز