همشهری آنلاین: واحد مرکزی خبر به نقل از شبکه تلویزیونی الجزیره از لغو سفر رئیس‌جمهور به نیویورک خبر داد.

به گزارش واحد مرکزی خبر، شبکه‌ تلویزیونی‌ الجزیره‌ در خبری‌ فوری‌ گزارش‌ داد:‌ محمود احمدی‌نژاد رئیس‌جمهور ایران‌ سفر خود را به‌ نیویورک‌ به‌ علت‌ تاخیر در صدور روادید لغو
کرد‌.

الجزیره‌ به‌ جزئیات‌ بیشتر این‌ خبر اشاره‌ نکرد‌.

سی‌ان‌ان نیز به نقل از نماینده دائم ایران در سازمان ملل گزارش داد، احمدی‌نژاد در اعتراض به تأخیر در صدور ویزا ورود به آمریکا به نیویورک نخواهد رفت اما منوچهر متکی وزیر خارجه ایران در نیویورک حضور خواهد داشت.[جزئیات بیشتر]

در همین حال ایرنا گزارش داد، ویزای رئیس‌جمهوری ایران صادر شده اما خدمه هواپیما منتظر ویزا هستند.

به گزارش ایرنا، مقام‌های آمریکا روز جمعه اعلام کردند که روادید برای رییس جمهوری ایران و سایر دیپلماتهای ایرانی برای سفر به نیویورک صادر شده، اما خدمه هواپیما منتظر ویزا هستند.

"شان مک کورمک" سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، روز جمعه مدعی شد که برخی از فرم‌های ویزا که توسط خدمه پرواز پر شده بود، ناقص بودند و به همین دلیل آنها هنوز در حال بررسی هستند.

وی افزود: ویزا برای ‪ ۳۹‬مقام رسمی ایران شامل احمدی نژاد، دیپلمات‌ها و محافظان او ساعت ‪ ۱۰‬صبح به وقت محلی سوئیس در شهر برن در دست ایرانیان بوده‌است.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا بدون اشاره دقیق به زمان صدور ویزای خدمه هواپیمای حامل هیات ایرانی، وعده داد که "در نهایت همه اعضای هیئت برای سفر به سازمان ملل ویزا را دریافت می‌کنند."

این در حالی‌است که معاون بین الملل و حقوقی وزارت امور خارجه جمهوری اسلا‌می ایران با ابراز تأسف از همکاری نکردن و مانع تراشی دولت آمریکا برای صدور روادید آقای احمدی نژاد و هیئت همراه، گفت: با وجود طی مراحل اداری و قول‌های رسانه‌ای که مقامات آمریکایی درباره صدور روادید آقای احمدی نژاد و هیئت همراه داده بودند، تا این لحظه[بعد از طهر روز جمعه] ویزاها صادر نشده است.

هیئت ایرانی به ریاست رییس جمهوری ایران قرار بود در نشست شورای امنیت که به بررسی یک قطعنامه ضد ایرانی اختصاص دارد، شرکت و از مواضع اصولی تهران در بحث استفاده صلح آمیز از انرژی هسته‌ای دفاع کنند.

انگلیس، آمریکا و فرانسه به عنوان سه قدرت اتمی دارنده حق وتو گفته‌اند که روز شنبه این قطعنامه ضد ایرانی را به رای بگذارند.

به نظر می‌رسد واشنگتن به گونه‌ای برنامه‌ریزی کرده که ویزای تمامی اعضای هیئت اعزامی ایران زمانی صادر شود که عملا با توجه به بعد طولانی مسافت، امکان حضور در نشست شورای امنیت وجود نداشته باشد.

آمریکا طبق قوانین بین‌المللی به عنوان دولت میزبان، موظف است که به هیئت‌هایی که خواهان حضور در سازمان ملل هستند، روادید بدهد.

این نخستین باری نیست که آمریکا یا به این مسئولیت خود عمل نمی‌کند و یا اینکه تعمداً چنان در صدور ویزاها تأخیر می‌اندازد که عملاً امکان حضور هیئت‌ها در نشست‌های سازمان ملل وجود نداشته باشد.

کد خبر 18240

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز