گروه بین‌الملل: یک روز بعد از آنکه وزارت دفاع آمریکا از گسترش طرح سپر دفاع موشکی از خاورمیانه به منطقه آسیا و اقیانوسیه خبر داد، دولت چین ضمن مخالفت شدید با این طرح، آمریکا را به تلاش برای برهم زدن استراتژی دفاعی جهان متهم کرد.

نظامی

این طرح با بهانه مقابله با تهدیدهای موشکی کره‌شمالی صورت می‌گیرد اما تحلیلگران معتقدند آمریکا در واقع در پی مهار چین است. به نوشته وال استریت ژورنال، گسترش طرح سپر دفاع موشکی به آسیا بخشی از تغییر رویکرد نظامی دولت اوباما از خاورمیانه به منطقه آسیا و اقیانوسیه است.

طراحان نظامی در پنتاگون بر این باورند که در خلال یک دهه‌ای که نیروهای نظامی آمریکا در افغانستان و عراق درگیر بوده‌اند، چین از رهگذر رشد اقتصادی خیره‌کننده، بر توان نظامی خود افزوده است و اکنون سایه آن روی متحدان واشنگتن در منطقه سنگینی می‌کند، هر چند که بهانه اولیه حضور بیشتر آمریکا مقابله با توان موشکی و هسته‌ای پیونگ‌یانگ است. تحلیلگران این وضعیت را با خاورمیانه مقایسه می‌کنند که آمریکا زیر لوای مقابله با تهدید موشکی ایران، طرح سپر دفاع موشکی را با استقرار سامانه‌های راداری در ترکیه به اجرا درآورد اما به‌نظر می‌رسد روسیه هدف اصلی این طرح باشد.

به همین علت است که روسیه از همان ابتدا همراه با چین از این طرح به‌شدت انتقاد کرد. وزارت دفاع چین دیروز با انتشار بیانیه‌ای گفت، چین همواره بر این باور بوده است که مسائل مربوط به طرح سپر دفاع موشکی باید با احتیاط فراوان و با توجه به حفاظت از ثبات راهبردی جهان و ترویج اعتماد راهبردی دوجانبه میان تمام کشورها مورد بررسی قرار بگیرد.

این بیانیه با اشاره تلویحی به آمریکا افزود، باید از وضعیتی که در آن یک کشور می‌کوشد امنیت خود را بر امنیت ملی سایر کشورها اولویت دهد، پرهیز کرد. اکنون با گسترش این طرح به منطقه آسیا و اقیانوسیه، چین مسلما بیشتر حلقه مهار واشنگتن را احساس خواهد کرد. براساس طرح‌های اولیه، آمریکا یک رادار ایکس باند در یکی از جزایر جنوبی ژاپن که هنوز نام آن اعلام نشده است، مستقر خواهد کرد.

به همین منظور، مقامات واشنگتن و توکیو گفت‌وگوهایی برگزار کرده‌اند. استان آئوموری در شمال ژاپن از سال 2006میزبان یک سامانه رادار ایکس باند بوده است. این دو رادار می‌توانند علاوه بر پوشش کامل کره‌شمالی، تا اعماق خاک چین را زیرنظر بگیرند. پنتاگون قصد دارد یک سامانه راداری دیگر در یکی از کشورهای جنوب شرق آسیا نیز مستقر کند که در این میان از فیلیپین به‌عنوان میزبان احتمالی سومین سامانه نام برده می‌شود.

کمان راداری این سه ایستگاه می‌تواند حوزه تنگه تایوان را نیز زیر پوشش بگیرد و چتر حفاظتی آمریکا را بر فراز این جزیره بگستراند. مقامات آمریکایی اذعان می‌کنند به سختی بتوان ارتش آزادی‌بخش خلق چین را متقاعد کرد که پکن هدف اصلی این سامانه راداری نیست. ویکتوریا نولاند سخنگوی وزارت خارجه آمریکا با اشاره به نگرانی چین در این زمینه گفت که هدف طرح سپر دفاع موشکی مهار چین نیست. طرح سپر دفاع موشکی آمریکا در آسیا و اقیانوسه همچنین متکی به استفاده از امکانات متحدان منطقه‌ای آن به‌خصوص ژاپن، کره‌جنوبی و استرالیاست اما تنش‌های جدید بین ژاپن و کره‌جنوبی بر سر چند جزیره، استفاده مشترک این کشورها را از امکانات دفاعی یکدیگر با مشکل روبه‌رو می‌کند.

کد خبر 182235
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز