مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۳۰ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۶:۵۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: نخست وزیر هندوستان اعلام کرد که این کشور سال آتی میلادی یک مأموریت بدون سرنشین به مریخ خواهد داشت

مأموریت بدون سرنشین هندوستان به مریخ در سال 2013

به گزارش خبرگزاری مهر، مأموریت مدارگرد مریخ، نخستین مأموریت هند در سیاره مریخ است که توسط کابینه هند به تصویب رسیده است.

مانموهان سینگ نخست وزیر هندوستان طی سخنرانی به مناسبت شصت و پنجمین سالگرد استقلال هندوستان از استعمار بریتانیا اظهار داشت: "در این مأموریت، فضاپیمای ما نزدیک مریخ می‌رود و اطلاعات علمی مهمی را جمع می‌کند. سفر این فضاپیما به مریخ گام بزرگی برای ما در عرصه علم و فناوری خواهد بود."

قرار است مأموریت هند به مریخ در نوامبر سال 2013 صورت بگیرد، مأموریتی که برای این کشور 82 میلیون دلار هزینه داشته است.

اعلام مأموریت مریخ هندوستان در زمانی صورت گرفته است که از اعزام مریخ نورد ناسا به نام "کنجکاوی" دو هفته گذشته است. کنجکاوی 2.5 میلیون دلاری با وزن یک تن و اندازه یک اتومبیل کوچک روز 5 آگوست ( 15 مرداد ماه) در مریخ فرود آمد.

ناسا انتظار دارد که این مریخ نورد دست کم دو سال به بررسی محل فرود خود یعنی دهانه برخوردی گیل بپردازد تا مشخص شود که آیا این منطقه تاکنون دربرگیرنده زندگی میکروبی بوده یا خیر.

هندوستان برای توسعه برنامه فضایی خود فعالیت‌های بسیاری انجام داده و در سال 2008 یک مدارگرد بدون سرنشین را با موفقیت به ماه اعزام کرد. این فضاپیما که چاندرایان -1 نام دارد در اثبات این که یخ آبی در سطح ماه وجود دارد مفید واقع شده است.

چاندرایان در زبان سانسکریت به معنی ماه‌پیما است.

سازمان تحقیقات فضایی هندوستان به عنوان سازمان فضایی این کشور درحال توسعه برنامه‌های فضایی به ماه است که قرار است این برنامه‌ها نیز در سال 2013 اجرایی شود. این مأموریت جدید دربرگیرنده یک مدارگرد قمری شبیه چاندرایان -2 خواهد بود که دارای سیستم رباتی است که می‌تواند به آرامی روی سطح ماه فرود آید و یک ماه نورد که به بررسی سطح ماه بپردازد.

هندوستان همچنین برنامه سفرهای فضایی دارای سرنشین خود را توسعه می‌دهد و امیدوار است که نخستین پرواز دارای سرنشین خود را در سال 2015 انجام دهد.

کد خبر 181643
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز