گروه بین‌الملل: یک روز پس از اعلام مخالفت صریح مسکو با اعلام منطقه پرواز ممنوع در سوریه الاخضر الابراهیمی وزیر خارجه اسبق الجزایر که به عنوان فرستاده سازمان ملل به سوریه انتخاب‌شده تأکید کرد که هدف تلاش‌هایش نباید پیشگیری از جنگ داخلی بلکه متوقف‌سازی‌ آن در سوریه باشد.

بشار اسد

به نوشته روزنامه لبنانی الاخبار، ادواردو دیل بوی سخنگوی رسمی دبیرکل سازمان ملل تأکید کرد که الاخضر الابراهیمی برخلاف کوفی عنان نماینده بین‌المللی ویژه و نه فرستاده ویژه به سوریه است. وی به تفاوت این دو عنوان اشاره‌ای نکرد. اما الاخضر الابراهیمی در نخستین اظهارات رسانه‌ای خود در گفت‌وگو با تلویزیون فرانس‌24و خبرگزاری آسوشیتدپرس، با تأکید بر اینکه جنگ داخلی بدترین و هولناک‌ترین شکل منازعات است، تأکید کرد که از زمانی نه چندان کوتاه سوریه عرصه جنگ داخلی شده و باید این جنگ را متوقف ساخت نه اینکه از آن پیشگیری کرد و این مسئله ساده‌ای نیست.

الابراهیمی که پیش از این، تجربه میانجیگری در جنگ داخلی لبنان را در کارنامه خود دارد، با اشاره به اینکه هیچ گریزی از تغییر در سوریه نیست، تأکید کرد که این تغییر می‌باید ریشه‌ای و اساسی باشد و نه شکل گرایانه و در آن باید آرمان‌های ملت سوریه لحاظ شود. الاخضر اما به مصادیق این تغییر اشاره‌ای نکرد. وی در گفت‌وگو با شبکه خبری فرانس 24، با تأکید بر ضرورت مشارکت ایران در روند حل بحران در سوریه، تأکید کرد که ایران به‌عنوان متحد سوریه نباید از این روند کنار گذاشته شود.

اما در عرصه تحرکات دیپلماتیک، وزیر خارجه روسیه با تأکید بر ضرورت اعلام آتش بس در سوریه تحت مسئولیت طرف‌های خارجی دارای نفوذ در میان دولت و شورشیان مسلح، اعلام کرد که هیچ تلاشی بدون توقف خشونت‌ها نتیجه بخش نخواهد بود و این امر نه منوط به الاخضر الابراهیمی است و نه به ناظران بین‌المللی. وزیر کشور روسیه همچنین بر مخالفت مسکو با اعمال منطقه پرواز ممنوع در سوریه تأکید کرد. اما درحالی‌که رئیس‌جمهور سوریه روز یکشنبه در نماز عید فطر در مسجد الحمد در دمشق شرکت کرد، مقام‌های این کشور خبر جدایی معاون وی از نظام حاکم را تکذیب کردند.

به گزارش شبکه خبری المیادین، بشار اسد روز یکشنبه به همراه شماری از وزرا ازجمله وزیر اوقاف ، نخست‌وزیر و رئیس پارلمان در نماز عید فطر شرکت کرد. در همین حال، دفتر فاروق الشرع معاون رئیس‌جمهور سوریه با تکذیب خبر جدایی وی از نظام حاکم، از تعیین الابراهیمی به‌عنوان فرستاده سازمان ملل به سوریه استقبال کرد. سوریه پیش از این هم از طرح‌های فرستاده ویژه سازمان ملل برای پایان شورش‌ها استقبال و از استعفای کوفی‌عنان اظهار تأسف کرده بود.

به گزارش خبرگزاری رسمی سوریه (سانا) دفتر فاروق الشرع تأکید کرد که وی هیچگاه به موضوع خروج از میهن خویش نیندیشده و از زمان آغاز بحران با تمامی طرف‌های درگیر به‌منظور واردشدن در روند سیاسی به رایزنی می‌پردازد. این بیانیه در حالی منتشر می‌شود که پس از آن، رسانه‌های خبری غرب حتی از تعیین ولید المعلم وزیر خارجه سوریه به‌عنوان جانشین الشرع خبر دادند اما وزارت اطلاع‌رسانی سوریه این خبر را هم تکذیب کرد.

دخالت مستقیم آلمان در بحران سوریه

در رویدادی که نخستین سند از اثبات دخالت نیروهای غربی در بحران سوریه به نفع مخالفان مسلح به‌حساب می‌آید، رسانه‌های آلمانی از ارسال سلاح و اطلاعات از سوی کشورشان به مخالفان مسلح در سوریه خبر دادند.روزنامه آلمانی بیلد‌ام سونتاژ با اشاره به اینکه آلمان از طریق کشتی‌های جاسوسی و جاسوسان سرویس‌های اطلاعاتی آلمانی به مخالفان مسلح سوریه کمک رسانی می‌کند، نوشت: کشتی جاسوسی از نوع اوکر در نزدیکی سواحل سوریه به گشتزنی می‌پردازد و قادر به رصد کردن تحرکات نیروهای امنیتی سوریه است و جاسوسان آلمانی هم در یکی از پایگاه‌های ناتو در ترکیه به‌کار شنود مکالمات بی‌سیمی ارتش سوریه مشغولند.
روزنامه روسی کومرسانت هم گزارش داد که لیبی از مخالفان مسلح سوریه با سلاح‌های نظام سابق و ازجمله موشک‌های زمین به هوا و کلاشینکف حمایت می‌کند.

کد خبر 181639
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز