چهارشنبه ۲۵ مرداد ۱۳۹۱ - ۰۵:۵۶
۰ نفر

گروه شهرستان‌ها: حضور نهادهای دولتی و خیریه‌های خصوصی وکمک‌های نقدی و غیرنقدی مردمی از سراسر کشور به حادثه‌دیدگان زلزله آذربایجان‌شرقی همچنان ادامه دارد.

زلزله - آذربایجان شرقی

 علاوه بر این، مسئولان و نیروهای امدادی وضعیت مناطق زلزله‌زده را ارزیابی کرده و برنامه‌های آینده را برای بازسازی شهر و روستاهای آسیب‌دیده تشریح می‌کنند. این در حالی است که از بامداد سه‌شنبه تا ساعت 15شهرستان‌های ورزقان و اهر به‌ترتیب 17و هفت بار لرزیدند. طبق گزارش مرکز لرزه‌نگاری کشور شدت پس لرزه‌های ورزقان بین 2/5 تا 3/7 درجه در مقیاس امواج درونی زمین(ریشتر) بوده است. پس لرزه‌های شهرستان اهر نیز در محدوده 2/5 تا 3/4 گزارش شد.

ارسال 1200واحد خون

معاون توسعه و مدیریت نیروی انسانی سازمان انتقال خون کشور از ارسال هزار و 200واحد خون از استان تهران و استان‌های اطراف به مناطق زلزله زده خبر داد. مصطفی پریدار گفت: سازمان انتقال خون در پدافند غیرعامل کشور به‌عنوان زیرمجموعه نظام سلامت قرار دارد و به‌عبارت دیگر سازمان انتقال خون به‌عنوان دستگاه حیاتی در کشور شناخته شده است. وی با اشاره به حادثه اخیر زلزله در مناطق شمال غربی کشور گفت: هزار و 200واحد خون از استان تهران و استان‌های اطراف به مناطق زلزله زده ارسال شد.

تکذیب ناپدیدشدن چهار روستا

درحالی‌که در چند سایت خبری منتشر شده بود که چند روستا کلا ناپدید شده‌اند و جست‌و‌جوگران نتوانسته‌اند این روستاها را شناسایی کنند، فرماندار ورزقان این اخبار را شایعه عنوان کرد و ناپدید شدن چهار روستای منطقه ورزقان در زلزله اخیر را تکذیب کرد. محرم فروغی در گفت‌وگو با فارس بیان داشت: به هیچ عنوان روستا یا روستایی وجود ندارد که قابل شناسایی نباشد یا کلا ناپدید شده باشد. وی اضافه کرد: تمام روستاهایی که در حادثه زلزله دچار تخریب یا حادثه شده‌اند مورد شناسایی قرار گرفته‌اند و امداد‌رسانی و توزیع اقلام در آنها ادامه دارد.وی نیاز اساسی زلزله‌زدگان را پتو، چادر، آب و مواد غذایی اعلام کرد و گفت: همچنین با توجه به تأمین نیازهای اولیه زلزله‌زدگان مواد شوینده و بهداشتی یکی از اقلام مورد نیاز زلزله‌زدگان است.

تأکید بر بازگشایی صنوف در اهر

استاندار آذربایجان شرقی نیز از مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان خواست تا هرچه سریع‌تر با برگزاری جلساتی به بازگشایی مغازه‌ها، نانوایی‌ها و اصناف در شهر اهر اقدام کند. احمد علیرضابیگی به مدیر شرکت پخش فراورده‌های نفتی نیز گفت که هرچه سریع‌تر کپسول‌های گاز دو و 11کیلویی برای پخت‌وپز در بین حادثه‌دیدگان توزیع شود. استاندار آذربایجان شرقی همچنین از بنیاد مسکن خواست تا با توجه به نزدیک بودن فصل سرما، هرچه سریع‌تر نسبت به آوار برداری و نوسازی اماکن آسیب دیده با تفکیک روستاها از نظر میزان تخریب در کمترین زمان ممکن اقدام کند.

ترخیص3770نفر از بیمارستان

از مجموع چهار هزار و 500مجروح و مصدوم زلزله اخیر قفاستان آذربایجان شرقی، در حال حاضر 730نفر در بیمارستان بستری و مابقی مرخص شده‌اند. به‌عبارتی 3770نفر از بیمارستان مرخص شده‌اند. مرضیه وحید دستجردی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اعلام این خبر افزود: زلزله اخیر تا‌کنون 306 کشته بر جای گذاشته است و از بین مصدومان و مجروحان این حادثه 680 عمل جراحی شده‌اند.

استقرار گروه‌های بهداشتی دامپزشکی

رئیس سازمان دامپزشکی کشور از حضور گروه‌های بهداشتی این سازمان در مناطق زلزله زده آذربایجان شرقی خبرداد. سیدمحسن دستور گفت: با توجه به اینکه امدادرسانی به انسان‌ها در اولویت است، این گروه‌ها در حال حاضر با نیروهای هلال احمر همکاری می‌کنند. وی خاطرنشان کرد: به‌منظور جلوگیری از شیوع بیماری‌های مشترک انسان و دام به‌زودی اقدامات پیشگیرانه و عملیات واکسیناسیون دام‌های مناطق زلزله زده شروع می‌شود. وی همچنین از آمادگی این سازمان برای تعیین میزان تلفات دام در مناطق یادشده خبرداد و گفت: سموم ضد‌عفونی به‌منظور سم زدایی واحدهای دامی به‌زودی به مناطق زلزله زده ارسال می‌شود. همچنین بهراد زندیه، مدیرکل دامپزشکی استان آذربایجان‌شرقی از سمپاشی 70درصد مناطق زلزله‌زده خبر داد. وی گفت: مردم درصورت مشاهده مشکلی در زمینه دام‌ها و فراورده‌های خام دامی مراتب را به شماره تلفن 1512اطلاع دهند تا اداره کل دامپزشکی در اسرع وقت رسیدگی کند.

همه اینها در حالی است که همچنان نیروهای تازه نفس هلال‌احمر به مناطق زلزله‌زده اعزام می‌شوند. به‌طور نمونه رئیس سازمان جوانان هلال‌ احمر از اعزام جوانان در قالب کاروان‌‌های نیکوکاری جهاد رمضان به مناطق زلزله ‌زده آذربایجان ‌‌شرقی در روزهای آتی خبر داد. از آذربایجان‌غربی نیز خبر می‌رسد که یک‌تیم 35نفره از متخصصان امداد و نجات این استان به مناطق زلزله‌زده اعزام شده‌ است.

کد خبر 181211

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز