سه‌شنبه ۲۴ مرداد ۱۳۹۱ - ۰۷:۳۵
۰ نفر

گروه سیاسی: پس‌لرزه‌های زلزله شش ریشتری به بهارستان رسید و روز گذشته مجلس شاهد گزارش‌های مسئولین از فعالیت‌های چند‌روزه و انتقاد برخی نمایندگان بود.

مجلس

نماینده تبریز می‌گوید که هشت هزار چادر اسکان باید بین زلزله‌زده‌ها توزیع می‌شد اما چند سودجو آنها را به تبریز فرستاده‌اند. نماینده ورزقان از تأخیر سه‌ساعته در تشکیل ستاد مدیریت بحران به‌خاطر غیرمقیم بودن فرماندار و از بازدید صرفا هوایی رئیس جمعیت هلال احمر از منطقه گلایه دارد ؛ نماینده اردبیل به صداوسیما حمله می‌کند که چرا در شرایطی چنین «خنده بازار» پخش می‌کند و نماینده ارومیه سؤالش از دولت این است که باید چه اتفاقی بیفتد تا عزای عمومی در کل کشور اعلام شود؟

اینها تمام نقد و گلایه‌های دیروز نمایندگان استان‌های آذربایجان غربی، شرقی و اردبیل از مسئولان محلی و از ضعف مدیریت بحران بود؛ گلایه‌هایی که حرف دل مردم زلزله‌زده ورزقان، هریس و اهر است و یک سر آن را باید در حرف‌های نماینده اهر جست وجو کرد که شش ساعت پس از وقوع زلزله گفته بود منتظر دستور رئیس‌جمهور به استاندار آذربایجان شرقی هستیم تا مشکلات زلزله‌زدگان حل شود؛ نقدهایی که دیروز صدای علی لاریجانی رئیس مجلس که خود سابقه مدیریت 10 ساله صدا و سیما را هم دارد، درآورد تا از تریبون مجلس بگوید مسئولان صدا وسیما ‌دقت بیشتری در پخش برنامه‌ها کنند و شرایط آزردگی مردم را فراهم نکنند.او از مسئولان سازمان صدا وسیما خواست تا به خوبی وارد صحنه شوند تا مردم آذربایجان شرقی حس کنند همدردی ملی برای این زلزله به‌وجود آمده و همه نگران آنها هستیم.

توضیحات مسئولان

رئیس جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی علاوه بر توزیع هشت هزار چادر همچنین از توزیع 20 هزار بسته غذایی، 11 هزار و 500 پتو و 33 هزار کنسرو بین افراد آسیب دیده و زلزله‌زده و سه‌هزار تخته موکت هم خبر داد و گفت که سرما در راه آذربایجان است و باید فکری کرد.

ابوالحسن فقیه از اعزام یک‌هزار و 80 نفر در قالب 92 تیم به آذربایجان و استقرار 97 دستگاه آمبولانس و 53 دستگاه خودروی عملیاتی و شش فروند بالگرد در منطقه زلزله‌زده خبر داد. در جلسه دیروز مرضیه وحید دستجردی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز توضیحاتی درباره نحوه کمک‌رسانی به مصدومان ارائه داد.

وی گفت: همه دانشگاه‌های علوم پزشکی از جمله تبریز، اردبیل و ارومیه آماده‌باش بودند و در ساعت 16:58 توسط مرکز مدیریت بحران اعلام فراخوان شد و چهار اکیپ ارزیابی به سرعت به منطقه اعزام شدند. همچنین این موضوع از طریق سامانه پیامکی به اعضای ستادی و اجرایی مرکز فوریت‌های پزشکی اعلام شد. تکنسین‌های شاغل جهت اعزام فراخوان شدند و 340تکنسین اورژانس در آمبولانس‌ها به منطقه اعزام شدند. همچنین دبیرخانه حوادث غیرمترقبه در دانشگاه تشکیل شد.

اگر مردم نبودند

نماینده تبریز در مجلس شورای اسلامی البته از اقدامات دولت در مناطق زلزله‌زده تشکر کرد اما گفت که صدا و سیما به جای انعکاس اخبار زلزله خنده‌بازار پخش می‌کند.او با بیان اینکه در این زلزله 200 روستا تخریب شده است، افزود: این سؤال مطرح می‌شود که چرا باید با وقوع یک زلزله چنین آسیبی به روستاهای این استان وارد شود ؟

این سخن پزشکیان در مجلس یادآور نقد اخیر بهرام عکاشه پدر علم زلزله شناسی ایران است که گفته بود زلزله شش ریشتری در نهایت باید 10 نفر زخمی بدهد و در هیچ جای دنیا چنین زلزله‌ای کشته نمی‌دهد.پزشکیان پاسخ سؤالی که خود مطرح کرده است را در ضعف ساختار مدیریتی جست‌وجو ‌ و ابراز تأسف کرد که مدیریت بحران در منطقه به خوبی لحاظ نشده است.‌ مسعود پزشکیان باز از ضعف‌های مدیریتی در نطقش نالید و گفت که تا آنجا‌ که من در جریانم هشت‌هزار چادر را برای اسکان خانواده‌های آسیب دیده در اختیار قرار دادند، اما عده‌ای سود جو تعدادی از این چادرها رابه تبریز بازگرداندند و چادر در مناطق زلزله‌زده کم آمده است.

خسارت 500 میلیاردی

نماینده منتقد دیگر در صحن علنی دیروز ا‌لله وردی دهقانی نماینده ورزقان بود که ضمن اشاره به تلفات جانی این زلزله - 300 کشته - از خسارت 500 میلیارد زلزله آذربایجان خبر داد.او گفت: عدم شکل‌گیری ستاد مدیریت‌ بحران در ورزقان باعث به‌وجود آمدن خسارت‌هایی در این شهر شده و غیر‌مقیم بودن فرماندار و خیلی از مسئولان باعث تأخیر حدود سه ساعته حضور این مسئولان در محل حادثه و عدم‌شکل‌گیری ستاد مدیریت‌ بحران شد.

بازدیدی که فقیه در گزارشش به آن اشاره کرده و گفته بود که وزیر بهداشت، وزیر کشور و رئیس سازمان هلال احمر از مناطق زلزله‌زده بازدید کرده‌اند، با طعنه و سرزنش دهقان همراه شد و گفت: روز گذشته مطلع شدم که آقای فقیه به همراه دو وزیر در آسمان ورزقان چرخ زدند اما ما نتوانستیم آنها را زیارت کنیم. ‌

کد خبر 181039

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز