گروه شهری: درست چهار روز پس از وقوع زلزله اسف‌بار آذربایجان شرقی، دیروز اعضای شورای اسلامی شهر تهران ضمن طرح پیشنهاد اختصاص 10روز از حقوق خود برای کمک به زلزله‌زدگان‌، با توجه به وسعت بافت‌های فرسوده شهر تهران نگرانی خود را بابت وقوع حادثه مشابهی در تهران ابراز داشتند.

شورای شهر

به گزارش همشهری، حسن بیادی که در غیاب مهدی چمران ریاست چهارصدو هشتادو پنجمین جلسه علنی شورای شهر را عهده‌دار شده بود از اقدام خودجوش جمعی از نیروهای شهرداری تهران در کمک به زلزله‌زدگان آذربایجانی تقدیر کرد و گفت: اینکه به‌طور خودجوش 100نفر از کارکنان شرکت بهره‌برداری مترو مرخصی گرفته و عزم خود را برای رساندن کمک‌های مردمی به زلزله‌زدگان آذربایجان شرقی جزم کردند جای قدردانی دارد.

به گفته بیادی، گزارش‌های رسیده حاکی از آن است که این منطقه توجه خاص مسئولان کشوری و لشکری به‌ویژه در حوزه بهداشت را می‌طلبد و همه باید تلاش کنیم تا مدیریت یکپارچه در ساماندهی این واقعه رخ دهد. ازنظر بیادی حوادثی از این دست زنگ خطری برای تهران است که به‌دلیل وسعت زیاد بافت‌های فرسوده حتی درصورت زلزله با قدرت کمتر، خدای ناکرده دچار فاجعه خواهد شد.

خسرو دانشجو، سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران نیز ضمن تسلیت به بازماندگان زلزله اخیر گفت: بررسی اجمالی این حادثه نشان می‌دهد که انجام برخی اقدامات فنی و مهندسی می‌تواند در کاهش تلفات و خسارات نقش داشته باشد. به‌عنوان مثال اگر بادقت به عکس‌هایی که از این مناطق تهیه شده نگاه کنید متوجه می‌شوید که ساختمان‌هایی که اسکلت فلزی و بتنی داشتند سر پا ماندند و تلفات و خساراتشان حداقل بود اما بقیه ساختمان‌ها که فاقد اسکلت و شناسنامه فنی بودند نتوانستند مقاومت کنند و این هشداری است برای تهران که مشابه این ساختمان‌ها‌ی ناپایدار به وفور درآن یافت می‌شود.

وی همچنین ادامه داد: اصلی‌ترین مناطق تجاری کشور یعنی بازارتهران و مناطقی نظیر 12، 11، 10و 17در برابر زلزله آسیب‌پذیر است ضمن اینکه به لحاظ دسترسی به عمق بافت فرسوده دچار مشکل هستیم، بنابراین همه مسئولیت اعم از وزارت کشور، وزارت مسکن و شهرسازی، شهرداری تهران و مجموعه نظام پولی و بانکی کشور و حتی بخش خصوصی می‌بایست تمام قد در جهت نوسازی بافت‌های فرسوده تلاش کنند.

بنا براین گزارش پروین احمدی‌نژاد، عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر نیز در اظهارات مشابهی گفت: خدا را شکر می‌کنم که عزم مسئولین و همت مردم در لحظات اولیه به اسکان موقت و التیام بخشی از درد و رنج حادثه‌دیدگان منجر شد. این عضو کمیسیون برنامه و بودجه نیز خواستار توجه جدی به نوسازی بافت‌های فرسوده شهر تهران شد که درصورت وقوع زلزله احتمالی به‌دلیل پیچیدگی‌های کوچه‌ها و معابر کار امداد‌رسانی را با مشکل مواجه می‌کند.

به گزارش همشهری، معصومه ابتکار‌، رئیس کمیته محیط‌زیست شورای شهر نیز پیشنهادی را مطرح کرد که براساس آن اعضای شورای شهر، شهردار و معاونان شهرداری 10روز از حقوق خود را برای کمک به زلزله‌زدگان آذربایجان اختصاص دهند. وی با اشاره به اینکه حرکت عظیمی از طرف مردم برای همیاری و کمک به هموطنان زلزله‌زده رخ داده و شورای شهر هم در یک حرکت نمادین دراین خیزش ملی همراهی کند، گفت:‌کار امداد‌رسانی مردمی به زلزله‌زدگان خیلی مؤثر‌تر وموفق‌تر بوده است.

همچنین احمد مسجد جامعی دیگر عضو شورای شهر با تأکید بر اینکه باید تلاش کنیم که در چنین حوادثی حتی یک نفر هم جان خود را از دست ندهد، گفت: متأسفانه از آنجایی که آمار مرگ‌ومیر بالا رفته دیگر برایمان عادی شده درحالی‌که به لحاظ آیینی، فرهنگی و اخلاقی باید به‌دنبال راه‌هایی باشیم که حتی یک نفر کمتر جان خود را از دست دهد. مسجد جامعی با اشاره به اینکه 20روستا بر اثر زلزله اخیر به‌طور کامل ویران شده گفت: این جای سؤال جدی دارد که چرا 20روستا به‌طور کل ویران شد و در عکس‌ها تصاویر بچه‌هایی به چشم می‌خورد که اغلب به‌دلیل کمک به اقتصاد خانوار درکارگاه‌های قالی بافی مشغول کار بودند که اتحادیه به لحاظ قانونی باید پاسخگوی بحث بیمه کودکان کار باشد.

این عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی همچنین بر لزوم رسیدگی به آسیب‌های روحی و روانی به زلزله‌زدگان تأکید کرد و گفت:‌ همانند اقدام خودجوشی که از سوی نیروهای شرکت مترو انجام شد ما تجربیات زیادی در حوزه مدیریت شهری برای اسکان و دفن اجساد داریم ضمن اینکه می‌توان از ظرفیت‌های قهرمانان جامعه ورزشی نیز به‌عنوان یک سرمایه اجتماعی دراینگونه فرصت‌ها استفاده کرد.
مسجد جامعی همچنین از نقش مطبوعات در پوشش اخبار زلزله اخیر متفاوت از رسانه ملی قدر‌دانی وتأکید کرد: به‌هرحال خبر مخفی نمی‌ماند اما رسانه‌ای که خبر را مخفی می‌کند از بین می‌رود و دراین میان مطبوعات به نحو مطلوبی به وظایف خود، یعنی پوشش اخبار زلزله اخیر عمل کردند.

افتخارات المپیک از آن ملت ایران

دیروز علیرضا دبیر، عضو هیأت رئیسه شورای اسلامی شهر تهران در سخنان پیش از دستور جلسه به افتخارآفرینی کاروان ورزشی کشور در المپیک لندن اشاره کرد وگفت: اتفاقی که شاهد آن هستیم این است که برخی‌ها به‌دنبال مصادره‌کردن پیروزی‌های ورزشکاران به نفع خودشان هستند. وی در این‌باره به اختلافات پیش‌آمده بین کمیته المپیک و وزارت ورزش اشاره کرد و گفت: اگر سه طلای کشتی فرنگی را درنظر نگیرید ببینید چه اتفاقی در رتبه ایران می‌افتد، بنابراین این افتخار کار یک روز و دو روز نیست بلکه حداقل 10تا 12سال برای این پیروزی‌ها زحمت کشیده شده است.

کد خبر 181165
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز