اعضای شورای اسلامی شهر تهران در چهارصد و هشتادویکمین جلسه شورا با تأکید بر اینکه دفاع کارشناسی بر جدایی ری وجود ندارد خواستار بررسی کارشناسانه این تصمیم سرنوشت‌ساز شدند.

شورای شهر

مهدی چمران در ابتدای جلسه با اشاره به برگزاری جلسه مشترکی که هفته گذشته درخصوص تصمیم‌گیری بر جدایی ری از تهران در مجلس شورای اسلامی با حضور نمایندگان تهران در مجلس، مسئولان دولتی و دو نفر از اعضای شورای شهر برگزار شد تأکید کرد: شورای شهر تهران در مخالفت با بحث جدایی ری از تهران به‌دنبال منافع شهر تهران نیست بلکه منافع مردم ری در عدم ‌این جدایی است.

به گزارش روابط عمومی شورای شهر تهران، وی افزود: با این جداسازی آسیبی به تهران نمی‌رسد و شاید از نظر مالی به نفع تهران باشد.رئیس شورای اسلامی شهرتهران در ادامه جلسه با اشاره به دلایل مطرح‌شده از سوی مسئولان دولتی مبنی بر اجرای تصمیم جداسازی ری از تهران گفت:

موضوعی که مسئولان دولتی به آن اشاره دارند مربوط به مصوبه‌ای است درخصوص جداسازی ری از تهران که در سال 64 به تصویب هیأت دولت وقت رسیده است و سال 65 هم جهت اجرا ابلاغ شده ولی هیچ‌گاه این موضوع به مرحله اجرا نرسیده است.

وی افزود: این موضوع درمجلس هشتم با طرح شکایتی به کمیسیون اصل 90مبنی بر چگونگی عدم‌اجرای این مصوبه مورد بازبینی قرار می‌گیرد. در جلسه روز چهارشنبه هفته گذشته نیز این ادله مطرح شد که ما مصوبه کمیسیون اصل 90مجلس شورای اسلامی را اجرا می‌کنیم.

چمران در ادامه خاطرنشان کرد: در شهر تهران مدیریت‌های جداگانه‌ای وجود دارد که تنها مدیریت مربوط به شهرداری است که به‌صورت یکپارچه اداره می‌شود و نباید این مدیریت پاره پاره شود.وی درخصوص اینکه چنانچه ری از تهران جدا شود هویت تاریخی‌اش را باز خواهد یافت، گفت: تنها با جداسازی هویت شهرها باز‌نمی‌گردد.

به گفته چمران در حال حاضر شهرها و روستاهای تاریخی داریم، که با وجود مستقل بودنشان هنوز بنا به دلایلی نتوانسته‌اند یا عملی نبوده است که هویت گذشته خود را بازیابند، درحالی‌که ری به‌عنوان قبله شهر تهران می‌تواند به خوبی از توانمندی‌ها و جایگاه کلانشهری شهر تهران در حفظ هویت تاریخی خود توفیق یابد. چمران در ادامه خاطرنشان کرد:

شورای شهر تهران و مدیریت شهری همچنان دعوت خود را مبنی بر حضور استاندار تهران در جلسه روز سه‌شنبه جهت رسیدن به نقطه مشترک درخصوص سرنوشت ری تکرار می‌‌کند که وفق قانون مسئولین وظیفه دارند در جلسه شورا حضور یابند.علیرضا دبیر عضو هیأت رئیسه شورای شهر تهران نیز به تشریح نشست مشترک مجلس شورای اسلامی، دولت و شورای شهر تهران درخصوص سرنوشت ری پرداخت و افزود:

در این جلسه بیش از 25نفر از نمایندگان شهر تهران در مجلس شورای اسلامی، مسئولان وزارت کشور و استانداری حضور داشتند و مقرر شد کمیته‌ای متشکل از نمایندگان مجلس شورای اسلامی، هیأت دولت و شورای اسلامی شهر تهران طی یک‌ماه آینده دلایل کارشناسی اجرا شدن و یا عدم‌اجرای این تصمیم را ارائه دهند.

انتقاد از مدیریت چندپاره

دانشجو سخنگوی شورای شهر با تأکید براینکه مدیریت یکپارچه شهری کلید بسیاری از گرفتاری‌های شهر تهران است گفت: در تصمیم‌گیری بر جدایی ری از تهران، دفاع کارشناسانه‌ای وجود ندارد درصورتی که بسیاری از اساتید و متخصصان شهرسازی و مسائل فرهنگی و اجتماعی در خصوص جدا‌نشدن ری از تهران مباحث قابل دفاعی دارند. وی افزود: در دنیای امروز مدیریت‌های پاره پاره جوابگوی اداره شهرهایی مانند تهران نیست. اساسا حوزه مدیریت شهری به سمت یکپارچه‌سازی‌ پیش می‌رود چرا که هر چه مدیریت یکپارچه‌تر باشد کارایی بهتری وجود خواهد داشت.

دانشجو تأکید کرد: در دنیا هیچ شهری مثل تهران وجود ندارد که به‌صورت پاره پاره و غیره مدیریتی اداره شود. سخنگوی شورای اسلامی شهرتهران خاطرنشان کرد: چنین جداسازی‌هایی دفعه اول نیست که اتفاق می‌افتد. آیا بهتر نیست قبل از اجرای چنین تصمیم‌هایی اتفاقات مشابه در کشور و حتی اطراف تهران و دنیا را رصد کنیم؟

دانشجو بااشاره به عدم‌واگذاری برخی امور اجرایی در شهر به مدیریت شهری که طبق قانون باید اجرا می‌شد، گفت: متأسفانه چون نتوانسته‌ایم نسخه‌ای را که برای اجرایی شدن مدیریت یکپارچه شهری نوشته شده بود عملیاتی کنیم، هر‌از‌گاهی خودمان را به کوچه‌پسکوچه‌های بن‌بستی می‌زنیم که راه به جایی ندارد و مجددا برمی‌گردیم به نقطه‌ای که باید مدیریت یکپارچه شهری ایجاد شود.

رسول خادم رئیس کمیسیون اقتصادی و برنامه و بودجه شورای شهر درخصوص سرنوشت ری گفت: مگر مدیریت یکپارچه داریم که صحبت از آن می‌شود؟ مگر نهادهای اجرایی مسئول در شهر به مدیریت شهری واگذار شده‌اند؟ درحال حاضر این شهرداری است که با نهادهای اجرایی دیگر ارتباط ایجاد می‌کند درصورتی که به لحاظ ساختاری ارتباط کاری وجود ندارد. وی افزود: در مورد سرنوشت ری باید تمام جوانب این تصمیم جدایی بررسی شود، تنها نباید نگاه سیاسی و شهرسازی و. . . مطرح باشد.

ابتکار نیز تأکید کرد: درخصوص این جدایی باید افکار‌سنجی و نظر‌سنجی از مردم صورت گیرد. وی افزود: بحث جدایی برخی از نقاط دیگر شهر تهران بارها در دولت هفتم و هشتم مطرح شد ولی بنابر دلایل مستند کارشناسی و پژوهشی این موضوع دراین دولت‌ها رأی نیاورده است.

عضو شورای شهرتهران تأکیدکرد: اگر دلیل اصلی مسئولان دولتی استناد به مصوبه 26سال پیش است، هیأت دولت بعداز آن مصوبات دیگری مبنی بر لغو این مصوبه داشته است که ازجمله می‌توان به مصوبه مجموعه شهری اشاره کرد.بهتر است مباحث و پژوهش‌های کارشناسانه‌ای که صورت گرفته و اسناد آنها که وجود دارد بازبینی شود.

همچنین درادامه جلسه موضوع تخریب برخی از باغات و فضاهای سبز در شهر تهران که بیش از سه جلسه شورا را به‌خودش اختصاص داده است با حضور شهردار تهران مطرح شد. مهدی چمران در جریان بررسی این موضوعات تأکید کرد که بحث حفظ باغات و ایجاد فضای سبز دو موضوع جداگانه است که شورای شهر به هر دو موضوع تأکید دارد. وی افزود: برای حفظ باغات باید طرحی ارائه شود، چرا که باغات قدیمی دارای درختان تنومند و با‌ارزشی هستند که نباید به‌راحتی ‌اجازه دهیم آنها قطع و یا از بین بروند.

کد خبر 180047
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شورای شهر

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز