چهارشنبه ۲۵ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۸:۱۵
۰ نفر

گروه بین‌الملل: نشست فوق‌العاده سران کشورهای اسلامی روز گذشته درحالی در شهر مکه کار خود را آغاز کرد که عربستان و کشورهای اقماری‌اش در این سازمان تلاش می‌کنند لغو عضویت سوریه را به مسئله محوری این نشست تبدیل کنند.

روز دوشنبه در نشست وزرای خارجه این سازمان، مسائل مهمی چون فلسطین، بحران بحرین، کشتار مسلمانان در میانمار و تخریب مساجد در مالی به حاشیه رانده شد و موضوع لغو عضویت سوریه در سازمان همکاری اسلامی در دستور کار قرار گرفت. این در حالی است که هم تشکیلات خودگردان فلسطین به رهبری محمود عباس و هم جنبش حماس از سازمان همکاری اسلامی درخواست کرده‌اند، فلسطین را به‌طور جدی در دستور کار خود قرار دهد.

دولت منتخب فلسطین در نوار غزه از کنفرانس فوق العاده سران کشورهای اسلامی که دیروز در شهر مکه آغاز به‌کار کرد، خواست تا تصمیماتی متناسب با‌ شأن و جایگاه شهر قدس اشغالی و مسجدالاقصی اتخاذ نمایند.به گزارش مرکز اطلاع‌رسانی فلسطین یوسف رزقه مشاور سیاسی اسماعیل هنیه نخست‌وزیر دولت منتخب فلسطین در نوار غزه با تأکید بر اینکه آزاد‌سازی‌ شهر قدس اشغالی مسئولیتی همگانی به‌عهده مسلمانان و نه‌تنها ملت فلسطین است، ابراز امیدواری کرد که نشست سران در مکه اقداماتی عملی در این‌باره اتخاذ نماید، زیرا صدور بیانیه و اظهارنظر تأثیری در توقف فعالیت‌های رژیم صهیونیستی برای یهودی‌سازی‌ این شهر اسلامی نخواهد داشت.

بی توجهی به مسئله راهبردی جهان عرب و اسلام یعنی فلسطین در حالی صورت می‌گیرد که عربستان این نشست را در سطح سران و تحت عنوان همبستگی برگزار کرده و توجیه آن را چنددستگی و تفرقه میان کشورهای اسلامی اعلام کرده است. این نشست همچنین درحالی برگزار می‌شود که رژیم صهیونیستی طی هفته‌های گذشته تصمیم به تبدیل بخشی از مکان‌های مقدس مسلمانان به پارکی برای یهودیان، تصمیم به تخریب بخشی از منطقه پیرامونی مسجدالاقصی به‌منظور ساختن معبد سلیمان، گسترش شهرک‌های یهودی‌نشین و منع رفت‌وآمد مسلمانان به مسجد‌الاقصی جز در ایامی خاص گرفته‌است، اما این تصمیمات با سکوت خبری رسانه‌های عربی و جهان اسلام و بی‌اعتنایی کشورهای عربی و اسلامی ازجمله عربستان سعودی به‌عنوان یکی از کشورهای راهبردی جهان عرب مواجه شد.

تنها در زمان آغاز به‌کار این نشست، اکمل‌الدین احسان اوغلو دبیرکل سازمان همکاری اسلامی با ابراز نگرانی درباره هویت اسلامی شهر قدس و مسجد‌الاقصی، خواستار اتخاذ اقداماتی فوق‌العاده درقبال اقدامات رژیم صهیونیستی شد. اما بحران دیگر کشورهای اسلامی که در رسانه‌ها و کشورهای عربی و اسلامی انعکاسی نیافته، درگیری‌های جاری در بحرین و رویارویی میان گروه‌های مخالف و نظام حاکم در این کشور است. در همین چارچوب، بزرگ‌ترین گروه مخالف بحرینی با اشاره به بحران جاری در این کشور، شرکت‌کنندگان در این کنفرانس را به توجه ویژه به بحران یادشده فراخواند.

به گزارش سایت وابسته به جمعیت ملی وفاق اسلامی بحرین، این گروه سیاسی با انتشار بیانیه‌ای، از سران کشورهای اسلامی خواست تا با ارائه راهکاری سیاسی مبتنی بر عدالت، به مردم بحرین کمک کرده و در چارچوب پایان دادن به بحران سیاسی و تبعات حقوقی، اقتصادی و اجتماعی آن گام بردارند.

این درحالی است که هادی الموسوی عضو جمعیت الوفاق با اشاره به‌وجود 1400زندانی سیاسی در مدت یک سال و نیم در بحرین، این میزان را بالاترین رقم زندانی سیاسی در دنیا با توجه به جمیعت کمتر از یک میلیون نفری بحرین دانست. اما در نخستین روز نشست وزرای خارجه کشورهای اسلامی در مکه مکرمه، وزرای خارجه به سران کشورهای اسلامی تعلیق عضویت سوریه را در این نهاد اسلامی پیشنهاد کردند. به گزارش خبرگزاری رویترز، وزرای خارجه عضو سازمان همکاری اسلامی با وجود اعتراض ایران به این پیشنهاد، مقرر کردند که در اعتراض به آنچه شیوه برخورد دولت سوریه با بحران جاری در این کشور توصیف کردند، عضویت این کشور را در این نهاد به حالت تعلیق درآورند.

کد خبر 181154
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز