سه‌شنبه ۲۴ مرداد ۱۳۹۱ - ۰۵:۳۱
۰ نفر

گروه شهرستان‌ها: به‌دنبال وقوع زلزله مرگبار در استان آذربایجان شرقی، مردم و نهادهای مختلف کشور از مجلس و دولت گرفته تا سایر نهادهای رسمی و غیررسمی، تلاش خود را برای بازسازی و جبران خسارت‌های وارده آغاز کردند.

زلزله - آذربایجان شرقی


40میلیون کمک بلاعوض و 120میلیون ریال وام

فرماندار شهرستان اهر از کمک بلاعوض دولت به میزان 40میلیون ریال به هر خانوار زلزله‌زده در این شهرستان خبر داد. رضا صدیقی در گفت‌وگو با مهر اظهار داشت: در جلسه با وزیر کشور تصمیم گرفته شد که 120میلیون ریال وام کم‌بهره به هر خانوار زلزله‌زده پرداخت شود. وی اضافه کرد: علاوه بر این، 40میلیون ریال هم به‌عنوان کمک بلاعوض به هر خانوار زلزله‌زده پرداخت خواهد شد که در آینده درخواست پرداخت کمک‌های بلاعوض را خواهیم کرد. صدیقی با اشاره به تشکیل اکیپ‌هایی برای تخمین خسارات وارده به روستاهای شهرستان اهر تصریح کرد: اکیپ‌هایی متشکل از بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، راه و شهرسازی و ستاد مدیریت بحران برای تخمین خسارات وارد‌ شده تشکیل شده که بعد از تخمین خسارت برای بازسازی مناطق روستایی اقدامات اولیه انجام خواهد شد.

ساخت 20هزار واحد مسکونی ایمن

استاندار آذربایجان‌شرقی گفت: براساس مصوبه هیأت دولت 20هزار واحد مسکونی ایمن در مناطق زلزله‌زده آذربایجان‌شرقی احداث می‌شود. احمد علیرضابیگی در حاشیه بازدید از مناطق زلزله‌زده روستاهای هریس گفت: این مصوبه در جلسه روز یکشنبه هیأت دولت به تصویب رسیده که می‌تواند از نظر روحی تسکینی بر دردهای مردم آسیب دیده باشد.

توزیع 21هزار تخته چادر و پتو

پویا حاجیان، مدیرکل روابط عمومی جمعیت هلال‌احمر در گفت‌وگو با ایسنا از اسکان موقت زلزله‌زدگان خبر داد وگفت: 9674 تخته چادر و 11هزار و 942تخته پتو میان زلزله‌زدگان توزیع شد. وی با بیان اینکه 3042تخته موکت و 1444شعله چراغ والور میان زلزله‌زدگان توزیع شده است، گفت: 1080امدادگر در قالب 92تیم، وظیفه امدادرسانی به زلزله‌زدگان را بر عهده دارند.حاجیان در پاسخ به برخی انتقادات مبنی بر امدادرسانی و توزیع غذای نامناسب بین زلزله‌زدگان گفت: ظهر روز گذشته مرحله اول عملیات جست‌وجو و نجات به پایان رسید و همزمان با آن بحث اسکان اضطراری و تعیین اقلام زیستی و غذایی زلزله‌زدگان در دستور کار قرار گرفت.‌

ارسال 19کامیون از اردبیل

مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان اردبیل از ارسال هشت کامیون دیگر شامل اقلام غذایی، درمانی و امدادی برای حادثه‌دیدگان زلزله آذربایجان شرقی خبر داد. بهرام غیبی تصریح کرد: با این محموله تعداد کامیون‌های ارسالی شامل اقلام غذایی و امدادی از این استان به مناطق زلزله‌دیده استان آذربایجان شرقی به 19دستگاه افزایش یافت. وی مهم‌ترین اقلام ارسالی را چادر، پتو، لحاف، موکت، بسته‌های مواد غذایی، آب معدنی، ظروف و مواد غذایی ضروری عنوان کرد و ادامه داد: در حال حاضر نیاز به چادر و پتو و موکت بیشتر احساس می‌شود و آخرین کامیون‌های ارسالی شامل همین اقلام است.

مردم عجله نکنند، خون کافی داریم

به‌دنبال اعلام مسئولان سازمان انتقال خون ایران مبنی بر نیاز مبرم به گروه‌های خونی در مناطق زلزله‌زده و در پی آن استقبال گسترده هموطنان و ایجاد صف‌های طویل در ایستگاه‌های خون‌گیری این سازمان، رئیس سازمان انتقال خون آذربایجان شرقی گفت: به اندازه کافی خون تازه و ذخیره شده برای کمک به مجروحان زلزله‌زده داریم و درصورت نیاز بیشتر به مردم شریف اطلاع خواهیم داد. محمدرضا خلیلی در گفت‌وگو با مهر اظهار داشت: در حال حاضر به حد کافی خون برای کمک به مصدومان حادثه زلزله داریم، مردم عجله نکنند. خلیلی گفت: مردم سعی کنند از ابتدای هفته بعد به پایگاه‌های انتقال خون مراجعه کنند چون بیشترین نیاز ما نیاز به خون تازه است که به حد کافی در مخزن خون موجود است و اگر کمبودی در این خصوص احساس شود، اطلاع‌رسانی خواهد شد .

اعزام بالگرد اورژانس از مازندران

رئیس اورژانس 115مازندران از اعزام یک فروند بالگرد به همراه چهار پرستار و داروهای مورد نیاز برای زلزله‌زدگان آذربایجان شرقی خبر داد. فرهاد مصدری اظهار داشت: اورژانس 115مازندران درصورت نیاز، آمادگی کامل را برای کمک‌رسانی‌ دارد.

اسکان اضطراری 50هزار نفر

رئیس سازمان امداد و نجات هلال احمر با اشاره به امدادرسانی به 155هزار حادثه دیده در زلزله آذربایجان شرقی از اسکان 50هزار زلزله‌زده و همچنین درمان یک هزار و 80نفر خبر داد. محمود مظفر در گفت‌وگو با فارس، با اشاره به خدمات امداد و نجات ارائه شده توسط امدادگران جمعیت هلال احمر در زلزله آذربایجان‌شرقی اظهار داشت: در مجموع 155هزار نفر دچار حادثه شدند که در اهر 67هزار نفر، ورزقان 42هزار نفر، هریس 40هزار نفر و تبریز شش هزار نفر را در بر می‌گیرد. وی با اشاره به مجموع 34هزار و 200خانوار ازجمله 14هزار و 200خانوار در اهر، 9هزار و 500خانوار در ورزقان، 9هزار و 300خانوار در هریس و هزارو200 خانوار در تبریز که دچار حادثه شده‌اند، افزود: در مجموع برای 50هزار و 415نفر خدمات اسکان اضطراری فراهم شده است. مظفر ادامه داد: در این زمینه دو هزار و 606 نفر نیز در پی این زلزله نجات یافتند که یک هزار و 226نفر جزو نجات یافتگانی بودند که دچار مصدومیت نشدند. رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر خاطرنشان کرد: در مجموع یک هزار و 380نفر دچار مصدومیت شدند که 680نفر به‌صورت سرپایی درمان ‌‌شدند و 700نفر نیز به مراکز درمانی انتقال یافتند.

فعال بودن تیم‌های بیماریاب

رئیس اداره بیماری‌های منتقله از آب و غذا و عفونت‌های بیمارستانی وزارت بهداشت با اعلام فعال شدن تیم‌های بیماریاب در مناطق زلزله‌زده، تأکید کرد که تاکنون گزارشی از شیوع بیماری‌ در این مناطق نداشته‌ایم. دکتر حسین معصومی اصل گفت: تاکنون گزارشی از بروز بیماری در مناطق زلزله‌زده دریافت نکرده‌ایم. وی تأکید کرد: تیم‌های بهداشتی وزارت بهداشت در مناطق زلزله‌زده مستقرند و بر فعالیت‌ها نظارت دارند. رئیس اداره بیماری‌های منتقله از آب و غذا و عفونت‌های بیمارستانی وزارت بهداشت تأکید کرد: تیم‌های بیماریاب در مناطق زلزله‌زده فعال هستند و درصورت مشاهده مواردی از بیماری، سریعا مراتب را گزارش می‌کنند و به‌دنبال آن اقدامات لازم بلافاصله انجام خواهد شد.

دایر شدن گاز شهرها و 60روستا

گاز 63شهر و روستای مناطق زلزله‌زده آذربایجان شرقی دایر شد. ولی‌الله دینی، مدیرعامل شرکت گاز استان با بیان این مطلب افزود: هم‌اکنون (تا لحظه تنظیم این خبر) گاز سه شهر زلزله زده اهر، ورزقان و هریس و 60روستا از 74روستای توابع شهر اهر و همچنین چندین روستای ورزقان و هریس دایر شده که این روند همزمان با امدادرسانی و انجام عملیات آواربرداری روستاها تداوم خواهد داشت. وی در ادامه اظهار داشت: هیچ حادثه ناشی از گاز طبیعی در مناطق زلزله زده استان مشاهده نشده است.

کد خبر 181059

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز