همشهری انلاین: رئیس سازمان مدیریت بحران کشور گفت:دولت موافقت خود را برای ارائه تسهیلات به ۲۰ هزار واحد مسکونی اعلام کرده و قرار است دو میلیون وام بلاعوض و ۱۲ میلیون وام کم بهره در اختیار آسیب دیدگان قرار گیرد.

حسن قدمی در نشست علنی امروز (دوشنبه ۲۳ مرداد) مجلس شورای اسلامی با ارائه گزارشی درباره اقدامات انجام شده از سوی سازمان مدیریت بحران کشور در مناطق زلزله دیده گفت: پس از آنکه زلزله ۲/۶ ریشتری در منطقه اعلام شد با توجه به اینکه بازسازی بافت های فرسوده در مناطق آسیب دیده پیشرفت خوبی نداشت خسارت بالایی تشخیص داده شد.

رئیس سازمان مدیریت بحران کشورادامه داد: همین موضوع حساسیت را زیاد کرد و باعث شد تا علاوه بر نیروهای استان نهادها در استان های همجوار را هم برای ارائه خدمات به زلزله زدگان به کار گیریم.

وی علت اصلی وسعت خرابی ها را حجیم بودن آوار و گلی بودن سقف ها خواند و تأکید کرد: همین موضوع باعث شد تا تعداد زیادی از زیرآوار ماندگان در همان ساعات اولیه جان خود را از دست بدهند.

وی بیشترین اعتراض مردم را رسیدگی نکردن در ارتباط با خدماتی همچون چادر و تغذیه عنوان کرد و گفت: البته این موضوع در ۲۴ ساعت اول حادثه به دلیل اینکه اولویت کار دست اندرکاران نجات افراد و کمک به حادثه دیدگان است تا حدودی طبیعی است.
قدمی بازسازی بافت های فرسوده را از اولویت ها خواند و تأکید کرد: بررسی های اولیه نشان می دهد حدود ۱۱۵ روستا خسارت بین ۴۰ تا ۶۰ درصد دیده اند که ۴۵۰۰ تا ۵۰۰۰ منزل روستایی را شامل می شود.

به گزارش خبرگزاری خانه ملت، رئیس سازمان مدیریت بحران کشور با بیان اینکه بنا داریم بحث مقاوم سازی را حتی در خانه هایی که تخریبی در آن صورت نگرفته است دنبال کنیم تصریح کرد: ما اعتقاد داریم اگر بخواهیم کنترل و نظارت خوب و هزینه کمی داشته باشیم باید بحث مقابله را به سمت پیشگیری هدایت کنیم.

وی ادامه داد: در این زمینه دولت موافقت خود را برای ارائه تسهیلات به ۲۰ هزار واحد مسکونی اعلام کرده و قرار است دو میلیون وام بلاعوض و ۱۲ میلیون وام کم بهره در اختیار آسیب دیدگان قرار گیرد.

قدمی با بیان اینکه کارگروه بازسازی مسکن در استان آذربایجان شرقی مقدمات کار بازسازی را آغاز کرده است تأکید کرد: بناست این بازسازی تا قبل از فرا رسیدن فصل سرما نهایی شود.

علی لاریجانی با تشکر از اقدامات صورت گرفته برای کمک به آسیب دیدگان در زلزله استان آذربایجان شرقی گفت: مجموعه گزارش های ارائه شده از سوی دولت نشان آن است که زلزله عمیقی را شاهد بودیم که ابعاد گسترده ای را در بر داشته است.

رییس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه دستگاه ها برای ارائه خدمات به آسیب دیدگان به موقع عمل کردند تأکید کرد: ضرورت دارد کمیسیون عمران با تشکیل جلسه ای با حضور نمایندگان استان آذربایجان شرقی و دولت هر چه سریعتر حجم خسارت واقعی را برآورد کرده تا از منابع استانی و ملی کار بازسازی مناطق آسیب دیده در دستور کار قرار گیرد.

کد خبر 180983
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز