گروه شهری: تیم ستاد مدیریت بحران شهرداری تهران در قالب هشت کاروان و 10اکیپ فنی، عازم مناطق زلزله زده در استان آذربایجان شرقی شد.

زلزله

عبدالله مظفری، معاون پیشگیری و کاهش خطرپذیری ستاد مدیریت بحران شهر تهران با اعلام این خبر به همشهری گفت: این تیم که از سوی ستاد مدیریت بحران شهرداری تهران عازم مناطق زلزله زده در استان آذربایجان شرقی شده دارای تجهیزات فنی و امکانات ویژه برای مواقع بحران است. وی افزود: البته بلافاصله بعد از وقوع حادثه در عصر روز شنبه نیز با مسئولان استان آذربایجان شرقی ازجمله استاندار و مسئولان مدیریت بحران استان نیز در تماس بودیم و مشاوره‌های فنی لازم را ارائه داده‌ایم.

آمادگی تهران برای مقابله با زلزله

مظفری درباره اقدامات صورت گرفته برای پیشگیری از بروز فاجعه در مواقع بحران پایتخت نیز اظهار داشت: برای مواقع بحرانی ناشی از زلزله اقدامات بسیار سازنده‌ای از سوی سازمان‌ها و نهادهای بخش دولتی، عمومی، خصوصی، نظامی و انتظامی و نیز شهرداری تهران صورت گرفته است. وی در تشریح اقدامات صورت گرفته یادآور شد: در حال حاضر نقشه گسل‌های تهران و رخ نمون گسل‌ها، بررسی رفتارهای لرزه خیزی شهر تهران از طریق ایجاد و توسعه ایستگاه‌های شتاب‌نگاری، تهیه نقشه‌های مدیریت بحران برای تمام 374محله تهران و نیز تهیه شناسنامه وقایع متصوره از وقوع زلزله احتمالی در شهر تهران به تفکیک هر یک از محله‌ها برخی از اقدامات صورت گرفته برای پایتخت است.

معاون پیشگیری و کاهش خطرپذیری ستاد مدیریت بحران شهر تهران درباره شناسنامه وقایع متصوره از وقوع زلزله احتمالی در شهر تهران نیز اظهار داشت: این شناسنامه مشخص کرده است که گسل از کجای یک محله عبور کرده و کدام بخش از محل را تحت‌تأثیر قرار خواهد داد. همچنین میزان خسارت‌های احتمالی در بخش جانی و مالی را برآورد کرده است. این شناسنامه تهیه شده و به‌عنوان اسناد بالادستی در ابتدای سال 91به شهرداران مناطق ابلاغ شده است.

این مقام مسئول در سازمان مدیریت بحران شهرداری تهران تأکید کرد: اطلاعات این شناسنامه مربوط به داده‌های دریافتی از سازمان‌های مختلف تهران تا پایان سال 90 است، اما درباره به‌روز‌رسانی این اطلاعات نیز باید اشاره کنم که پروژه درگاه اطلاعات مکان‌محور تحت وب در دست طراحی است تا اطلاعات به‌صورت آنلاین از سوی شش سازمانی که امسال به این طرح خواهند پیوست، به روز رسانی شود. همچنین بقیه سازمان‌ها نیز در سال 92به این مجموعه افزوده خواهند شد تا اطلاعات یادشده مدام به‌صورت آنلاین به روز شود.

مظفری در ادامه با اشاره به طراحی و راه‌اندازی سامانه تخمین خسارت زلزله در پایتخت اظهار داشت: در حال حاضر شتاب‌نگارهای شهر تهران به‌صورت آنلاین رفتارهای گسل‌های شهر تهران را رصد می‌کنند و اگر خدای ناکرده زلزله‌ای روی دهد، چند ثانیه بعد از وقوع حادثه میزان خسارت احتمالی جانی، مالی و... در ستاد فرماندهی مدیریت بحران شهرداری تهران قابل مشاهده است.

وی به اقدامات صورت گرفته از سوی سازمان‌ها و نهادهای دیگر اشاره کرد و گفت: علمک‌های گاز از سوی شرکت گاز تهران جمع‌آوری شده که بسیار مؤثر است. اقدام دیگر مربوط به حذف ایستگاه‌های گاز کلر از سوی شرکت آب و فاضلاب تهران است. در حال حاضر بیش از 70درصد این ایستگاه‌ها که دارای گاز سمی هستند و می‌توانند در زمان وقوع زلزله منجر به بروز فاجعه شوند، حذف شده‌اند.

آموزش برای کنترل بحران در محله‌ها

همچنین سیدجواد کشفی، معاون آمادگی، عملیات و امور مناطق ستاد مدیریت بحران شهر تهران نیز درباره اقدامات صورت گرفته برای کاهش تلفات ناشی از وقوع زلزله در پایتخت به همشهری گفت: در حال حاضر 101پایگاه پشتیبانی مدیریت بحران در نواحی راه‌اندازی شده‌ که بالغ بر 300هزار تجهیزات امداد و نجات در آنها وجود دارد. همچنین ستادهای مدیریت بحران 22منطقه، 124ناحیه و نیز 374محله که گام بسیار بزرگی بوده است در تهران فعال هستند.

وی در ادامه تأکید کرد: همچنین 86سازمان در قالب 20کمیته تخصصی مسئولیت فرایند چرخه مدیریت بحران را بر عهده دارند که سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران در راستای ارتقای توانمندی‌های سازمان‌های مسئول اقدامات گسترده‌ای را انجام داده است.
کشفی با اشاره به موضوع استفاده از نیروهای داوطلب واکنش سریع در محله‌ها، اظهار داشت: در سال گذشته 400گروه 33نفره در محله‌ها جذب شده و آموزش دیده‌اند که در حال حاضر نیز به ابزار اولیه مجهز هستند.

از دیگر مصوبه‌های بسیار تأثیرگذار در زمینه مدیریت بحران مربوط به گروه‌های مدیریت بحران اماکن است. طبق این طرح هر ساختمانی که 25نفر ساکن داشته باشد یا بیش از این تعداد افراد در این ساختمان تردد داشته باشند باید گروه‌های مدیریت بحران در این ساختمان‌ها تشکیل شود که با توجه به این موضوع تاکنون 600گروه در این رابطه تشکیل شده‌اند.

معاون آمادگی، عملیات و امور مناطق ستاد مدیریت بحران شهر تهران در ادامه به نصب 300کانکس مجهز به تجهیزات لازم و ضروری در محله‌ها اشاره کرد و گفت: این کانکس‌ها مجهز به قفل‌های الکترونیک، تابلوهای روان و نیز بالن‌های مکان نما برای زمان پس از بروز حادثه هستند. تجهیزات داخل این کانکس‌ها در زمان وقوع حادثه مورد استفاده مردم قرار خواهند گرفت.

از سوی دیگر روز گذشته سیدمحمد هادی ایازی سخنگوی شهرداری تهران نیز درباره اقدامات صورت گرفته برای مقابله با زلزله احتمالی پایتخت گفته بود: ساخت سوله‌های بحران، مراکز اقامتی در بوستان‌های شهری و بوستان‌های حاشیه‌ای، آموزش مردم برای مقابله با زلزله، راه‌اندازی گروه‌های دوام و. . . ازجمله اقدامات صورت گرفته است. ایازی با تأکید بر اینکه امیدواریم در تهران زلزله رخ ندهد، گفت: اقدامات اولیه را برای مواقع بحران انجام داده‌ایم.

کد خبر 180896
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز