رئیس جمهوری مصر با دفاع از تصمیمات اخیر خود مبنی بر برکناری وزیر دفاع و رئیس ستاد مشترک ارتش مصر اعلام کرد که این اقدامات به هیچ وجه علیه اشخاص اتخاذ نشده بلکه برای دمیدن روح جدید در ارتش مصر بوده است.

دفاع محمدمرسی از برکناری فرماندهان ارتش

به گزارش ایسنا، به نقل از پایگاه اینترنتی شبکه خبری الجزیره، محمد مرسی، رئیس جمهوری مصر در اولین سخنان خود پس از برکناری حسین طنطاوی، وزیر دفاع و رئیس شورای عالی نیروهای مسلح و سامی عنان، رئیس ستاد مشترک ارتش و نیز لغو متمم قانون اساسی مصر عنوان داشت: تصمیمات اخیر در بازنشسته کردن مقامات نظامی و لغو متمم قانون اساسی به هیچ وجه علیه سازمان‌های نظامی و یا شخص خاصی نیست بلکه این امر برای دمیدن جان تازه‌ای در کالبد نیروهای مسلح مصر انجام شده تا ارتش و نیروهای مسلح مصر هر چه بهتر بتوانند به دفاع از مرزها بپردازند.

وی در این سخنان با استناد به آیات قرآن از نقش نیروهای مسلح مصر در سنوات اخیر تجلیل‌ کرد اما در عین حال تاکید کرد که ارتش باید به وظیفه اصلی خود یعنی دفاع از وطن و مرزهای مصر بپردازد.

رئیس جمهوری مصر در ادامه تاکید کرد که وی فرمانده کل نیروهای مسلح مصر است و وعده داد تا امنیت کامل را به مصر به ویژه منطقه سیناء بازگرداند.

وی با اشاره به عملیات اخیر ارتش در منطقه سیناء گفت: عملیات کنونی در سیناء از سال 1973 تاکنون بی‌سابقه بوده و این عملیات تحت فرماندهی مستقیم من انجام می‌شود و تا کنون تعداد زیادی از خیانتکاران به ملت مصر در این خصوص دستگیر شده‌اند.

وی با تاکید بر اینکه غیرنظامیان و افراد بیگناه هیچ گاه در این حمله آسیب نخواهند دید وعده داد امنیت کامل را به صحرای سیناء بازگرداند.

این در حالی است که برخی از منابع شورای عالی نظامی مصر اعلام کردند که تصمیمات اتخاذ شده از سوی مرسی با مشورت شورای عالی نظامی مصر بوده و رئیس جمهوری مصر ابتدا وزارت دفاع را به سامی عنان پیشنهاد داده اما وی به دلایل شخصی از پذیرش این سمت سرباز زده است.

این منابع همچنین اعلام کردند تصمیمات اتخاذ شده از سوی مرسی مورد تایید و حمایت اعضای شورای عالی نظامی مصر است که عالی‌ترین نهاد نظامیان در این کشور محسوب می‌شود.

از سوی دیگر، هزاران تن از طرفداران رئیس جمهوری مصر با برگزاری تظاهرات در برخی مناطق این کشور از جمله شهر اسکندریه واقع در شمال مصر از تصمیمات اخیر محمد مرسی در برکناری فرماندهان نظامی و لغو متمم قانون اساسی این کشور حمایت کردند.

در این تظاهرات گروه‌های مختلف مردمی و سیاسی مصر از جمله نمایندگانی از اخوان المسلمین و حزب آزادی و عدالت و نیز افرادی از گروه‌های سلفی، حزب النور و جنبش جوانان شش آوریل شرکت داشتند.

تظاهرکنندگان با سر دادن شعارهایی با اعلام حمایت کامل خود از تصمیمات مرسی ادامه پاکسازی دیگر نهادها و موسسه‌های دولتی را خواستار شدند و شعار سردادند که حکومت نظامیان بر مصر باید منتفی شود.

در همین حال حسام عریان، دبیرکل حزب آزادی و عدالت شاخه سیاسی اخوان المسلمین با حمایت از تصمیمات اخیر مرسی گفت: پس از انحلال پارلمان اکنون هیچ قدرتی در مصر وجود ندارد که به طور دموکراتیک از سوی مردم انتخاب شده باشد و نیروی مسلح نیز یکی از نهادهایی است که تحت کنترل رئیس جمهوری است و رئیس جمهوری می‌تواند در آن تغییرات ایجاد کند.

عبدالمنعم ابوالفتوح، از نامزدهای پیشین انتخابات ریاست جمهوری مصر نیز با دفاع از تصمیم مرسی گفت: آنچه که رخ داد انتقال واقعی قدرت در مصر بود.

احمد ماهر، هماهنگ کننده جنبش شش آوریل نیز ادامه اصلاحات در نهادهای دولتی و ساختارهای نظامی را خواستار شد.

تلویزیون رژیم صهیونیستی با انتقاد از تصمیم اخیر محمد مرسی در برنامه‌ای اعلام کرد: تصمیم مرسی در برکناری فرماندهان نظامی و انحلال شورای عالی نیروهای مسلح این کشور نشان داد که مرسی قصد دارد تا اخوان المسلمین را بر تمامی نهادهای دولتی و نظامی حکمفرما کند.

تلویزیون رژیم صهیونیستی اعلام کرد: قطع سر فرماندهی عالی ارتش مصر از سوی مرسی یقینا بر روابط میان نظام جدید مصر و اسرائیل تاثیر بسزایی خواهد داشت.

در برنامه مذکور تلویزیون رژیم صهیونیستی در اشاره به احتمال باقی ماندن نیروهای مصری در صحرای سیناء اعلام کرد: اولین آزمایش مرسی در چگونگی روابطش با اسرائیل به زودی در صحرای سیناء اجرا خواهد شد.

رئیس جمهوری مصر یکشنبه شب در تصمیمی غیرمنتظره و از پیش اعلام نشده محمد حسین طنطاوی و سامی عنان را از پست‌شان برکنار و آنها را به عنوان معاون و مشاور ویژه رئیس جمهوری انتخاب کرد.

وی همچنین متمم قانون اساسی مصر را که چندی پیش از سوی شورای عالی نیروهای مسلح مصر تصویب شده بود و تا حدی از اختیارات رئیس جمهوری می‌کاست، لغو کرد.

محمد مرسی طی دستوراتی عبدالفتاح السیسی را به عنوان وزیر دفاع و جانشین طنطاوی انتخاب کرد و صدقی صبحی، فرمانده ارتش سوم مصر در استان سوئز را به عنوان رئیس ستاد مشترک ارتش و جانشین سامی عنان برگزید.

حمایت البرادعی از برکناری شورای نظامی مصر و طنطاوی

 از سوی دیگر مدیرکل سابق آژانس انرژی اتمی با استقبال از اقدام رییس‌جمهوری مصر در برکناری شورای نظامی این کشور اعلام کرد: پایان نقش شورای نظامی اقدامی کاملا درست بود.

به گزارش ایسنا، به نوشته روزنامه المصری الیوم، محمد البرادعی، از موسسان حزب الدستور مصر و مدیرکل سابق انرژی اتمی در پی دیدار با شماری از شخصیت‌های مصر در پشت درهای بسته از اقدام اخیر محمد مرسی، رییس‌جمهوری مصر درخصوص برکناری شورای نظامی این کشور و ایجاد تغییراتی در فرمانده‌هان نیروهای مسلح استقبال کرد.

وی در پیامی درخصوص این مساله در پایگاه اجتماعی توییتر اعلام کرد: پایان دادن به نقش شورای نظامی در مصر در حقیقت گامی در مسیر درست بود.

البرادعی افزود: اینکه مرسی بخواهد میان قوه مقننه و مجریه جمع‌بندی داشته باشد، چیزی است که با ماهیت و مفهوم دموکراسی تضاد دارد، مگر اینکه در جایی استثناء وجود داشته باشد یا این مساله به طور موقت صورت بگیرد.

البرادعی همچنین درخصوص دلایل عقب‌نشینی‌اش از انتخابات ریاست‌جمهوری مصر نیز اعلام کرد: نظام سابق هنوز در مصر حضور دارد.

محمد مرسی روز یکشنبه با صدور دستوری "محمود مکی" را به عنوان معاون خود برگزیده و "سامی النام" رییس ستاد جنگ نیروهای مسلح مصر و حسین طنطاوی، وزیر دفاع این کشور را از سمت‌شان برکنار کرد.

کد خبر 181008
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز