یکشنبه ۵ شهریور ۱۳۹۱ - ۰۵:۴۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: یک تحلیلگر غربی تصریح کرد رئیس جمهوری مصر در تلاش است با نزدیک شدن به ایران و چین چینش قوای جدیدی در خاورمیانه ایجاد کند.

به گزارش خبرگزاری مهر، " مایکل هاگز" استراتژیست سیاست خارجی در موسسه آمریکایی ائتلاف استراتژی های جهان جدید در مصاحبه با " راشا تودی " گفت : " محمد مرسی" رئیس جمهور جدید مصر قصد دارد با ایستادن در کنار چین و ایران توازن قوای جدیدی در منطقه به وجود آورد.

به نوشته راشا تودی، دهه ها است که مصر با دریافت کمک مالی از آمریکا کشوری وابسته بوده است، اما سفر محمد مرسی در هفته آینده به چین با هدف جلب سرمایه گذاری چین در این کشور پیام واضحی دارد و آن این است که مصر به دنبال ایجاد توازن قوای جدید در منطقه است.

هاگز استراتژیست آمریکایی گفت : در کوتاه مدت مصر به کمکهای مالی آمریکا و صندوق بین المللی پول نیازمند است، اما در دراز مدت تمایل دارد تا با بهبود روابطش با چین وابستگی خود را به غرب کمتر کند.

وی سفر مرسی به ایران بعد از چین را اقدامی تحریک آمیز از سوی مرسی خوانده و افزود : وی می خواهد از این کارش به عنوان اهرمی برای کنترل گردن کشی های رژیم صهیونیستی در منطقه استفاده کند.

هاگز معتقد است با اینکه اخوان المسلمین مصر سنی هستند، اختلافات زیادی با حکومتهای سنی پادشاهی حاشیه خلیج فارس دارند و در عوض مشترکات زیادی با ایران دارند به ویژه درقبال عربستان، لذا نزدیک شدن مصر به ایران می تواند سبب استقلال بیشتر مصر از آمریکا و اسرائیل و متحدان منطقه ای آنها شود.

او معتقد است محمد مرسی با نزدیک شدن به ایران و چین قصد دارد مصر را تبدیل به بازیگری اصلی در منطقه کند.

هاگز می‌گوید مرسی آدمی برجسته است و ما هنوز نمی‌دانیم او در سرش چه فکرهایی دارد.

کد خبر 182290
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز