گروه بین‌الملل: درحالی‌که رسانه‌های مصری از تغییرات گسترده جدیدی در ساختار ارتش این کشور خبر داده‌اند، سخنگوی رئیس‌جمهور مصر تأکید کرد که دولت جدید، رویکرد و سیاست خارجی نظام مبارک را ادامه نخواهد داد.

مصر

به گزارش شبکه خبری راشا تودی، منابع آگاه تأکید کردند که وزیر دفاع جدید تغییرات گسترده‌ای را در رده‌های بالای فرماندهی ارتش صورت داده و در این راستا، شماری از فرماندهان بلندپایه ارتش ازجمله اعضایی از شورای نظامی را بازنشسته کرده است.
بنا به اظهارات این منابع، چند فرمانده بلندپایه ارتش که از وابستگان به نظام سابق بودند توسط عبدالفتاح السیسی فرمانده کل نیروهای مسلح مصر و وزیر دفاع بازنشسته شده‌اند.

در همین حال، ممدوح شاهین معاون حقوقی وزیر دفاع مصر ضمن مخالفت با هرگونه اظهارنظر درباره این تغییرات، چنین اقدامی را مسئله‌ای داخلی مربوط به نیروهای مسلح دانست. این اقدام در حالی صورت می‌گیرد که یک‌ماه پیش، محمد مرسی رئیس‌جمهور مصر، محمد حسین طنطاوی رئیس شورای‌عالی نظامی و وزیر دفاع و سامی عنان فرمانده ستاد مشترک ارتش مصر را برکنار کرده بود. از سوی دیگر، سخنگوی ریاست‌جمهوری مصر با اشاره به سیاست خارجی جدید کشورش، تأکید کرد که رویکرد سیاست خارجی نظام جدید با نظام سابق متفاوت خواهد بود.

به گزارش خبرگزاری سما، یاسر علی در گفت‌وگویی مطبوعاتی با تأکید بر اینکه مصر جدید، سیاست خارجی رژیم حسنی مبارک را ادامه نخواهد داد، افزود: رئیس‌جمهور جدید در پی ارتباط با تمامی ملت‌های عرب و منطقه‌ای به شرط هماهنگی این ارتباط با مصالح ملی مصر و مصری‌هاست. یاسر علی با تأکید بر اینکه قاهره بر اصول و مواضع پیشین پافشاری نمی‌کند، تأکید کرد که ایجاد ساختارهای جدید در روابط بین‌الملل مسئله‌ای ضروری است.

نخستین رویارویی رسانه‌ای مرسی

دادگاهی در قاهره از دیروز محاکمه رئیس یک شبکه تلویزیونی را به اتهام تحریک برای قتل محمد مرسی ـ رئیس‌جمهورـ آغاز و در نخستین جلسه، ادامه روند قضایی را به‌ماه آینده موکول کرد.به نوشته روزنامه مصری الاهرام، دادگاه جنوب قاهره محاکمه توفیق عکاشه رئیس تلویزیون الفراعین را برای پیگیری‌های بیشتر به سوم اکتبر موکول کرد. در نخستین روز از محاکمه عکاشه، مدعی‌العموم خواستار توجیه اتهام براندازی نظام به عکاشه شد اما وکیل مدافع وی در مقابل، خواستار احضار رئیس‌جمهور مصر به دادگاه برای ابلاغ شکایت متقابل به او شد. این نخستین محاکمه یک شخصیت مخالف رئیس‌جمهور در زمان ریاست‌جمهوری محمد مرسی است.

پیش از این نیز روزنامه الدستور مصر به دستور دادگاه به‌مدت یک‌روز توقیف شده‌بود. دلیل این توقیف هم حمله به سیاست‌های رئیس‌جمهور مصر بوده‌است. برخورد با رسانه‌ها در نخستین روزهای ریاست‌جمهوری مرسی باعث انتقاد از او شد و به‌همین‌خاطر او اخیراً در حکمی بازداشت‌های موقت اهالی مطبوعات را لغو کرده‌است.

کد خبر 183231
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز