دوشنبه ۲۳ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۶:۰۱
۰ نفر

گروه بین‌الملل: یک روز بعد از اقدام ناگهانی رئیس‌جمهور مصر در عزل فرماندهان نظامی و لغو قانون افزایش اختیارات آنها، مردم با تجمع در میدان تحریر از این اقدام حمایت کردند.

مصر

همچنین احزاب مصری این اقدام را انقلاب دوم مردم و عزل پیرمردهای مبارک توصیف کردند. به نوشته روزنامه مصری الیوم، محمد البرادعی از شخصیت‌های سرشناس مصری با اشاره به این اقدام محمد مرسی، تصمیمات وی را در مسیر صحیح ارزیابی کرد. البرادعی ضمن ستودن تصمیمات محمد مرسی در سلب قدرت از نظامیان، به موضوع اختیارات دو قوه مجریه و مقننه و تشکیل مجدد کمیسیون تدوین قانون اساسی پرداخت و افزود:

این دو قوه اختیاراتی دارند که با جوهره دمکراسی در تعارض است و از این‌رو می‌باید حق قانونگذاری تا زمان تشکیل پارلمان منتخب به این کمیسیون واگذار شود. محمد‌مرسی رئیس‌جمهور مصر روز یکشنبه حسین طنطاوی وزیر دفاع و سامی عنان رئیس ستاد مشترک ارتش را از سمت‌های خود برکنار کرد.

وی همچنین ضمن اصلاح متمم قانون اساسی، براساس ماده 56 این متمم، تمامی اختیارات شورای‌عالی نیروهای مسلح را به‌دست گرفت. این اختیارات شامل حق قانونگذاری، تأیید سیاست‌های کلی نظام و بودجه کشور، تعیین اعضای غیرمنتخب در مجلس نمایندگان، دعوت دو مجلس نمایندگان و کنگره برای آغاز به کار، حق صدور قوانین و اعتراض به آنها، نمایندگی کشور در داخل و خارج و امضای معاهدات و توافقات بین‌المللی و دیگر اختیارات می‌شود.

به این ترتیب مرسی قدرت را از نظامیان مصری بازپس گرفت. اما در ادامه واکنش‌های داخلی، حمدین صباحی نفر سوم انتخابات ریاست‌جمهوری مصر درباره این تصمیمات گفت: اگر این تصمیمات ضامن رهایی رئیس‌جمهور از دخالت‌ها و فشارهای شورای نظامی باشد، اقدامی مناسب است که می‌باید با تصمیمات و اقدامات دیگری که او را از فشارها و دخالت‌های جماعت اخوان المسلمین رها می‌سازد تکمیل شود تا بدین‌ترتیب مرسی رئیس‌جمهور تمامی مردم مصر باشد.

اما حزب آزادی و عدالت شاخه سیاسی اخوان‌المسلمین که زمانی محمد مرسی در آن عضو بود، ضمن شجاعانه توصیف کردن تصمیمات وی، این تصمیمات را در راستای تحقق اهداف انقلاب توصیف کرد. عصام العریان نایب‌رئیس این حزب در صفحه توییتر خود نوشت: تمامی انقلابیون می‌باید از مرسی برای جلوگیری از تلاش‌های ضد‌انقلاب حمایت کنند و این موج دوم انقلاب ملت مصر است.

جنبش جوانان شش آوریل که جزو رقم زنندگان انقلاب مصر بود، با تأیید اقدام مرسی در پاکسازی کشور از پیرمردهای مبارک، بر ضرورت محاکمه آنان تأکید کرد و این اقدامات را نخستین گام در مسیر برقراری حاکمیت مدنی در کشور دانست. این در حالی است که صدها نفر از مردم مصر روز گذشته در حمایت از تصمیمات محمد مرسی در میدان التحریر قاهره دست به تظاهرات زدند. مصری‌ها از زمان اقدام شورای نظامی در به‌دست گرفتن قدرت، تظاهرات‌های گسترده‌ای را برای انتقال قدرت به غیرنظامیان برگزار کرده بودند.

واکنش‌های خارجی

اما در خارج از مصر، نخست‌وزیر اسبق رژیم صهیونیستی ضمن تأکید بر ضرورت بررسی تصمیمات مرسی با آرامش و عدم‌شتابزدگی در واکنش به این امر، تأکید کرد که تحولات اخیر در مصر از آغاز انقلاب تاکنون غیرقابل پیش‌بینی بوده است. اما با وجود اینکه مقامات آمریکایی تا‌کنون در قبال این تحول سکوت کرده‌اند، روزنامه واشنگتن پست از رسانه‌های نزدیک به کاخ سفید تأکید کرد که واشنگتن از این تصمیمات خرسند است.

مرسی به عراق می‌رود

در همین حال، شریف شاهین سفیر مصر در عراق تأکید کرد که مرسی به‌زودی راهی عراق می‌شود.به نوشته روزنامه مصری الشروق، وی با تأکید بر اینکه مصر در حال تلاش برای رسیدن به ساحل آرامش است، افزود: این امر با تلاش ملت‌های عرب و در صدر آنها ملت عراق محقق می‌شود. وی تصریح کرد که مرسی قصد فعال‌سازی‌ روابط دو جانبه با عراق را دارد و پس از پایان رسیدگی به امور داخلی مصر، مرسی راهی عراق خواهد شد.

کد خبر 181023
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز