جمعه ۲۰ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۴:۵۳
۰ نفر

گروه بین‌الملل: تحولات روزهای اخیر مصر این کشور را این بار از نظر امنیتی و از نظر احتمال تغییر روابط خارجی‌اش در صدر اخبار جهان قرار داده‌است.

مصر

درحالی‌که لشکرکشی نظامیان مصری از زمین و هوا به صحرای سینا و مرز با سرزمین‌های اشغالی همچنان ادامه دارد، برکناری رئیس سازمان اطلاعات مصر و همزمان کشف جسد دانشمند هسته‌ای این کشور، از دیگر خبرهای مهم روزهای اخیر مصر بوده‌است. این در حالی است که در همه این تحولات رد پایی از صهیونیست‌ها دیده می‌شود.

سازمان امنیت مصر روز پنجشنبه اعلام کرد که جسد وهبی جورجس دانشمند هسته‌ای این کشور در حالی کشف شد که پس از بررسی‌های اولیه مشخص شد که وی بیش از سه روز است که مرده و مکان مرگش نیز در یک فضای تاریک بوده است. دکتر ودیع وهبی جورجس، دانشمند هسته‌ای مصر و استاد دانشگاه قاهره بود که تحقیقات متعددی درباره فیزیک هسته‌ای و مسائل مرتبط با آن دارد. جسد او روز چهارشنبه پس از چهار روز جست‌وجو در نزدیکی یکی از ایستگاه‌های مترو در قاهره کشف شد.

به گزارش روزنامه مصری الاهرام، کشته شدن دانشمندان هسته‌ای در مصر موضوع تازه‌ای نیست. از اوایل دهه 70 تا‌کنون بارها دانشمندان هسته‌ای مصر ترور شده‌اند. در اغلب موارد نیز عوامل موساد پشت پرده ترورها بوده‌اند. رژیم صهیونیستی که خود مسلح به سلاح هسته‌ای است ، با هسته‌ای شدن هر کدام از کشورهای عربی به‌ویژه کشورهای همسایه علی الخصوص مصر به‌شدت مخالف است و هرگونه تحرکی از سوی آنها در این زمینه را با شدیدترین شکل ممکن پاسخ می‌دهد. در نیمه‌های دهه 80 و 90 میلادی نیز بارها دانشمندان هسته‌ای مصر ترور شده بودند که در چند مورد دست داشتن عوامل موساد ثابت شد و حتی در مواردی این عوامل در دادگاه محاکمه شدند.

به گزارش روزنامه الاهرام، دکتر ودیع وهبی جورجس برای شرکت در یک مراسم ویژه از منزلش خارج شده بود که دیگر هیچ خبری از او نشد. تحقیقات نشان داده‌است که کسی او را تهدید نکرده و مرگش هم عامل طبیعی نداشته‌است. این مسئله شبهات را نسبت به‌وجود عوامل خارجی در ترور وی افزایش می‌دهد. روزنامه الاهرام با اشاره به اینکه این حادثه با حادثه تروریستی حمله به گذرگاه رفح در صحرای سینا و کشته شدن 16سرباز مصری همزمان شده است، رد پای سرویس‌های اطلاعاتی رژیم صهیونیستی را در این دو واقعه محتمل دانسته ‌است. اطلاعاتی به‌دست آمده که نشان می‌دهد سازمان امنیت نظامی اسرائیل، شاباک، حداقل چهارروز قبل از حادثه تروریستی گذرگاه رفح، از آن خبر داشته ولی اطلاعات خود را مخفی کرده و مصری‌ها را در جریان اطلاعاتش نگذاشته‌است. الاهرام تأکید می‌کند، به‌رغم وجود نشانه‌های بسیار در احتمال ترور دکتر وهبی جورجس ، همچنان نمی‌توان به‌طور قاطع گفت که وی ترور شده و باید منتظر نتیجه بررسی‌های پزشکی قانونی، نهادهای قضایی و کمیته بررسی پرونده وی ماند.

برکناری رئیس سازمان اطلاعات مصر

به‌دنبال حمله اخیر افراد مسلح به مرزبانان مصری و نشست امنیتی مسئولان این کشور، محمد مرسی رئیس‌جمهور ، برخی از مسئولان امنیتی این کشور ازجمله رئیس سازمان اطلاعات و فرمانده نیروهای گارد ریاست‌جمهوری را برکنار کرد. به گزارش شبکه الجزیره، مرسی، مراد موافی، رئیس سازمان اطلاعات این کشور را برکنار کرده و محمد رافت عبدالواحد شحاته را به‌عنوان جانشین وی برای انجام وظایف موافی انتخاب کرد.

مرسی همچنین عبد الوهاب مبروک، استاندار استان سینای شمالی را از سمت خود برکنار کرد. محمد مرسی همچنین محمد حسین طنطاوی، وزیر دفاع مصر را مکلف کرده تا فرمانده جدیدی برای اداره پلیس نظامی به جای حمدی بدین تعیین کند. مصری‌ها با برگزاری تظاهراتی با اعلام حمایت از تصمیمات اخیر مرسی در برکناری مسئولان امنیتی خواهان پایان یافتن حاکمیت نظامیان بر کشور شدند.

صحرای سینا در کنترل نظامیان مصر

شبکه تلویزیون دولتی مصر دیروز گزارش داد، همزمان با مذاکرات احمد جمال الدین، وزیر کشور با رؤسای قبایل بدوی ساکن شبه‌جزیره سینا، اعزام واحدهای ارتش به این منطقه همچنان ادامه دارد. روز چهارشنبه این هفته، نیروهای مصری عملیات خود را برای پاکسازی سینا آغازکردند و منابع خبری این کشور گزارش کردند که هلی‌کوپترهای ارتش با حمله به مواضع و مراکز تجمع شبه نظامیان مسلح، دست‌کم 20نفر از آنان را کشتند. شبه جزیره سینا که در شرق کانال سوئز واقع شده، از شمال به دریای مدیترانه و از جنوب به بحر احمر (دریای سرخ) محدود می‌شود و از غرب با سرزمین‌های‌اشغالی و از شمال غرب با نوار غزه هم مرز است.

پیمان کمپ‌دیوید متزلزل می‌شود

صحرای سینا، بخشی از اراضی مصر، در جریان جنگ شش‌روزه سال ١٩٦٧ به اشغال اسرائیل در آمد اما در پی موفقیت‌های ارتش مصر در نفوذ به آن در جنگ اکتبر سال ١٩٧٣ و پیمان صلح بین دو کشور در سال ١٩٧٩، نیروهای اسرائیلی این منطقه را تخلیه کردند و آن را به مصر بازگرداندند.

پیمان صلح مصر و اسرائیل موسوم به پیمان کمپ‌دیوید برای حضور نظامی مصر در صحرای سینا و نواحی مرزی با سرزمین‌های اشغالی و همچنین، حضور نظامی اسرائیل در نوار مرزی با سینا محدودیت‌هایی قائل شده است و برخی منابع مصری این محدودیت‌ها را عامل ضعف نظامی در این منطقه و در نتیجه، ناتوانی در برقراری امنیت قلمداد کرده‌اند. به همین دلیل مصری‌ها در روزهای اخیر با استفاده از فرصت به‌دست آمده، نیروی نظامی و تسلیحات و وسائل نقلیه نظامی سنگین به این منطقه اعزام کرده‌اند. نیروی هوایی مصر برای اولین‌بار در دهه‌های گذشته به سینا هواپیمای جنگی فرستاده‌است.

همین موضوع نگرانی‌هایی را در محافل اسرائیلی ایجاد کرده‌است. اگرچه مقامات رژیم صهیونیستی در روزهای اخیر از هماهنگی کامل با دولت مصر در عملیات نظامی صحرای سینا علیه شبه‌نظامیان مسلح سخن گفته‌اند، اما حضور سنگین نظامی مصر در سینا اصلا مطلوب تل‌آویو نیست. به گفته برخی ناظران، با توجه به ناامنی در سینا، احتمال دارد مصر خواستار تغییراتی در پیمان صلح کمپ‌دیوید با رژیم صهیونیستی شود به‌نحوی که بتواند حضور نظامی خود را در این منطقه افزایش دهد.

درخواست هنیه برای گشودن گذرگاه رفح

اسماعیل هنیه نخست‌وزیر دولت حماس با تأکید بر اینکه هیچ‌یک از مردم فلسطین در حادثه صحرای سینا دست نداشته‌اند، خواهان بازگشایی گذرگاه رفح و بازگرداندن زندگی عادی به نوار غزه شد. در پی حمله به نظامیان مرزبان مصری، مقامات مصر گذرگاه رفح که روزنه عبور فلسطینیان محصور در غزه به جهان خارج است را بستند. هنیه با تأکید بر اینکه اقدامات و اطلاعات امنیتی حاکی از این است که مردم نوار غزه و فلسطین در این اقدام دست نداشته‌اند، گفت: اسرائیل تنها ازاین حادثه بهره برده است و کسانی که تیرگی روابط مصر و حماس را می‌خواهند نباید به اهداف خود برسند.

کد خبر 180580
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز